DIRECTION

ART & DESIGN

ファッションがフロイトに出会う───新しい展覧会が精神分析的な視点から衣服を探る

Fashion meets Freud. A new exhibit explores clothes through a psychoanalytic lens

SCROLL DOWN

展示された川久保玲によるドレス Photo by Charles Sykes / Invision / AP

ファッションとフロイト? ───シルクハットからスティレットヒール、ビスチェからバレットドレスまで、私たちが身にまとうものを精神分析のレンズを通して読み解く展覧会が誕生した。企画から5年をかけたものだ。

キュレーションを手がけたのは、FITミュージアム館長ヴァレリー・スティール。彼女は約100点のデザイナーズピースを集め、無意識、鎧としての衣服、欲望の引力といったテーマとファッションの間をつなぐ地図を提示する。

展示公開の前日に行われたプレビューでスティールは語った。フロイト自身もファッショニスタであり、上質な素材を使い、完璧に仕立てられた英国風の堅苦しいスーツを身にまとっていたのだ、と。

69歳のスティール自身は精神分析のカウチに横たわったことはない。しかし長い間、ファッションと精神分析の交錯に魅了されてきた。

「大学院時代からファッション史を研究するなかで、精神分析には行き止まりや問題点があると分かっていても、ファッションの力や魅力、さらにはファッションに向けられる敵意を説明する手がかりを与えてくれるものだと感じていた」

今回の展覧会「Dress, Dreams & Desire: Fashion and Psychoanalysis(ドレス、夢、欲望──ファッションと精神分析)」は、FITミュージアムで9月10日から来年1月4日まで開催される。11月にはスティールの著書も刊行予定だ。

Photo by Charles Sykes / Invision / AP

精神分析の父はファッションの寵児

歴史家ピーター・ゲイはかつて「私たちは皆、フロイトを語っている。自覚しているか否かに関わらず」と書いた。ファッションも例外ではない。

1990年、マーク・ジェイコブスは「Freudian Slip」と題したワンピースを発表。そこにはフロイトの肖像があしらわれていた。2000年にはジョン・ガリアーノがディオールで「Freud or Fetish」と題したコレクションを発表。性的ファンタジーを探るものだった。

「フェティシズムが衣服の心理に呼び起こすものを象徴しようとしている」と、ガリアーノはノートに記している。

一方、プラダは2012年のカンヌ国際映画祭で短編映画『A Therapy』を発表。ロマン・ポランスキーが監督し、ヘレナ・ボナム=カーターとベン・キングズレーが出演。患者の毛皮のコートを着た分析医が鏡に映る自分を見つめ、患者の声が響く──「これって一体どういう意味?」

シュルレアリスムと鏡

展示にはエルザ・スキャパレリが1938年に制作した黒のベルベットジャケットもある。胸元に金銀のトロンプルイユ風ミラーとガラスのスパンコールを施し、「Hall of Mirrors」と名付けられた作品だ。

それは女性が文化的にどう見られているかを考察するものだった。このジャケットはしばしばジャック・ラカンの「鏡像段階」と関連づけられる。乳児は鏡に映る自分を見て、断片ではなく全体の姿を知覚する。しかしラカンによれば、その全体性は幻想にすぎない。

スキャパレリ自身は「母親の視線こそが子どもの最初の鏡」と語り、自身の母に「醜い」と言われ続けたことで、時に鏡の中の自分を認識できなくなったと振り返っている。

エルザ・スキャパレリによる鏡装飾のディナージャケット Photo by Charles Sykes / Invision / AP

ファッションに満ちるファルスの象徴

夢や文化におけるファルスの象徴について、フロイトは積極的だった。シルクハットやスティレットヒールは究極のファルス的アイコンだとスティールは語る。展示では欲望とセクシュアリティ、そして「ファルス的な女性」という概念を掘り下げている。

ジャン=ポール・ゴルチエの「コーンブラ」ドレスもその一つ。マドンナが愛用した突き出たコーン=弾丸状の胸部デザインだ。

もちろん、ファルスや女性性の象徴はフロイトの発明ではない。古代ローマから古代インドまで、何千年も存在してきた。しかしフロイトは、それらを人間の無意識における重要な要素と位置づけたのだ。

ジャン=ポール・ゴルチエによるコーンブラドレス Photo by Charles Sykes / Invision / AP

ファッションと裸の身体

フロイトは、衣服は女性が「裸は恥ずべきもの」という観念をすり抜ける抜け道だと考えていた。その発想は現代のランウェイでも展開されている。展示には、2000年グラミー賞でジェニファー・ロペスが着用したあの深いスリットのグリーン・ヴェルサーチドレスのレプリカも登場する。そこから「ネイキッドドレス」がレッドカーペットで広がった。

「人々は自分の裸の身体や性器を見せたがっている、というのがフロイトの考えの一つだ」とスティールは語る。

19世紀のイブニングドレスでは胸元や腕が露出し、1920年代には脚、1930年代には背中があらわになった。

イギリスの心理学者ジョン・フリューゲルやファッション史家ジェームズ・ラヴァーは1930年代、ファッションにおける「性感帯」が男性の視線を維持するために移動するのではないかと考察した。しかしスティールはそうではないと指摘する。

むしろ1934年から1968年まで続いた「ヘイズ・コード」が背景にあると彼女は言う。ハリウッド映画で何を映せるかを規制したガイドラインだ。背中がセクシーな部位と見なされるようになったのは、まさにスクリーンで見せられたからだという。

ファッションは第二の皮膚

ファッションは「第二の皮膚」と呼ばれることが多い。展示の2つ目の部屋では、それ以上の意味を持つことが示される。

「服は抱擁のようにあなたを包み、鎧のように守り、そして身体を性的に見せることもある。裸の一部を枠取ったり、筋肉や曲線を強調したりすることで」とスティールは語る。

例えばイッセイ・ミヤケの赤いレザービスチェ(1983年)、あるいは身体を建築的に包み込む川久保玲のドレスが展示されている。

現代フランスの精神分析家パスカル・ナヴァリは展示の中でこう述べている。

「ファッションの見た目が露わにするのは、同時に、見られることと見られないことへの私たちの脆さなのだ」

展示された川久保玲によるドレス Photo by Charles Sykes / Invision / AP


By LEANNE ITALIE AP Lifestyles Writer

NEW YORK(AP)

NEW YORK (AP) — Fashion and Freud? From top hats to stilettos, bustiers to bullet dresses, what we choose to put on our backs is interpreted through the lens of psychoanalysis in a new exhibit five years in the making.

