DIRECTION

ART & DESIGN

かつてゴヤが住んでいたスペインのタペストリー工場 300年経つ今も織られる

Spanish tapestry factory, once home to Goya, is still weaving 300 years after it opened

SCROLL DOWN

スペイン、マドリードの王立タペストリー工場で働く女性職人たち AP Photo / Manu Fernandez

スペインの王室タペストリー工場は、300年以上にわたって宮殿や施設の壁や床を飾ってきた。

マドリード中心部にある緑豊かで静かな通りにあるこの工場では、職人たちが長年の知恵と新しい技術を融合させながら、タペストリー、カーペット、紋章旗を丹念に仕上げている。この工場は1721年、スペイン国王フェリペ5世が、スペイン帝国の一部だったフランドル地方からカトリックの職人を呼び寄せ、開設した。あらゆる色の糸や羊毛、ボビン、道具、紡ぎ車がいたるところにある。オリジナルの木製の機械もまだ使われている。

総責任者のアレハンドロ・クレッカー・デ・エリザルデは、この工場の持続可能性を誇りに思っている。

「ここで扱っているのは、シルク、ウール、ジュート、コットン、リネンだけです。「染料から出る水や小さなウールの切れ端など、すべてリサイクルされ、すべてが二重、三重に利用されています」

レオノール王女(中央)、スペイン国王フェリペ6世の隣、レティシア王妃と妹のソフィア(右)は、憲法への忠誠を誓った祝賀行事で憲法への忠誠を誓った後、天蓋の下で軍事パレードに出席。2023 年 10月31日火曜日、マドリードで女王が誕生した。AP Photo / Manu Fernandez

この工場はまた、時の荒波にもまれた作品の修復も行っており、ヨーロッパで最も重要なテキスタイルのアーカイブとライブラリーのひとつを誇っている。現在、顧客の70%はラテンアメリカ、ヨーロッパ、中東からの個人である。

アーカイブおよび図書館マネージャーのクリスティーナ・デ・モラがアーカイブコレクションの一部を披露してくれた。 AP Photo/Manu Fernandez

クレッカー・デ・エリザルデによれば、この工場は最近、ドイツのドレスデン宮殿向けに32枚のタペストリーという最大級の注文を受けた。

2018年には、イラク人アーティスト、ディア・アル・アザウィによるテート・ギャラリーの記念碑的な鉛筆とペンによる作品「サブラとシャティーラの虐殺」のタペストリーのレプリカのレバノンの個人的な依頼を終えた。この作品は、1982年から83年にかけて、イスラエル軍によって警備されていたパレスチナ難民キャンプで起きた、キリスト教ファランギスト民兵による残虐行為の恐怖を描いている。

タペストリーの製作に取り組む職人 AP Photo / Manu Fernandez

タペストリーの制作は繊細な作業で、1平方メートルあたり数週間から数カ月を要する。

タペストリーは、まず「カートゥーン」と呼ばれる、紙やキャンバスに描かれた絵から始まる。

この工場で最も有名なカルトーニストの一人は、1780年に働き始めた巨匠画家フランシスコ・ゴヤである。彼がデザインしたタペストリーの一部は、現在、近くのプラド美術館とマドリードの王室コレクション・ギャラリーに飾られている。


by IRENE YAGÜE Associated Press

マドリード(AP)

Spain’s Royal Tapestry Factory has been decorating the walls and floors of palaces and institutions for more than 300 years.

Located on a quiet, leafy street in central Madrid, its artisans work with painstaking focus on tapestries, carpets and heraldic banners, combining the long wisdom of the craft with new techniques.

The factory was opened in 1721 by Spain’s King Felipe V. He brought in Catholic craftsmen from Flanders, which had been part of Spain’s empire, to get it started.

Threads and wool of all colors, bobbins, tools and spinning wheels are everywhere. Some of the original wooden machines are still in use.

The general director, Alejandro Klecker de Elizalde, is proud of the factory’s sustainable nature.

“Here the only products we work with are silk, wool, jute, cotton, linen,” he said. “And these small leftovers that we create, the water from the dyes, or the small pieces of wool, everything is recycled, everything has a double, a second use.”

The factory also restores pieces that have suffered the ravages of time, and it boasts one of the most important textile archives and libraries in Europe.

Nowadays, 70% of customers are individuals from Latin America, Europe and the Middle East.

The factory recently received one of its biggest orders, 32 tapestries for the Palace of Dresden in Germany — worth more than 1 million euros and providing work for up to five years, according to Klecker de Elizalde.

In 2018, the factory finished a private Lebanese commission for a tapestry replica of the monumental Tate Gallery pen and pencil work “Sabra and Shatila Massacre” by Iraq artist Dia al-Azzawi. It depicts the horrors of the 1982-83 atrocities by Christian Phalangist militia members in Palestinian refugee camps that were guarded by Israeli troops.

Creating a tapestry is a delicate process that takes several weeks or months of work for each square meter.

A tapestry begins with “cartoons,” or drawings on sheets of paper or canvas that are later traced onto vertical thread systems called warps, which are then woven over.

One of the factory’s most illustrious cartoonists was master painter Francisco Goya, who began working there in 1780. Some of the tapestries he designed now hang in the nearby Prado Museum and Madrid’s Royal Collections Gallery.


By IRENE YAGÜE Associated Press

MADRID (AP)

RECOMMENDS