『ジュリー&ジュリア』(2009年公開)の「全編ジュリアのみのカット」による映画が公開されると、冗談交じりのツイートが投稿された。ノーラ・エフロン監督による物語は、ジュリア・チャイルドがたどった成功への道と、その後に続こうとする若い現代女性を描いたもので、世代を超えたファンに支持されている。ただし、ジュリア・チャイルドが登場する場面は、ジュリーの場面よりもおもしろく、人気を得ていることは周知のことだ。1950年代のパリでご機嫌を取り合うメリル・ストリープとスタンリー・トゥッチを観ていられるときに、ブルゴーニュ風牛肉の赤ワイン煮込みから人生の教訓を得ようとするブロガーについて気に留める人はいないだろう。

「全編ジュリアのみのカット」を望む声はここに端を発する。役者の問題だけではない。支えとなる夫を傍らに伴い、世界各国を巡りながら食べ物とワイン、情熱と名声に満ちた人生を送るというファンタジーだ。ジュリア・チャイルドが実在しなければ、誰もジュリアを思い付きはしなかっただろう。

(Paul Child/Schlesinger Library, Radcliffe Institute, Harvard University/Sony Pictures Classics via AP)

幸いなことに、『RBG 最強の85才』の監督を務めたジュリー・コーエンとベッツィ・ウェストによる新作ドキュメンタリー映画、『Julia(ジュリア)』がアメリカで11月12日に公開された。好奇心を十分に満たす内容であり、アメリカの家庭にフランス料理を広め、テレビに登場する有名シェフというスタイルを最初に考案した伝説的な人物を掘り下げて紹介している。この類まれな女性の人生とアメリカ文化が受けた影響について、愛情いっぱいに、かつ明快に描いている。

つい忘れられがちなのは、ジュリア・チャイルドが人生を一通り送ったのちに「ただのジュリア」となったことだ。ジュリアは49歳で初めて、自著である『Mastering the Art of French Cooking(フランス料理の芸術を学ぶ)』を出版した。自身のテレビ番組が始まったのは51歳のときである。一般的な習性として、人々はとくに修羅場や悲劇的な出来事と関わりの薄い著名人に対して、名声を得る前の未熟な振る舞いを追及したり、あら探しに夢中になったりしがちだ。しかし、ジュリアは完全な形で登場したわけでは決してなく、(バターの使用量を制限しはじめたことを除くと)後年にかけてさらに成長し続けていたことが、『ジュリア』を観ると思い出される。カリフォルニア州パサデナで過ごした恵まれた幼年期やスミス大学での学び、目の前に現れた一流の銀行家または医師からの求婚を断ったことや、夫ポールと出会った戦略情報局の仕事で訪れる諸外国での生活を垣間見ることは、ジュリアがたどった軌跡を理解するうえで欠かせない。

(Jim Scherer/Sony Pictures Classics via AP)

監督を務めたコーエンとウェストは、ジュリアと同時代に活躍した有名シェフであり友人のホセ・アンドレやアイナ・ガーテン、マーカス・サミュエルソンへのインタビューを演出に盛り込んだ。さらに、多大な時間におよぶテレビ番組のフィルム映像はまさに宝の山であり、食欲をそそるおいしそうな食べ物の写真とともに物語を具体化している。あらかじめ準備されていたジュリアのレシピは、監督によって現代風にセンス良く撮影された。ジュリア・チャイルドの番組は傑作だったかもしれないが、フード写真の技術はさらに向上している。

『ジュリア』はいたって好意的な内容である一方、成功を収めた当初からの共著者や友人に対して疑問を感じるような冷淡な態度など、ジュリアのもつ複雑さについても隠すことはしない。多くの記録が残されている人生を95分間にまとめることは容易ではないものの、監督は持てる力を振り絞っている。しかしながら、やはり少し急かされているような、煮詰まっていない感じを受ける。例えば、1950年代のアメリカの家庭において、両親や祖父母が行っていた昔ながらの生活様式よりも利便性が好まれた理由や、1970年から1980年代にかけて健康食品ブームへの反発が起きた背景についてなど、できればもう少し調べてほしかったと思う。

