DIRECTION

ART & DESIGN

シャネル、春のクチュールショーはボタンにインスパイアされたパリのランウェイでバレエを披露

Chanel's spring couture show is a button-inspired ballet on the Paris runway

SCROLL DOWN

Chanel Haute Couture SS 2024 collection AP Photo / Christophe Ena

シャネルの春のクチュールショーは、ナオミ・キャンベルやケンドリック・ラマーを含むセレブリティたちが、金属製のハサミの前を通り過ぎるという難題に直面する中、シュールな雰囲気に包まれた。その象徴的なゲートウェイが、パリの円形劇場のようなショーケースの舞台となった。

ショーのスポットライトは、地味だが画期的なファッション要素であるボタンに当てられた。このモチーフは、ナオミ・キャンベルが出演したショートフィルムや、天井から降りてくる巨大な彫刻として登場し、カメラを構えたゲストの歓喜を誘った。

以下は、クチュールショーのハイライトである:

Chanel Haute Couture SS 2024 collection AP Photo / Christophe Ena

ボタンとバレエ

ボタンは地味なアイコンだが、昔はそうではなかった。ガブリエル・”ココ”・シャネルは、女性用スーツでファッションに革命を起こしたと言われているが、その前についているボタンは、女性たちが “自由に動くことを妨げていたあらゆるものを取り除く “ために必要不可欠なものだったと、メゾンは言う。

グラン・パレ・エフェメールの高い天井の下で披露された泡のようにきらめくクチュールコレクションで、クリエイティブ・ディレクターのヴィルジニー・ヴィアールはボタンを宝石のように使った。それは、バレエとダンスの世界における自由な動きを称えるコレクションに吹き込まれた。

ヴィアールはバレエの舞台のドラマを表現するスパイスとしてボタンジュエリーを使い、対照的でしばしば分断されたシルエットに散りばめた。印象的なチュールのラフネック飾りがショーのオープニングを飾り、バレリーナのシルエットの本質を捉えたAラインのブラック・ミニドレスのような作品への道を開いた。バレエのレオタードやタイツの上にレイヤードしたコレクションは、ランウェイをエレガントに滑走した。

Chanel Haute Couture SS 2024 collection AP Photo / Christophe Ena

ココ・シャネルが初めてバレエのデザインに着手してから2024年で1世紀を迎えるというメゾンは、その歴史を強く意識していた。ピンクとホワイトのアクアレルパレットが、レオン・バクストとセルゲイ・ディアギレフが思い描いたバレエ・リュスの躍動的なスタイルを彷彿とさせる。

「ダンスはシャネルにとって欠かせないテーマです。シャネルは、バレエ団や振付師、ダンサーたちと密接なつながりがあり、バレエのための衣装を制作することもあります」とヴィアールは語った。

ガウンは、バレエ・リュスの特徴であるタイトなボディスと膨らみのあるチュールスカートを反映している。また、透明感のあるショートストレートスカート、ロングドレス、ジャンプスーツもあり、いずれもドレープ、小さなリボン、イリュージョンチュールのポケット、レースのベルトなど、複雑な刺繍が施され、バレエのテーマが衣服の生地に織り込まれている。

それでもヴィアールのコレクションは、2019年に亡くなった前任者カール・ラガーフェルドと密接に結びついていたまとまり感、つまり各シーズンでひとつの包括的な美学が支配的であるという感覚を欠き続けている。

Chanel Haute Couture SS 2024 collection AP Photo / Christophe Ena

シャネルの映画的頌歌

まばゆいばかりの前奏では、アンディ・マクダウェルの娘で女優のマーガレット・クアリー主演のファッションフィルムが、デイブ・フリー監督の気まぐれな物語とともにランウェイのカーテンの壁を照らした。時に『ファニー・ガール』でのバーブラ・ストライサンドの象徴的な演技を彷彿とさせるプロットは、美しい若い女性が紛失したボタンを必死に探し求め、パリにたどり着くという悲喜こもごもの物語を描いている。

