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ART & DESIGN

ジョージアの首都トビリシで建築を巡り、都市開発について考える

Thoughts on the urban development and architecture in Tbilisi

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ジョージア(旧グルジア)の首都・トビリシは、まさに今時代の過渡期にいるような、これからどのように発展していくのか、目が離せない街の一つだ。トビリシについての説明は、前回の記事を参照していただきたい。【Signpost:世界最古のワインの生産地、ジョージア(旧グルジア)のナチュールワイン

ソ連崩壊後からおよそ30年が経った今、街中にはソビエト時代に建てられた建築がまだまだ多く立ち並んでいる。住宅地を歩いていると、建て替え工事が著しく行われているエリアもあり、街が新しく生まれ変わろうとしているようだ。個性溢れるこの街の風景が、今後どのように変化していくのか、楽しみでもあり少し心配でもある。国民はこの状況をどのように見ているのだろうか?

外観が廃れている建物でも、中に入ってみれば綺麗にリノベーションされていて、想像とはかけ離れているということもしばしば。しかしここでまだ生活している人がいるのか?と疑うような、半分崩れかけているような建物もたくさんあった。

街の中心部にはここ数年の間に、いくつかのヒップなホテルがオープンした。2018年の5月にオープンしたStamba Hotelは、数年前にオープンしたRooms Hotelに接続するような設計で作られた。ソビエト時代に建てられた、元出版・印刷会社だったブルータリストな建築がそのまま活かされている。

エントランスを抜けると目の前には、ライブラリーを思わせるような風貌のカジノが。天井を見上げると、印刷工場時代からのパーツがそのまま残され、下の階からは勢いよく緑が伸び、コンクリートむき出しから感じる冷酷さを、生きた空間へと変えている。

Stamba Hotel内にあるCafe Stambaでは、モダナイズされたナイスなジョージア料理を楽しめ、外のテラスではいつでも心地よくコーヒーが頂ける。宿泊せずともレストランやカフェだけの利用にも人気の場所となっている。

数年前にオープンしたRooms hotelはStamba hotelの地下からもアクセス可能だ。どちらのホテルも同じ建築事務所Adjara Groupによってデザインされたもの。

2年前にオープンしたFabrika Hotelは、元縫製工場だった場所をリノベーションして造られたホステルだ。敷地内は広く、トビリシで最も人気のバーガー屋にラーメン屋、カフェやバー、DJバーに世界的に人気なレコードショップも併設されており、週末は地元の若者たちの溜まり場にもなっている。ホテルのロビーには広々とした共有スペースがあり、いつも心地よい音楽が流れている。人気の朝食は、お金を払えば宿泊者でなくても頂くことができる。

2004年から2013年の間、大統領に就任していたミヘイル・サアカシュヴィリ(Mikheil Saakashvili)氏は、モダン建築にとても興味があった人物で、彼が就任中、市内でも特に目立ついくつかのモダン建築が建てられた。

2012年にオープンした公共サービスホールは、上から見ると白いキノコのような外観をしている。 川を挟んで反対側には、イタリア人建築家のマッシミリアーノ&ドリアナ・フクサ(とMassimiliano&Doriana Fuksas)によって設計された、まるで2つの太ももが横たわったような外観のミュージックシアター アンド エキシビションホール(Music Theatre and Exhibition Hall)がある。 その一部には、観光名所でもある「The Bridge of Peace」があり、これにはいくつかの行政施設を設計したミッチェル・デ・ルッキ(Michele de Lucchi)が携わっている。

ミュージックシアター アンド エキシビションホール(Music Theatre and Exhibition Hall)はその名の通り、シアター兼エキシビションホールになる予定で、2010年から建設が始まり2013年にほぼ完成していたが、いまだかつて使用されていない。理由は明らかにされていないが、2013年に、Saakashvili氏が資金と共に大統領を退任した後、その建物を誰も使おうとしなかったそうだ。だが今は、せっかくここまでの時間や多大な資金が費やされて建てられた建物を、機能させないわけにはいかないと考え始め、いくつかの団体がプロジェクトを請願している状況だそう。中にはワインミュージアムの案もあるそうだ。

多くの国民はSaakashvili氏の議論や、あるいは議論など行わずに、税金を自分の趣味のために使っていることにうんざりしていたようだ。およそ30年程前にソビエト連邦が崩壊し、国が再統一されて以来、ジョージアでは都市開発についての議論など、特に行われてこなかったそうだ。 しかし多くの国民は、昨今の都市開発が都市景観にどのように影響し、それによって自分達の街がどんどん破壊されてきている、ということに気づき始めているそうだ。 この状況が、ビエンナーレの創設者たちが、2018年のトリビシ アーキテクチャー ビエンナーレ(Tbilisi Architecture Biennale)にて議論を呼び起こすきっかけとなった。

