平日夜におすすめのメニューがムール貝だ。
低脂肪、高たんぱくで材料費もそれほど高くない。調理時間も短く、熱を加えることでうま味のある出汁がとれるので、どんなソースにも合う。また、養殖のムール貝なら下ごしらえも楽だ。きれいな水で何度か洗い、殻についたいわゆる「ヒゲ」を取り除くだけだ。おまけに、養殖のムール貝なら(現在店頭に並ぶものは養殖が主)、環境に優しいシーフードだともいえる。今回は聖パトリックデーにちなんで、ムール貝をエシャロットとコリアンダーの緑色で彩った。

彩りはさておき、今日の一品は、6種類の材料を使ったタイ風の味付けだ。
決め手になるのはココナッツミルクとタイカレーペーストで、これを混ぜ合わせる。(ココナッツミルクとココナッツクリームは別物なのでご注意を。クリームには多量の砂糖が加えられている)。私はカロリーを考えて、低脂肪のココナッツミルクをお勧めするが、通常(全脂肪)のものでも問題はない。

タイカレーペーストは、今や大体どこのスーパーマーケットのインターナショナルコーナー(輸入品売り場など)に置いてあるが、インド料理やパキスタン料理に使うカレースパイスミックスとはまったく別物だ。商品広告を見ればわかる通り、タイ料理によく使われる調味料(レモングラス、レモングラス、ガランガル[ショウガのようなもの]、トウガラシ、コブミカンの葉)をミックスしたものだ。これを水と混ぜ合わせれば風味豊かな即席ソースができる。容器開封後は、冷蔵庫で保管する必要があるが、使用期限も長く、魚介類や鶏肉などの肉料理の基本ソースとして活用できる。

平日に夕食を作る際には、材料6点でできるレシピを試してみてはいかがだろうか。わずか30分で美味しいディナーの出来上がりだ。ソースに浸して食べるパンを添えるのもお忘れなく。

『スパイシーなココナッツスープでいただくムール貝の蒸し煮』
調理時間:30分
材料:4人分

タイ風グリーンカレーペースト 1/4カップ
低脂肪ココナッツミルク 約380グラム
養殖ムール貝 約1.3キログラム(水洗いしておく)
ライムジュース 大さじ1、2杯(お好みで)
エシャロットの薄切り 1/3カップ
刻んだ生コリアンダー 1/3カップ

1. 大きめのソースパンや深鍋にカレーペーストとココナッツミルクを入れてかき混ぜる。
2. ムール貝を加えてしっかりと蓋をして、強火で沸騰させる。こまめにかき混ぜる。
3. 2、3分してムール貝の口が開いてきたら、大きめのボウルに移す。
4. 開かない貝は、処分する。ライムジュースを鍋に入れ、口の開いたムール貝をすべて鍋に戻し、1、2分炒め合わせて、再び火を通す。

4人分のスープ皿にそれぞれムール貝を盛り付ける。スープの1/4の分量を各皿に注ぎ、エシャロットとコリアンダーも同様に1/4ずつ散らして完成。


1人分あたりの栄養量: 355カロリー(脂肪由来は102カロリー)、脂肪分11g(飽和脂肪酸4g、トランス脂肪酸 0g)、コレステロール95mg、塩分約1.6g、炭水化物20g、食物繊維3g、砂糖2g、たんぱく質41g。

編集後記:サラ・モールトン氏はテレビ番組「サラの平日晩ごはん(Sara’s Weeknight Meals)」に出演する料理研究家。約25年にわたり料理雑誌の「グルメ(Gourmet)」でエグゼクティブシェフを務め、「クッキングライブ(Cooking Live)」など数々の料理番組を提供。最新の料理本は 「ホームクッキング(HomeCooking )101」だ。

AP


Mussels are the perfect choice for a weeknight meal. They’re a terrific source of low-fat protein, they’re inexpensive, they cook up quickly, and as they cook, they automatically generate tasty juices to whichever sauce you’re making. Also, farmed mussels are pretty easy to clean. You just toss them briefly in several changes of fresh water and pull off any strings (also known as “beards”) hanging from the hinge of the shell. Finally, bonus, if you buy farmed mussels — the most common variety available at stores today — you’ll have chosen a sustainable seafood. Here I’ve dressed the mussels in green for St. Patrick’s Day with a garnish of chopped scallions and cilantro.


Coloring aside, the flavoring of this dish, consisting of just six ingredients, is Thai. The key actors are coconut milk and Thai curry paste, which are combined. (Don’t confuse coconut milk with cream of coconut, which has lots of sugar added.) I suggest using light coconut milk because it’s lighter in calories, but you’re welcome to opt for the full-fat version. Thai curry paste, now available in the international aisle of most supermarkets, is totally unrelated to the curry spice mix that you find in Indian or Pakistani food. It is, as advertised, a mixture of typical Thai ingredients: lemon grass, galangal (similar to ginger), chiles and makrut lime leaves. When added to a liquid, it makes an instant flavorful sauce. Once the jar is opened it needs to be kept in the refrigerator, but it lasts a long time and you can use it as the base of a sauce for other seafood dishes or for chicken or meat.


So how about trying this six-ingredient recipe the next time you want to mix it up a bit on a weeknight? You’ll have a delicious dinner on the table in just 30 minutes. And don’t forget to put some bread on the side. It’s just the thing to sop up all those juices.


Steamed Mussels in Spicy Coconut Broth


Start to finish: 30 minutes


Servings: 4


1/4 cup Thai green curry paste


One 13.5-ounce can light coconut milk


3 pounds farmed mussels, scrubbed


1 to 2 tablespoons fresh lime juice or to taste


1/3 cup thinly sliced scallions


1/3 cup chopped fresh cilantro


1. In a large saucepan or stockpot whisk together the curry paste and coconut milk.


2. Add the mussels, cover tightly and bring the liquid to a boil over high heat. Stir often. After a few minutes, the mussels should start to open.


3. Remove them as they open and transfer them to a large bowl. If any mussels do not open, discard them.


4. Add the lime juice to the saucepan and return all of the opened mussels to the saucepan and cook for a minute or two, stirring, to reheat them.


To serve, transfer the mussels to each of four soup plates. Pour one-fourth of the cooking liquid over each portion and sprinkle one-fourth of the scallions and cilantro over each one.




Nutritional information per serving: 355 calories; 102 calories from fat; 11 g fat (4 g saturated; 0 g trans fats); 95 mg cholesterol; 1,607 mg sodium; 20 g carbohydrates; 3 g fiber; 2 g sugar; 41 g protein.


EDITOR’S NOTE: Sara Moulton is host of public television’s “Sara’s Weeknight Meals.” She was executive chef at Gourmet magazine for nearly 25 years and spent a decade hosting several Food Network shows including “Cooking Live.” Her latest cookbook is “HomeCooking 101.”


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