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グラミー賞で最優秀アフリカ音楽パフォーマンスが新たに登場 その世界的な魅力とは

The best African music performance Grammy is new. Its global appeal is not

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最優秀アフリカ音楽パフォーマンス賞を受賞したTyla 。AP Photo / Chris Pizzello

FIFAワールドカップでの衝撃的でカラフルな音楽パフォーマンスから、グラミー賞の新しいカテゴリーまで、アフリカ音楽のジャンルや才能は、長らく構造的な課題に耐えてきた業界にとって画期的な出来事として、世界中の聴衆やダンスフロアに届いている。

世界最大のステージでのパフォーマンスや、世界の音楽チャートでの記録的な数字によって、アフリカのアーティストたちは、注目度の高い国際的なコラボレーション、インターネットやストリーミング・プラットフォームの後押し、新たな投資機会などを活用しながら、アフリカ大陸で制作される音楽の新たな道を切り開いている。

新たなグラミー賞、ベスト・アフリカン・ミュージック・パフォーマンスが日曜日に授与され、地域の音楽的伝統にスポットライトを当て、”アフリカ大陸のユニークな地域表現を活用したレコーディング “が評価された。

「ミュージシャンにとって、グラミー賞はあなたの功績と努力に対する世界的な称賛であり、私たちはあなたの声を聞き、世界の舞台で活躍するあなたを見ているのです」と、ナイジェリア出身のプロデューサーで、グラミー賞を受賞したBurna Boyの “Twice As Tall “の立役者であるLeriQは言う。

Coachella Music and Arts FestivalでパフォーマンスするBurna Boy。
Photo by Amy Harris / Invision / AP-File

アフロビーツからアマピアノへ

国際レコード産業連盟の『Global Music Report 2023』によると、サハラ以南のアフリカは、2022年にレコード音楽収入が最も急成長した地域である。

その成長の中心となっているのが、西アフリカの独特な音楽スタイルが融合したことで知られるアフロビーツや、南アフリカのクワイトにアフリカン・ジャズ、ハウス・ミュージック、ソウルフルなボーカルを融合させたアマピアノといった新しいジャンルだ。

また、アフロビーツとは異なるが、ジャズ、ファンク、西アフリカの伝統的なリズムを融合させたアフロビーツもある。これは1970年代にナイジェリアの音楽界の象徴であり政治運動家でもあったフェラ・クティが広めたものだ。そしてアフロポップは、現代的なスタイルのバラエティに富んでいる。コンゴをはじめとする中央アフリカの伝統的なスークス・ダンス・ミュージック。北アフリカのストリートで耳にする、リズミカルで激しいヴォーカルのシャービーやチャービー。ケニアのベンガやタンザニアのボンゴは、西アフリカのフジやハイ・ライフと同様、東アフリカのダンスフロアに響き渡る。

ストリーミング・プラットフォームは、国境や大陸を越えてジャンルを押し広げるのに役立っている。Spotifyによると、アフロビーツのストリーミングは2017年以降、500%以上の伸びを示している。

RemaとSelena Gomez。”Calm Down” で最優秀アフロビート賞を受賞。
Photo by Charles Sykes / Invision / AP-file

ナイジェリア出身のアーティスト、Rema(レマ)がセレーナ・ゴメスをフィーチャーした「Calm Down」の勢いは止まらない。この2022年の楽曲は、アフリカ出身のアーティストとして初めてSpotifyストリーミング10億回を達成し、ビルボードのポップ・エアプレイ・チャートで最多記録となる64週を記録した。

「Calm Down」をはじめとするアフロビーツ・ソングが成長した要因のひとつは、ピジン語や現地の言語、メロディー、ドラム・パターン、重厚なリズム、詩的なスタイルを織り交ぜながら、いかに日常生活を映し出しているかにあると、アフロビーツ・インテリジェンス・ニュースレターの創始者ジョーイ・アカンは言う。

Burna Boy(ブルナ・ボーイ)の2022年のヒット曲 “Last Last “のコーラスを引き合いに出しながら、アカン氏は言う。「そうなんだ。『失恋したからマリファナとアルコールが必要なんだ』ってね」

最優秀アフリカ音楽パフォーマンス賞を受賞したTyla 。AP Photo / Chris Pizzello

南アフリカのセンセーション、Tyla(タイラ)の “Water “は、ビルボードホット100で10位を獲得し、アフリカの女性ソロアーティストとして歴代最高のチャートインを記録し、アマピアーノの出世を確固たるものにした。