ビエンナーレは街の中心部から電車で30分ほどの、グルダニ(Gldani)という地域で行われた。グルダニはソビエト時代からの崩壊寸前の集合住宅が立ち並び、中心部と比べるとまだまだ発展途上、住むには敬遠されている地域だ。

ビエンナーレは “BUILDINGS ARE NOT ENOUGH” というテーマの元で行われた。
グルダニはトビリシの中心部とはまた違う雰囲気で、実際にGldaniを歩き、ビエンナーレが行われたいくつかのソビエト時代の建物を見て回ることが、ビエンナーレそのものの主旨となった。

一般居住者用のビル内のいくつかの部屋、またはビル自体に訪問者を招くというエキシビションが行われた。それらのスペースでは、実際の居住者がホストを務めていた。エキシビションの為にセッティングを変えることもなく、ありのままの状況を開放していた。ソビエト時代から続くグルダニの精神を実際に体感してもらおうというテーマだ。地元の人曰く、これらの部屋のインテリアは、まさに旧ソ連時代そのものだと。

エキシビションが行われているエリア内には、資金不足で最後まで作りきれなかった作品や、これが作品?と注意深く見て回らないと気づかないようなものもあった。地元のマダム達は公共の場に作られた作品に、「なんで私たちの場所にこんなものを作るんだ!なに目的なんだ!」とあまり気をよくしていないようだったが、その作品の周辺では子供達が遊んでいた。

サンセットに合わせて向かったビルでは、日本人アーティストのReiji WADAさんの作品が展示されてあった。ワインを入れた窓ガラスからグルダニの景色を見るという作品。

登って良いかわからないが、屋上へと続く階段を登ってみると、そこからグルダニを一望でき、集合住宅が立ち並ぶ向こう側には丸裸の山々が見えた。トビリシの街の中心部は世界の中でもかなり高いレベルの公害が問題視されているが、少し足を伸ばせばとても豊かな自然がある。

トビリシの中心部には、昔ながらの状態が今でも受け継がれているパン屋や本屋、レストランなどがある一方で、街の中心に流れるKura river(クラ川)周辺では、都市開発が著しく行われ、高層ビルや現代建築が急速に建てられているが、実際には使われていないことも多々あり、高級マンションは無視される傾向にもあるようだ。

トビリシの都市開発はソビエト時代には厄介なものだったようだが、現在はそれらの遺産に悩まされているだけでなく、投資家達や税金を自分の趣味に使うような権力者らの影響も受けている。国民は自分たちの街がどのように発展しているかを、これまでは疑問を持ちながらも、ただただ見ていることしかできなかったようだが、新たに発起されたビエンナーレでは、国内だけに限らず、国際的な経済成長への関心を高める重要な手段となりそうだ。

All photo by Markus Oxelman

Markus Oxelman & Natsuko Natsuyama

2017年、コペンハーゲンでたまたま同じシェアアパートに住んでいたMarkusとNatsukoは、色んな国を行き来するライフスタイル、食やワイン、アートや音楽の趣味が近かったため、すぐに意気投合し多くの時間を共有し始めた。2018年には数ヶ月共にジョージアに滞在した。現在は両者共、コペンハーゲン、東京を行き来しながら、コペンハーゲンやジョージアにまつわる記事を執筆している。
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Georgia

Tbilisi, the capital of Georgia, is a city that fills my head with thoughts and imagination on how it will transform in the era it is currently in.【Read about Tbilisi in the previous article I wrote here

Although 28 years has passed since the collapse of the USSR, a great deal of the buildings in Tbilisi stems from the Soviet era. When walking in residential areas, there are lots of reshaping being done, as well as new buildings being built in a way that makes it seem that the city is trying to get reborn. It’s both amusing and worrying to observe the unique scenery of Tbilisi is changing, and it makes me wonder how the citizens think about this transitional situation.

Even buildings where the appearance from the street is obsolete and sometimes falling apart is hard to judge. Once you enter, the inside is sometimes beautifully renovated and far from the image you might have made from seeing the facade. There are many buildings like this which seems to be crumbling apart on the outside.

Several hip hotels has been opening as a part of the growing tourism market of Georgia. Stamba Hotel opened its doors in May 2018 and was built as an extension of the luxury Rooms Hotel which opened a few years ago. Both hotels are renovated buildings that used to operate as print factories for publishers in the Soviet times.

The lobby of Stamba reminds of a library, and behind the bookshelves is the hotel casino. Looking to the ceiling, there is a still drying machine from the printing factory hanging.

The vigorously growing plants that rises from the basement through a hole in the floor of the lobby gives the concrete a lively decoration.

Café Stamba, located inside the hotels own facilities offer modernized Georgian cuisine. There is a courtyard for comfortably enjoying coffee outside.

