DIRECTION

ART & DESIGN

ディオールとスキャパレリ、パリのオートクチュール・ウィークに歴史的な敬意をもたらす

Dior and Schiaparelli bring historical reverence to Haute Couture Week in Paris

SCROLL DOWN

Christian Dior Haute Couture Spring-Summer 2024 collection AP Photo/Thibault Camus

パリ7区にあるロダン美術館で開催されたディオールのクチュールショーは、複雑なオスマントルコのタペストリーを織り込んだ春の装い。リアーナ、ナタリー・ポートマン、エリザベス・デビッキ、アリ・ウォン、フェリシティ・ジョーンズ、グレン・クローズ、クリスティン・スコット・トーマス、ジュリエット・ビノシュ、カーラ・ブルーニといったVIPゲストが、マリア・グラツィア・キウリによるアートとファッションの最新融合を鑑賞した。

アーティストのイザベラ・ドゥクロによるインスタレーションがランウェイの壁を飾った。『Big Aura(ビッグ・オーラ)』と名付けられたセットには、オスマントルコのスルタンの衣装を彷彿とさせる、高さ5メートルにもなる特大サイズのドレスが無数に飾られ、クチュールの巧みな独自性という見事なショーのテーマを暗示していた。

限定公開されていた、アーティストのイザベラ・ドゥクロのティザー映像

パリで行われた2024年春のクチュールコレクションのハイライトを紹介しよう:

ディオールのクチュールへのユニークなアプローチ

控えめでありながら力強いベージュのトレンチから始まり、大きな襟を裸の胴体に垂らし、歯を思わせる生パールのダブルチョーカーが繊細な噛み合わせを引き立てる。

建築的なシルエットと革新的な素材を織り交ぜたキウリの多彩なコレクションは、オスマン・スタイルの歴史的な豊かさとコンテンポラリーをシームレスに絡めながら、多くのことを語っていた。

Christian Dior Haute Couture Spring-Summer 2024 collection AP Photo/Thibault Camus

しかし、ショーの範囲は歴史的な影響だけにとどまらなかった: ディオールらしいショーだった。オスマン・トルコ風のメタリックな糸で刺繍されたドレープスカートは、ディオール自身のオートクチュールの遺産を象徴していた。

そして何よりも、オートクチュールの縁の下の力持ちたちへのオマージュでもあった: ディオールの伝説的なお針子たち。彼らの芸術性は、かぎ針で編まれた野の花の麻ひものトップスのような作品で鮮やかに紹介された。まさに “ピース・ド・レジスタンス “だった。

Christian Dior Haute Couture Spring-Summer 2024 collection AP Photo/Thibault Camus

ディオールの豊かな歴史をさらに掘り下げると、クリスチャン・ディオールの1952年秋冬コレクションのアイコン的作品である「ラ・シガール」ドレスが再訪された。彫刻のような構造とラグジュアリーなモアレ生地が際立つこのドレスは、現代向けに再構築された。

このコレクションの野心は唯一の弱点であり、時にテーマの一貫性を見失わせた。その一例が、エレガントな黒いクレープのロングラップドレスで、スタイリッシュではあったが、ディスプレイ全体としては不釣り合いだった。

おそらくこれがポイントだったのだろう。デュクロのインスタレーションは、オートクチュールならではのオーラ、ファッションを超越して着る人の個性を映し出す衣服というテーマを強調していた。

Christian Dior Haute Couture Spring-Summer 2024 collection AP Photo/Thibault Camus

歴史と風変わりな嗜好のシュールな融合

独創的なダニエル・ローズベリーが指揮を執るスキャパレリは、グラマラス、シュールレアリスム、歴史への敬意の祭典でオートクチュール・ウィークの幕開けを飾った。コレクションは、偉大な故エルザ・スキャパレリが率いたメゾンの1930年代の栄光の日々を鮮やかに描き出し、挑発的なひねりを加えてVIPの観客に衝撃を与えた。

Schiaparelli’s Haute Couture Spring-Summer 2024 collection AP Photo/Christophe Ena

エリザベス女王のチョーカーをあしらった、ドミネトリックスにインスパイアされた黒のPVCスタイルのガウンで幕を開けたショーは、歴史的なコントラストの研究だった。チョーカーを現代的に再解釈し、往年の壮麗さとBDSMの美学を融合させたこの作品は、アートとハイファッションを皮肉交じりに織り交ぜるローズベリーの独創的な能力を披露した。

Schiaparelli’s Haute Couture Spring-Summer 2024 collection AP Photo/Christophe Ena