また、アフリカ音楽の傘の下でジャンルを融合させた曲もある。

グラミー賞にノミネートされたDavido(ダビド、ナイジェリア出身)とMusa Keys(ムサ・キーズ、南アフリカ出身)の曲『Unavailable』を聴けば、完璧なアフロビーツとアマピアーノの国境を越えたコラボレーションの一例でしょう」と南アフリカのクラブ・ラジオDJ、ナフィー・ドレッドは言う。

グローバルな舞台におけるアフリカの文化と経験

UEFAチャンピオンズリーグ決勝でイスタンブールのアタテュルク・オリンピックスタジアムを沸かせたBurna Boyや、FIFAのバロンドール・イベントで世界最高峰の選手たちを楽しませたRema、FIFAワールドカップの公式サウンドトラックに参加したDavidoなど、昨年はサッカーの大舞台でアフリカのスターたちが登場した。

「私たちが今日愛しているアフリカ外の音楽の多くは、アフリカ音楽に由来しているか、アフリカ音楽にルーツを持っています」グラミー賞にノミネートされたオラミドのYBNLレコード・レーベルと密接に協力するデジタル・メディア配給会社エンパイアのティナ・デイヴィス社長は言う。

グラミー賞を5度受賞したアンジェリーク・キジョーは、16枚のアルバムを持つアフリカ大陸の偉大な輸出者のひとりだ。

ベナンの歌手は2020年、最優秀ワールド・ミュージック・アルバム・グラミー賞(名称変更後の部門)を受賞した際、「アフリカからやって来る新世代のアーティストたちはあなたたちに嵐を巻き起こすでしょう。その時が来ました」と語った。

その嵐はまた、アフリカの数の強さとともにやってくる。

若く文化に精通した13億人のアフリカ大陸の人々は、2050年までに世界人口の4分の1を占めることになる。ピュー・リサーチによれば、出身国から移住したアフリカ人の半数近くが別の地域に住んでおり、それぞれがアフリカのメロディーや曲を持ち込んでいる。

レリQによれば、アフリカの音楽はアフリカの人々のために作られ、彼らの文化や経験、苦悩に至るまで、彼らの生活のあらゆる側面を体現しているという。クラブやバーのスピーカーから流れていないとき、アフリカの音楽は抑圧的な政府や不公正な社会に対して叫ぶメガホンになっている。

ヒップホップアーティストのNay wa Mitegoは、2023年のシングル “Amkeni “を使って、タンザニアの汚職と悪政の疑惑に取り組んだ。Burna Boyの “20:10:20 “は、警察の横暴に抗議するナイジェリアの若者たちに治安部隊が発砲したという冷ややかな物語であり、Folarin Falanaの “This Is Nigeria “は、莫大な鉱物資源と石油の富の中で市民がより貧しくなっている社会を映し出している。

「このような社会では、音楽が単なる娯楽ではなく、その人の状態やニーズによって他の利益にもつながることが理解できるでしょう」と語るのは、ナイジェリアのアブジャに住むデザイナーのチカ・アネンだ。

Angelique Kidjo AP Photo / Amanda Andrade-Rhoades, File

前途はまだ長い

業界関係者によると、世界的な魅力が高まる中、大手レコードレーベルからの注目も増え、団体や個人は地元の人材やインフラの開発に資源を投入する意欲が高まっているという。

アナリストらは、インターネットも成長に重要な役割を果たしており、適切に活用すれば今後も成長を続ける可能性があると述べている。米国際貿易局によると、この大陸は世界のモバイルデバイスのウェブトラフィックをリードしており、アーティストにとってより多くの市場機会をもたらしているという。

「その一例として、インターネットは、アフリカ大陸の音楽を「特定の方法で聞こえるように」することを望んでいた門番の手から権力の集中を取り除き、アーティストが望むものを発表し、聴衆が望むものを求めることを可能にし、アフリカ音楽を民主化しました」ベンガの影響を受けた社会正義の歌を歌うケニア人ミュージシャン、エリック・ワイナイナは言う。

それでも、限られた資金やインフラストラクチャなどの課題により、大陸で音楽を制作することは依然困難な課題であり、開発やプロモーションを外国企業に依存する必要があることもある、とラゴスを拠点とするエンターテインメントおよびメディア幹部のグベミ・エレク氏は言う。