Valerie Steele, director of The Museum at FIT, curated nearly 100 designer pieces to offer a road map of sorts between fashion and such things as the unconscious mind, the need for armor and the pull of desire.

And she noted during a walk-through of the exhibit a day before Wednesday’s opening that Freud himself was a fashionista, in rigidly conventional English-style suits made of the best materials and tailored to perfection.

While Steele, 69, has never spent time on a psychoanalyst’s couch, she’s been intrigued by the practice’s interplay with fashion for quite some time.

“Ever since I was in graduate school, when I started to focus on the history of fashion, it seemed to me that despite all of the dead ends and real problems with psychoanalysis, it did provide clues to explaining the power and allure of fashion, as well as the hostility that is addressed to fashion,” she said.

Here are some takeaways from the exhibit, “Dress, Dreams & Desire: Fashion and Psychoanalysis,” which runs at the Fashion Institute of Technology’s museum from Sept. 10 to Jan. 4. Steele has written a companion book due out in November.

Father of psychoanalysis as fashion darling

Historian Peter Gay once wrote: “We all speak Freud, whether we know it or not.” Fashion is no exception.

As the exhibit notes, Marc Jacobs put out a simple dress in 1990 called the “Freudian Slip.” It was emblazoned with the image of Freud. John Galliano created a collection for Dior called “Freud or Fetish” in 2000. It was an exploration of sexual fantasy.

“I am trying to symbolize what fetishism evokes in the psychology of clothing,” Galliano said in his show notes.

Prada, meanwhile, debuted a film at the Cannes Film Festival in 2012 titled “A Therapy.” It was directed by Roman Polanski and features Helena Bonham Carter as patient and Ben Kingsley as psychoanalyst. At one point, the analyst dons his patient’s fur coat and gazes at himself in a mirror as we hear her ask: “What does it all mean?”

Mirrors and Schiaparelli

The exhibit includes a cropped black velvet jacket that Elsa Schiaparelli created back in 1938. It’s called the “Hall of Mirrors,” for trompe l’oeil gold and silver mirrors at the breast with glass sequins and buttons that evoke classical busts.

It was a meditation on how women were culturally perceived.

Steele said the jacket has sometimes been interpreted as a reflection of French psychoanalyst Jacques Lacan’s “mirror stage” of body image development. A baby looks in a mirror, the theory goes, and sees a whole person rather than a collection of fragmented parts. But wholeness, Lacan believed, is illusion.

Schiaparelli, who died in 1973, spoke about a mother’s gaze as a child’s first mirror, and how her own mother often declared her ugly to the point that she sometimes failed to recognize herself in a mirror.

So many phallic symbols, so much time

Freud was way on board when it came to phallic symbols, especially in dreams and broad cultural contexts.

Hello, top hats and stilettos, the ultimate phallic representations in fashion, Steele said. The exhibit explores desire and sexuality, including the idea of the “phallic woman.” Steele included one of Jean Paul Gaultier’s “cone-bra” dresses, a style embraced by Madonna back in the day with protruding cones, or bullets, at the breast.

Freud certainly didn’t invent the concept of phallic symbols or female sexual symbols.

“These have existed for millennia everywhere from ancient Rome to ancient India, but he saw them as being a crucial part of the human individual unconscious,” Steele said.

Fashion and the naked body

Freud saw clothes as loopholes for women to get around the idea of nudity as shameful. It’s an idea that plays out on runways today. A replica of the famous, plunging, green Versace dress that Jennifer Lopez wore to the 2000 Grammys is in the exhibit. Naked dresses then proliferated on red carpets and fashion shows.

“One of Freud’s ideas was that people wanted to show off their naked bodies and their genitals,” Steele said.

It started with a bit of bosom and arm in evening dresses, moving on to a splash of legs in the 1920s and bare backs in the ’30s.

British psychologist and psychoanalyst John Flügel and, later, fashion historian James Laver in the ’30s wondered whether erogenous zones in fashion shifted to maintain the male gaze. Not so, Steele said.

The Hays Code was a more likely culprit in some cases. From 1934 to 1968, guidelines enforced by the Motion Picture Producers and Distributors of America dictated what could and could not be shown on screen.

The idea of backs as sexy, for instance, evolved precisely because they were shown, Steele said.

Fashion as a second skin

Fashion is often referred to as a second skin. In the second of two rooms in the exhibit, curators demonstrate how it’s so much more.

What we wear, Steele said, “can be holding you like a hug. It can be protecting you like armor. And it can be sexualizing, either by framing bits of the naked body or by emphasizing, say, the curves and the muscles of the body.”

Look no further than a red leather bustier by Issey Miyake from 1983, or a dress by Rei Kawakubo that demonstrates her use of structures that architecturally encase the body.

Contemporary French psychoanalyst Pascale Navarri, quoted in the exhibit, said it this way: “What the look of fashion exposes is, simultaneously, our vulnerability about being seen and not being seen.”