17世紀の黒いケープにロープの装飾が施され、BDSMの服従者のような変態的なトゲがビジューで飾られた首の留め具に映し出されている。その魅惑的な外見だけでなく、このアンサンブルはスキャパレリのクラフツマンシップへのこだわりを強調していた。

ローズベリーは、メゾンの創始者へのオマージュとして、筒状の彫刻的なアームが人間の形を再定義するパール・スーツのジャケット・アンサンブルを見事に表現した。この作品をはじめ、エルザ・スキャパレリの独創的なビジョンの特徴である、クラシックを超現実的な手法で表現してみせた。

Schiaparelli’s Haute Couture Spring-Summer 2024 collection AP Photo/Christophe Ena

ショーの頂点は、昆虫の羽を思わせる複雑な葉脈のようなディテールが広がる、ドラマチックな黒のシアーレースのスクリーントップ。

スキャパレリのグラマラスな軽さと誇張されたシルエットが見事に融合し、現代風に生まれ変わった。

By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

Dior’s couture show at Paris’ Musee Rodin wove an intricate Ottoman tapestry for spring and attracted a tapestry of stars to rival it Monday. Rihanna, Natalie Portman, Elizabeth Debicki, Ali Wong, Felicity Jones, Glenn Close, Kristin Scott Thomas, Juliette Binoche, and Carla Bruni were among the VIP guests on hand to admire Maria Grazia Chiuri’s latest fusion of art and fashion.

An installation by artist Isabella Ducrot adorned the runway walls. The set called “Big Aura” featured myriad oversized dresses, each towering up to 5 meters (16.4 feet) high, that were reminiscent of Ottoman sultans’ attire and hinted at the masterful show theme — the deft uniqueness of couture.

Here are some highlights of spring 2024 couture displays in Paris:

DIOR’S UNIQUE APPROACH TO COUTURE

It began with an understated yet powerful beige trench, worn with the large collar draping over a bare torso and complemented by a raw pearl double choker reminiscent of teeth that added a subtle bite.

Chiuri’s interplays of architectural silhouettes and innovative materials were out in force for a diverse collection that had a lot to say, seamlessly intertwining the historical richness of Ottoman styles with the contemporary.

Yet, the show’s scope extended beyond historic influences: It was very much a Dior show. A draped skirt embroidered with metallic Ottoman-style threads exemplified Dior’s own haute couture legacy.

Above all, it served as a homage to the unsung heroes of haute couture: Dior’s legendary seamstresses. Their artistry was vividly showcased in pieces like a crocheted field flower twine top, a teeming tapestry of intricate blooms that had guests reaching for their cameras. It was the piece de resistance.

Further delving into Dior’s rich history, the La Cigale dress, an iconic piece from Christian Dior’s autumn-winter 1952 collection, was revisited. It was reimagined for the modern era, standing out with its sculptural construction and luxurious moiré fabric.

The ambition of the collection was its only weakness, sometimes leading it to skirt the edges of thematic coherence. One example was an elegant, long black crepe wrap dress, which, while stylish, seemed incongruous in the display as a whole.

Perhaps this was the point. Ducrot’s installation underscored the theme of unique haute couture auras, garments that transcend fashion to reflect the wearer’s individuality.

SCHIAPARELLI’S SURREAL FUSION OF HISTORY AND KINK

Schiaparelli, piloted by the inventive Daniel Roseberry, inaugurated Haute Couture Week with a celebration of glamour, surrealism, and historical reverence. The collection was a vivid tableau of the house’s 1930s glory days under the late, great Elsa Schiaparelli, fused with a provocative twist that electrified the VIP audience.

Opening with a dominatrix-inspired black PVC-style gown, complete with an Elizabethan choker, the show was a study in historic contrasts. This modern reinterpretation of the choker, blending the grandeur of yesteryear with a nod to BDSM aesthetics, showcased Roseberry’s ingenious ability to weave art and high fashion with tongue-in-cheek.

A standout piece, a 17th-century black cape with rope adornments, mirrored the kinky spikes of a BDSM submissive while being set against a bejeweled neck clasp. Beyond its tantalizing exterior, the ensemble underscored Schiaparelli’s commitment to craftsmanship.

Roseberry’s tribute to the house’s founder was masterfully displayed in a pearl suit jacket ensemble with tubular, sculptural arms that redefined the human form. This piece, and others, exemplified his surreal take on classics, a hallmark of Elsa Schiaparelli’s original vision.

The show’s zenith was a dramatic black sheer lace screen top, sprawling out with intricate vein-like details, reminiscent of an insect’s wings — an embodiment of the house’s surrealist roots.

It was a stunning blend of Schiaparelli’s glamorous frivolity and exaggerated silhouettes, reimagined for a contemporary age.

RECOMMENDS