「どんな木もその環境より大きく育つことはできないという意味で、構造的な問題があるため、私たちの世界的なアピールはまだピークに達していません」とエレクは言う。

大陸の人口にもかかわらず、依然として購買力は限られており、市場調査会社スタティスタによれば、今年予想される音楽ストリーミング収入は約4億1,070万ドルで、米国の120億ドル(約1兆2,000億円)の4%にも満たない。

アフロビーツの牙城とされるナイジェリアには、6,000人以上を収容できる音楽アリーナがない。昨年、ラゴスで開催される予定だった世界最大のアフロビーツ・フェスティバル「アフロ・ネーション・フェスティバル」が中止になった理由のひとつと言われている。

ナイジェリアのアーティスト、Jhelloのような急成長中の才能でさえ、組織的なサポートがほとんどないため、競争の激しい業界に参入するのは難しい。

「ストリートには多くの才能があるが、他と差をつけるのはブランディングであり、それには多くの努力とリソースが必要だ」とジェロは言う。

それでも、音楽は世界中の人々の共感を呼んでいる。

「世界は、音楽にアプローチする新しい方法があることを発見しました……それはあなたに衝撃を与え、あなたに新しい感情を与え、あなたに新しい感覚を与え、あなたに新しい経験を与えます」とアフロビート・インテリジェンスのアカンは言う。 「そして彼らはその経験を気に入っています」

NYの大晦日にパフォーマンスするTyla。Photo by Andy Kropa / Invision / AP-File


By CHINEDU ASADU, CARLOS MUREITHI and MOGOMOTSI MAGOME Associated Press

ABUJA, Nigeria (AP)

From an electrifying and colorful musical performance at the FIFA World Cup to a new Grammy Awards category, African music genres and talents are reaching audiences and dance floors across the globe in a breakthrough for an industry that has long endured structural challenges.

With performances on the world’s biggest stages and record numbers on global music charts, African acts are charting a new course for music produced on the continent, taking advantage of high-profile international collaborations, a boost from the internet and streaming platforms, and new investment opportunities.

A new Grammy — best African music performance — will be awarded Sunday, highlighting regional musical traditions and recognizing “recordings that utilize unique local expressions from across the African continent.”

“For a musician, the Grammy is a worldwide nod for your accomplishment and hard work — that we hear you and we see you on the world stage,” says LeriQ, a Nigerian producer and force behind Burna Boy’s Grammy-winning “Twice As Tall.”

FROM AFROBEATS TO AMAPIANO

Sub-Saharan Africa was the fastest-growing region for recorded music revenues in 2022, according to the International Federation of the Phonographic Industry’s Global Music Report 2023.

At the center of that growth are newer genres of Afrobeats — the renowned blend of distinct West African music styles — and amapiano, which fuses South African kwaito with African jazz, house music and soulful vocals.

There is also Afrobeat — different from Afrobeats — a blend of jazz, funk and traditional West African rhythms popularized by Nigerian musical icon and political agitator Fela Kuti in the 1970s. Then there’s Afropop, a rich variety of contemporary styles. The traditional soukous dance music out of Congo and other parts of Central Africa. The rhythmical and heavily vocal shaabi and chaabi heard on the streets of North Africa. Kenya’s benga and Tanzania’s bongo flava reverberate across dance floors in East Africa, just as fuji and high life do in West Africa.

Streaming platforms are helping push the genres across borders and continents. On Spotify alone, Afrobeats streaming has grown by more than 500% since 2017, according to the platform.

Nigerian artist Rema’s “Calm Down,” featuring Selena Gomez, is not calming down. The 2022 track became the first led by an African artist to hit 1 billion Spotify streams and has the record for the most weeks — 64 — spent on Billboard’s Pop Airplay chart.

One key factor in how “Calm Down” and other such Afrobeats songs have grown lies in how they mirror daily lives through a mix of Pidgin and local languages, melodies, drum patterns, heavy rhythms and poetic style, says Joey Akan, founder of Afrobeats Intelligence newsletter.

“And so now we’re having people dancing and screaming things like, “I need ‘igbo’ and ‘shayo,’ — that is, ‘I need marijuana and alcohol,'” Akan says, referring to the chorus of Burna Boy’s 2022 hit “Last Last.” “That’s what it is. ‘I need marijuana and alcohol because I’m having a heartbreak.'”

South African sensation Tyla’s “Water” cemented the ascendance of amapiano, making the artist the highest-charting African female solo act of all time after peaking at No. 10 on the Billboard Hot 100.

And some tracks meld the genres under the African music umbrella.