それでもなお、現代の食文化と著名人に影響を与えたジュリアへの敬意が感じられ、満足感の得られる楽しい映画である。ただ、おなかが空いたまま観に行ってはいけない。

ソニー・ピクチャーズ・クラシックスから公開された『ジュリア』は、米国映画協会(MPAA)により「テーマ別の要素を含む、性的な表現や刺激の強い言葉」を理由にPG-13に指定されている。上映時間:95分 星4つ中の2.5

MPAAによるPG-13の定義:保護者の注意が求められている。作品の一部に13歳未満の子どもに適切でない内容が含まれる。

(Paul Child / Schlesinger Library, Radcliffe Institute, Harvard University / Sony Pictures Classics via AP)

—-
By LINDSEY BAHR AP Film Writer


There’s a semi-serious joke on Twitter about releasing the “all-Julia cut” of “Julie & Julia.” Nora Ephron’s generation-hopping tale of Julia Child’s rise and the modern young woman trying to follow her lead has its fans, but it’s no secret that the Julia Child section is just more interesting than Julie’s. Who cares about the blogger learning life lessons through beef bourguignon when you could be watching Meryl Streep and Stanley Tucci fawn over one another in 1950s Paris?

But here’s the thing about the desire for the “all-Julia cut.” It’s not just the actors: It’s the fantasy of leading a globe-trotting life full of food and wine and passion and fame, with a supportive husband in the passenger seat. If Julia Child didn’t actually exist, I doubt anyone would think to dream her up.

Thankfully ” Julia,” a new documentary from “RBG” directors Julie Cohen and Betsy West in theaters Friday, helps satiate that curiosity and digs a little deeper into the larger-than-life personality who brought French cuisine into American homes and essentially invented the idea of the celebrity television chef. It is a loving and straightforward portrait of this extraordinary woman’s life and her place in American culture.

It’s easy to forget that Julia Child lived an entire life before she became “just Julia.” She was 49 when she published her first book, “Mastering the Art of French Cooking” and 51 when her television show launched. Our culture tends to fetishize the precocious or gloss over the pre-fame sections of people’s lives, especially when they’re relatively free of drama or tragedy. But “Julia” reminds us that she did not emerge fully formed in any way and even continued evolving into her later years (except when it came to the idea of limiting butter use). Her trajectory would be impossible to comprehend without glimpses at her privileged childhood in Pasadena, her college education at Smith, her refusal to marry the first banker or doctor who came along and her international travels through a job with the Office of Strategic Services, which is where she met Paul.

Cohen and West flesh out their story with talking head interviews from contemporary celebrity chefs like José Andrés, Ina Garten and Marcus Samuelsson, friends of Julia’s, a treasure trove of footage from her many, many hours on television and some mouth-watering food porn. The filmmakers were smart to get some modern shots of her recipes being prepared—Childs’ shows might be classics, but food photography has evolved for the better.

While “Julia” is very much a celebration, it doesn’t shy away from complexity, including her questionably cold treatment of her co-author and friend after their initial success. The filmmakers strain at times to include as much as they can in 95 minutes, which is no small feat for such a documented life, however the experience begins to feel a little rushed and undercooked. I would have liked a tiny bit more inquiry into why American households in the 1950s were favoring convenience over the ways of their old-world parents and grandparents or butting up against health food movements in the 70s and 80s, for instance.

It’s still a satisfying and fun tribute to someone whose impacts on modern food culture and celebrity are still being felt. Just don’t go in hungry.

“Julia,” a Sony Pictures Classics release, is rated PG-13 by the Motion Picture Association of America for “some thematic elements, sexual reference, brief strong language.” Running time: 95 minutes. Two and a half stars out of four.

—-

MPAA Definition of PG-13: Parents strongly cautioned. Some material may be inappropriate for children under 13.

—-
By LINDSEY BAHR AP Film Writer