「自転車の街」になるパリ 市長肝いりの政策が成功
◆インフラ整備が人を動かした 海外からも賞賛
自動車と歩行者が入れない専用レーンを拡充したことで、市内を自転車で移動する人は確実に増加している。画期的な政策で変貌を遂げたパリの様子に、海外から賛辞が送られている。
It seems like tripling the amount of bike lanes in the last 12 years drastically changed Paris’s transportation system. Maybe stop looking at why that one off bike lane “isn’t full” and build more until it’s useful? pic.twitter.com/oO93oXJEAo
— Hayden Clarkin (@the_transit_guy) December 12, 2022
The recent Paris transformation of key streets to add bike infrastructure is intensely pragmatic — more mobility choice and more trips using a lot less space, lower public cost, lower emissions, less pollution, better public health, etc! Via @EmmanuelSPV pic.twitter.com/B8LXl7PL4p
— Brent Toderian (@BrentToderian) February 26, 2023
Hardly anyone rode a bike in Paris. However, the city created an extensive network of bike lanes.
Now, flocks of cyclists pedal down its boulevards, showing that the culture of urban cycling is not innate, but is built through infrastructure. pic.twitter.com/2JvTvLOD3v
— Roberto Alonso González Lezcano (@robertoglezcano) November 13, 2022
◆目的を明確にして行動を起こす パリのやる気は本物
パリの自転車専用レーンの整備は着々と進んでいるが、残念ながらすべてを今すぐ改善というわけにはいかず、大きな交差点など、まだまだ自転車には不向きな場所もあるという。それでも、自動車優先で自転車レーン設置の議論が遅々として進まない北米などに比べれば、路上の駐車スペースを撤去してでも推し進めるパリの改革からは、本気度が伝わってくる。
AFPによれば、2024年のパリ五輪に向け、市内の中心と競技会場を結ぶ自転車道も建設中だ。「サイクル・シティ」としてのパリの存在を、世界に示す好機となりそうだ。
- 1
- 2