“If you listen to the song ‘Unavailable’ by Davido (from Nigeria) and Musa Keys (from South Africa), which has been nominated for a Grammy, it is possibly an example of a perfect Afrobeats and amapiano cross-border collaboration,” said South African club and radio DJ Nafy Dread.

AFRICAN CULTURE AND EXPERIENCES ON THE GLOBAL STAGE

In the last year, soccer’s biggest stages have featured African stars, from Burna Boy, who thrilled Istanbul’s Atatürk Olympic Stadium during the UEFA Champions League final, to Rema, who entertained the world’s greatest players at FIFA’s Ballon d’Or event, to Davido, who was on the official FIFA World Cup soundtrack.

“A lot of the music we love today that’s outside of Africa originated or had a root in African music,” says Tina Davis, president of Empire, a digital media distribution company that works closely with Grammy nominee Olamide’s YBNL record label.

Five-time Grammy winner Angélique Kidjo is one of the continent’s greatest exports, with 16 albums to her name.

“The new generation of artists coming from Africa are going to take you by storm, and the time has come,” the Beninese singer said in 2020, upon winning the best world music album Grammy (a category since renamed).

That storm also comes with the strength of Africa’s numbers.

The continent’s young and culture-savvy 1.3 billion people will make up a quarter of the world’s population by 2050. Nearly half of Africans who migrated from their countries of origin live in a different region, according to Pew Research, each taking African melodies and tunes along.

That reach is particularly interesting considering that African music is produced for its people, embodying all aspects of their lives from their culture and experiences to their struggles, LeriQ says.

When they are not blasting through speakers at clubs and bars, the songs have become the megaphones blaring against repressive governments and unjust societies.

Hip-hop artist Nay wa Mitego used his 2023 single “Amkeni” to tackle alleged corruption and bad governance in Tanzania. Burna Boy’s “20:10:20” told the chilling story of how security forces opened fire on Nigerian youths protesting police brutality, just as Folarin Falana’s “This Is Nigeria” mirrors a society whose citizens are growing poorer amid vast mineral resources and oil wealth.

“With the kind of society we are in, you can understand why music is not just for entertainment but serves other interests depending on your condition and needs,” says Chika Anene, a designer living in Abuja, Nigeria, who says she can’t live without music.

STILL A LONG JOURNEY AHEAD

Amid increasing global appeal, institutions and individuals are more willing to commit resources to the development of local talents and infrastructure, industry insiders say, with increasing attention from major record labels.

The internet has also played a key role in growth and can continue to do so if properly utilized, analysts say. The continent leads mobile device web traffic in the world, according to the U.S. International Trade Administration, translating to more market opportunities for artists.

For one, the internet has democratized African music by removing the concentration of power from the hands of gatekeepers who wanted music from the continent to “sound a particular way” and enabled artists to put out what they want and audiences to seek what they want, says Kenyan musician Eric Wainaina, who sings benga-influenced social justice songs.

Still, it remains an uphill task to produce music on the continent, owing to challenges like limited funding and infrastructure that sometimes require reliance on foreign companies for development and promotion, says G’bemi Ereku, a Lagos-based entertainment and media executive.

“Our global appeal is not at its peak yet because of structural problems, in the sense that no tree can grow bigger than its environment,” says Ereku.

The continent’s population notwithstanding, there is still limited purchasing power — its projected music streaming revenue this year is around $410.7 million — less than 4% of the United States’ expected $12 billion, according to the market research firm Statista.

Nigeria — seen as the bastion of Afrobeats — does not have a music arena with a capacity above 6,000, reportedly one of the reasons for last year’s cancellation of the Afro Nation Festival, the world’s biggest Afrobeats festival, that was to be held in Lagos.

Even fast-rising talents like Nigerian artist Jhello find it difficult to break into the highly competitive industry with little institutional support.

“There is a lot of talent on the streets but what sets you apart from the others is branding, which currently takes a lot of effort and resources,” says Jhello.

Still, the music is finding resonance with people around the world.

“The world has discovered that there’s a new way to approach music … that hits you, gives you a new emotion, gives you new feelings, gives you a new experience,” says Akan of Afrobeats Intelligence. “And they like that experience.”


By CHINEDU ASADU, CARLOS MUREITHI and MOGOMOTSI MAGOME Associated Press

ABUJA, Nigeria (AP)
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Mureithi reported from Nairobi, Kenya, and Magome reported from Johannesburg, South Africa. AP Music Writer Maria Sherman contributed reporting from Los Angeles.

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