DIRECTION

ART & DESIGN

‘Poet of Iron(鉄の詩人)’ リチャード・セラ、85歳で死去

Famed American sculptor Richard Serra, the 'poet of iron,' has died at 85

SCROLL DOWN

パリ西部のラ・デファンス 鉄の彫刻「Slat」(1984)AP Photo/Jacques Brinon, File

錆びた鋼鉄やその他の可鍛性素材を湾曲させた壁を、世界中に点在する大規模な屋外アート作品にすることで知られる、著名なアメリカ人アーティストで彫刻家のリチャード・セラ氏が、火曜日、ニューヨーク州ロングアイランドの自宅で死去した。85歳だった。

2008年5月2日、パリのグラン・パレ美術館にて。AP Photo/Michel Euler, File

サンフランシスコ出身の彼は、同世代で最も傑出した彫刻家のひとりとみなされており、もともとはイェール大学で絵画を学んでいたが、1960年代にヨーロッパ旅行がきっかけで彫刻に転向した。

彼の死は、ニューヨークを拠点とするジョン・シルバーマン弁護士によって火曜日の夜に確認された。死因は肺炎だという。

「鉄の詩人」と仲間たちに呼ばれたセラは、記念碑的な円弧、螺旋、楕円などの大規模な鉄骨構造で世界的に有名になった。彼は1970年代のミニマリズム運動と密接に関係していた。

1989年3月11日、ニューヨーク・マンハッタン区のフェデラル・プラザで撤去を待つ湾曲した傾斜壁「Tilted Arc」AP Photo/Mario Cabrera, File

セラの作品が世間の注目を集め始めたのは1981年、ニューヨークのフェデラル・プラザに長さ120フィート(約36.5メートル)、高さ12フィート(約3.6メートル)の未加工の鋼鉄の曲線壁を設置したときだ。”Tilted Arc(傾いた弧)” と呼ばれるこの彫刻は、そこで働く人々から速やかな反発を招き、撤去を求める激しい要求が巻き起こった。後にこの彫刻は撤去されたが、ニューヨークのアートシーンにおけるセラの人気は確固たるものとなった。

セラの大規模な作品のほとんどは、コーテン・スチールで溶接されたものだが、ゴム、ラテックス、ネオンなど、伝統的な素材以外のものも使っており、キャリア初期には溶けた鉛を壁や床に投げつけて「スプラッシュ」シリーズを制作した。

カタールの砂漠北西部にあるブルーク自然保護区の荒涼とした区画に立つ、リチャード・セラの「East-West/West-East」(2022年)Nathan Denette/The Canadian Press via AP, File

彼の作品は風景の中に設置され、ニューヨーク近代美術館からカタールの砂漠まで、世界中の美術館に収蔵されている。

2005年には、セラの主要作品8点がスペインのグッゲンハイム美術館に常設された。展覧会の主催者であるカルメン・ヒメネスは、セラは 「疑いなく、現存する最も重要な彫刻家である」と語った。

ニューヨーク近代美術館の秋の新展示スペースで、リチャード・セラの「Equal」を閲覧するゲストたち(2020年11月)AP Photo/John Minchillo, File

サンフランシスコでロシア系ユダヤ人の母とスペイン人の父の間に生まれたセラは、3人兄弟の次男だった。幼い頃から絵を描き始め、父親が配管工として働いていた造船所で過ごした時間に触発された。彫刻家になる前は、カリフォルニア大学バークレー校とサンタバーバラ校で学ぶ資金を稼ぐために、鉄鋼鋳物工場で働いていた。その後、イェール大学に進み、1964年に卒業した。

2007年5月29日、ニューヨーク近代美術館にて。AP Photo/Mary Altaffer, File)


By SUSAN HAIGH and TRÂN NGUY_1N Associated Press

Famed American artist and sculptor Richard Serra, known for turning curving walls of rusting steel and other malleable materials into large-scale pieces of outdoor artwork that are now dotted across the world, died Tuesday at his home in Long Island, New York. He was 85.

Considered one of his generation’s most preeminent sculptors, the San Francisco native originally studied painting at Yale University but turned to sculpting in the 1960s, inspired by trips to Europe.

His death was confirmed Tuesday night by his lawyer, John Silberman, whose firm is based in New York. He said the cause of death was pneumonia.

Known by his colleagues as the “poet of iron,” Serra became world-renowned for his large-scale steel structures, such as monumental arcs, spirals and ellipses. He was closely identified with the minimalist movement of the 1970s.

Serra’s work started to gain public attention in 1981, when he installed a 120-foot-long (36.5-meter-long) and 12-foot-high (3.6-meter-high) curving wall of raw steel that splits the Federal Plaza in New York City. The sculpture, called “Tilted Arc,” generated swift backlash from people who work there and a fierce demand that it should be removed. The sculpture was later taken down, but Serra’s popularity in the New York art scene had been cemented.

Most of Serra’s large-scale works are welded in Cor-Ten steel, but he also worked with other nontraditional materials such as rubber, latex, neon — as well as molten lead, which Serra threw against a wall or floor to create his “Splash” series in his early career.

His works have been installed in landscapes and included in the collections of museums across the world, from The Museum of Modern Art in New York to the deserts of Qatar.

In 2005, eight major works by Serra were installed permanently at the Guggenheim Museum in Spain. Carmen Jimenez, the exhibition organizer, said Serra was “beyond doubt the most important living sculptor.”

Born to a Russian-Jewish mother and a Spanish father in San Francisco, Serra was the second of three sons in the family. He started drawing at a young age and was inspired by the time he spent at a shipyard where his father worked as a pipefitter. Before his turn to sculpting, Serra worked in steel foundries to help finance his education at the Berkeley and Santa Barbara campuses of the University of California. He then went on to Yale, where he graduated in 1964.


By SUSAN HAIGH and TRÂN NGUYỄN Associated Press

RECOMMENDS