Rooms Hotel opened its doors several years ago, and the facilities can be accessed through the basement of Stamba Hotel as well as from the street outside. Both hotels are conceived by the Adjara Group’s in-house creative studio.

The hip backyard hostel and event space Fabrika opened in 2017 in the facilities of a former sewing factory. Alongside housing a popular hostel, there are also a ramen shop, cafes and bars as well as a record shop, designer stores and a barber. In the evenings and on weekends it serves as a hub where local young people come to meet up, listen to music, dance and enjoying time off. The lobby has a big shared space with pleasant music being played and in the next room there is a popular breakfast buffet where anyone can come and eat.

Mikheil Saakashvili who assumed office as president from 2004 until 2013 seems to have a keen interest in modern architecture. During his time in office he built several controversial buildings CHECK on prominent locations around Tbilisi.

The Public Service Hall, opened in 2012, has a peculiar mushroom-like look from above. Not much further on the other river bank lies the Music Theatre and Exhibition Hall, resemblant of two thighs. Both are designed by architects Massimiliano and Doriana Fuksas. Both are famous Italian architects, as well as Michele de Lucchi who designed the Bridge of Peace as well as other administrational buildings.

The Music Theater and Exhibition Hall started its construction in 2010 and as the building was almost finished in 2013 it was stopped, and the building still remains unused until today. Although the precise reasons for this remains in a mist, when Saakashvili, who ordered the construction, was taken out of office in 2013, the funding for the project was as well. However, because of the vast amounts of money already put into the project makes it difficult to imagine the building remaining unused, and a wine museum in the facilities are being discussed.

Many citizens seem to have been disgusted by Mikheil Saakashvili arguments, or lack of such, while driving tax funded projects seemingly for his own hobbies sake. Georgia was reunited after the USSR only some thirty years ago, and since then the debate of urban development hasn’t been a public discussion to any larger extent. It has though come to a time that more and more citizens begin to realize the impact this has on the cityscape and how it is being destroyed. This has caused the questions being brought up to debate by the founders of the first Tbilisi Architecture Biennale in 2018.

The Biennale took place in Gldani, a vast suburb on the end of the old subway line, about 30 minutes from central Tbilisi. On arrival, it is striking how there are lots of buildings which are on the verge of collapsing. These are all built during a ten year period in the mid 1970’s and has barely been updated since, at least exterior wise.

The Biennale was held under the title ”Buildings are Not Enough”. Gldani was a symbolic place to hold such an event where anywhere you turn, you are confronted with the realities of the Soviet heritage. The atmosphere is very different from central Tbilisi here.

This is an exhibition that invites visitors to several rooms and whole apartments in a general resident building. The spaces are hosted by the actual inhabitants and nothing is staged. The experience of seeing the spirit of Gldani in these Soviet buildings brings light on how the Soviet life was in the homes of people.

Around Gldani, there were several art pieces being put out around for experiencing while seeing the area. Some of these were not completed works, due to the lack of funding to the constructing architects, artists and craftsmen. Some works were hard to notice unless carefully looking around for them. The local ladies seemed to be unpleased with some of these, saying ”Why do you put these kinds of things around here? What is the purpose of this?” as we are being told by a laughing Georgian friend translating for us.

In the last building we headed to before sunset, Block 76, Japanese artis Reijiro Wada exhibited his works. The scenery of Gldani could be seen red wine in the windows on the 17th floor.

It might not be the best idea when it comes to safety, but there was a ladder leading to the roof of the building that was open for access. Mountains, the intense scenery of Gldani and central Tbilisi a little further away was visible from here. Although Tbilisi has a considerably high level of pollution, this spot was great for catching some air blowing in from the beautiful nature of Georgia.

In the center of Tbilisi there are still many old fashioned bakeries, book stores, restaurants etc. that remain intact from the urban gentrification that can be seen in some areas and in some developments such as Stamba Hotel and Fabrika. There are high rise glass buildings being rapidly built along the river while many of these actually remain uninhabited and that the standards of a suburb such as Gldani, or other areas, some of the neighboring the luxury apartments is being seemingly neglected. The urban development in Tbilisi was troublesome during Soviet times, and now it is suffering the heritage from those days as well as under the influence of rich investors and men in power who likes to play with money while citizens see only how their city is developing in a questionable way to say the least. For this reason among others, the new biennale is an important instrument to raise awareness on the topic, both nationally, but also internationally of a growing economy.


All photo by Markus Oxelman

Markus Oxelman & Natsuko Natsuyama

Met in 2017 in Copenhagen while they were both staying in the same shared apartment. They bonded quickly over both enjoying the travelling lifestyle, food, wine, art and music among other things. Both are based between Copenhagen and Tokyo but also spends occasional time in Georgia. Started writing about Copenhagen and Georgia in 2018.
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