DIRECTION

ART & DESIGN

ミラノ・ファッションウィーク:プラダ、激動の世界で逃避ではなく若々しい楽観主義を提案

SCROLL DOWN

AP Photo / Luca Bruno

ミラノのデザイナーたちは、あからさまな声明を出すことなく、コレクションを通して世界の激動への懸念を表明した。

ミウッチャ・プラダは、楽観主義を表現したかったと語った。「たとえ時代が悪くても、私はそれが正しいことだったと感じているから」と彼女はプラダのショーのバックステージで話した。彼女は現実逃避をすすめているわけではない。「最終的には何かポジティブなことを提案しますが、現実逃避は好きではありません」

AP Photo / Luca Bruno

AP Photo / Luca Bruno

2025年春夏メンズウェア・プレビュー3日目のハイライト:

プラダは楽観主義を提案

プラダのメンズウェア・コレクションは、不完全さというアイデアで勝負している。しかし、何もかもが見かけ通りではない。

トップス、ジャケット、パーカは、クロップド丈というより、縮んだ印象。オーバーコートは七分袖。それはどこか受け継がれた、すでに生活感のあるワードローブだ。折り目は、プリーツと同じくらい技術的な構造の一部である。尖ったシャツの襟はワイヤーで吊り下げられている。ズボンのベルトはフェイクで、ウエストラインより低い位置にある。ベルトはまた、バッグを閉じるための装飾としても使われている。

AP Photo / Luca Bruno

ラフ・シモンズとともにブランドの共同クリエイティブ・ディレクターを務めるミウッチャ・プラダは、本物対偽物というアイデアで遊ぶことは「とてもコンテンポラリー」と語り、こうしたディテールを「服をよく見てみようという誘い」と呼んだ。

AP Photo / Luca Bruno

鮮やかなグリーンのカーディガン、花柄のブラウス、ターコイズブルーのコートなど。逆三角形のカッティングが施されたアイテムは、レイヤードすることもできる。

「コレクションは、すでに生きている、まるで一緒に暮らしているかのような服にしたかった」とシモンズはバックステージで語った。

AP Photo / Luca Bruno

プラダのモデルたちはシンプルな白い小屋から登場し、白いピケットフェンスに挟まれたランウェイを通ってショールームに降りてきた。デザイナーたちは、このセッティングを本質的かつユートピア的、そして若々しく表現した。

「ここでは若さが希望であり、未来なのです。「この瞬間に、私たちの世界について考えることを若者に奨励することも適切だと考えました」

AP Photo / Luca Bruno


By COLLEEN BARRY AP Fashion Writer

MILAN (AP)

Milan Fashion Week: Prada projects youthful optimism, not escapism, in a turbulent world

By COLLEEN BARRY AP Fashion Writer

MILAN (AP) — Without making overt statements, Milan designers expressed their concern over the global turbulence through their collections.

Miuccia Prada said she wanted to project optimism.

“Because even if the times are bad, I feel that it was the right thing to do,” she said backstage at the Prada show. She is not promoting escapism. “Eventually, I propose something positive, but escapism, I don’t like.”

Not using the platform to comment on the state of the world would be “irresponsible,” said the designers behind the Simon Cracker brand, born 14 years ago to contrast the prevailing fashion system with upcycled collections.

They dedicated their collection, titled “A Matter of Principle,” to “the children victims of matters of principle.”

Some highlights from the third day Sunday of mostly menswear previews for Spring-Summer 2025:

Prada projects optimismThe Prada menswear collection plays with the idea of imperfection. But nothing is as it seems.

Tops, jackets and hoodies seem shrunken, more than cropped. Overcoats have three-quarter sleeves. It’s a wardrobe somehow inherited, already lived-in. Creases are part of the construction, as technical as a pleat. Pointed shirt collars are held aloft by wires. Trousers feature faux belts, low and below the waistline. Belts also are featured as decoration on bags, as if to close them.

Miuccia Prada, co-creative director of the brand along with Raf Simons, said playing with the idea of the real versus the fake “is very contemporary,” calling such details “an invitation to take a closer look at the clothes.”

The neutral color palette is punctuated by feminine shades: a bright green cardigan, a floral blouse, a turquoise coat, which the designers said suggest a mother’s or grandmother’s wardrobe. Pieces can be lined up with inverted triangle cutouts, to layer.

“We wanted (the collection) to be already alive, as if clothes you already lived with,” Simons said backstage.

Prada models emerged from a simple white hut, descending into the showroom down a runway flanked by a white picket fence. The designers describe the setting both as essential and utopian — and youthful.

“Here youth is the hope, it’s the future,” Prada said. “In this moment, we thought it was relevant also to encourage youth to think about our world.”

A world in knots at Simon CrackerSo many knots to undo in the world, so many knots holding together the latest Simon Cracker collection of mostly upcycled apparel.

For Spring-Summer 2025, designers Filippo Biraghi and Simone Botte assembled their collection of repurposed apparel castoffs using laces and drawstrings to create skirts from tennis shirt panels, dresses from knitwear and restructure jackets. Each piece is unique.

The “nervous” color palette of black, violet, sea blue and acid green was achieved through dyeing, each material reacting differently to the process.

“It is a way of recounting what is happening in the world, without being too explicit,” Biraghi said backstage. “It would be irresponsible to not be political in this moment.”

The 14-year-brand’s name is meant to denote that something is broken — cracked — in the fashion system. They embrace imperfection as part of the beauty of their creations, made from forgotten or discarded garments and deadstock fabrics, this time including textiles from Italian sportswear brand Australian.

Australian, which is gaining traction with the club crowd, also created a capsule collection of black neon and technical garments for Simon Cracker, its first production line. Doc Martens provided the footwear, which the designers personalized with pins, badges and costume jewelry.

RECOMMENDS