ナオミ・キャンベルが偶然の救世主として現れ、クオリーにファッションの都への切符を提供する。クライマックスは有名なカンボン通りで展開し、クオリーは謎めいたアンナ・ムグラリスが演じる現代のココ・シャネルに出会う。一目でそれとわかるバリトンを持つムグラリスは、以前にもこの伝説的デザイナーをスクリーンに登場させたことがあり、この役柄に慣れている。

映画のような冒険は、本当のスペクタクルの舞台を作った。映画が終わると、クオリーはスクリーンからステージへとシームレスに移行し、クチュールショーのオープニングを飾った。

Chanel Haute Couture SS 2024 collection AP Photo / Christophe Ena


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

An air of surrealism enveloped Chanel’s Spring Couture show Tuesday as celebrity guests including Naomi Campbell and Kendrick Lamar faced a navigational challenge: walking past a towering pair of open metal scissors. That symbolic gateway set the stage for a theater-in-the-round showcase in Paris.

The show’s spotlight was on a lowly yet groundbreaking fashion element: the button. The motif featured in a short film with Naomi Campbell and as a giant sculpture descending from the ceiling, a feat of fashion theatrics provoking gasps of delight from camera-wielding guests — and a nod of approval from the equally spectacular movie director Baz Luhrmann.

Here are some highlights of Tuesday’s spring couture shows:

BUTTONS AND BALLET

The button is a humble icon, but it was not always so. Gabrielle “Coco” Chanel was credited with revolutionizing fashion with the women’s suit, and the button on its front was vital, so the house says, to help women “rid themselves of everything that had prevented them from moving freely.”

In Tuesday’s frothy and sparkling couture display, showcased beneath the lofty ceilings of the Grand Palais Ephemere, creative director Virginie Viard used the button as a jewel. It infused a collection that celebrated the freedom of movement in the world of ballet and dance.

Viard used the button-jewels as a spice for the drama of the ballet stage, scattering them across contrasting and often segmented silhouettes. A striking tulle ruff neck adornment opened the show, paving the way for pieces like an A-line black mini dress that captured the essence of a ballerina silhouette. The collection’s layering over ballet leotards and tights elegantly glided down the runway.

The house was keenly aware of its history: 2024 marks a century since Coco Chanel first ventured into ballet design. This collection’s pink and white aquarelle palette evoked the vibrant style of the Ballets Russes as envisioned by Léon Bakst and Sergei Diaghilev.

“Dance, it’s an essential theme at Chanel. We are closely linked with its institutions, choreographers and dancers, and we often create costumes for the ballet,” Viard said.

The gowns echoed the tight bodices and billowing tulle skirts characteristic of the Ballets Russes. The collection also featured transparent short straight skirts, long dresses and jumpsuits, all with intricate embroideries depicting draperies, little bows, illusion tulle pockets and lace belts, further weaving the ballet theme into the fabric of each garment.

Still, Viard’s collections continue to lack the sense of cohesion — the dominance of one overarching aesthetic in each season — that was closely associated with her predecessor Karl Lagerfeld, who died in 2019.

CHANEL’S CINEMATIC ODE

In a dazzling prelude, a fashion film starring Margaret Qualley, the actress and daughter of Andie MacDowell, illuminated the runway’s curtained walls with a whimsical narrative directed by Dave Free. The plot, at times reminiscent of Barbra Streisand’s iconic turn in “Funny Girl,” recounts a tragicomic tale of a beautiful young woman on a desperate quest for a missing button — a journey that leads her to Paris.

Naomi Campbell appears as a serendipitous savior, providing Qualley with a ticket to the fashion capital. The climax unfolds on the famed Rue Cambon, where Qualley meets a modern-day Coco Chanel portrayed by the enigmatic Anna Mouglalis. Mouglalis, with her instantly recognizable baritone, is no stranger to the role, having previously brought the legendary designer to life on screen.

The cinematic adventure set the stage for the real spectacle. As the film concluded, Qualley seamlessly transitioned from screen to stage, opening the couture show.

By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

RECOMMENDS