DIRECTION

ART & DESIGN

あのピカソにも猛練習のあと:スケッチブックからあふれる突飛さ、ユーモア、意思の強さ

Even Picasso had to practice, practice: Sketchbooks on display show whimsy, humor, determination

SCROLL DOWN

AP Photo / Peter K. Afriyie

パブロ・ピカソといえば20世紀芸術界の巨人だが、キャンバスが巨大とは限らない。

ピカソが何かひらめいた瞬間、ブックマッチのカバーもポストカードも、レストランのナフキンも、すべてがスケッチブックに早変わりした。

だからピカソが実際に使用したスケッチ用紙のなかに、例えばCDのケースよりずっと小さな紙があったとしても、驚くことではないのだろう。偉大なる芸術家の没後50周年を記念して、マンハッタンのペース・ギャラリーで新たに始まった展覧会「Picasso: 14 Sketchbooks(ピカソ:14冊のスケッチブック)」でも、小さなスケッチを見ることができる。

その小さな冊子からは、驚くほど完成度の高い鉛筆画の自画像が顔を出す。深く、眼差しの鋭い目をした姿が、3.75 × 5.5インチにおさまっている。1918年の作品で、当時30代のピカソはバレーダンサーのオルガ・コクラヴァと結婚したばかりだった。うららかなビアリッツで過ごしたひと夏の間、ピカソはキャンバスに絵を描いたが、この小さな冊子も常に手元に置かれていた。宿泊先のヴィラやビーチ、町の景色、そして次回作のスケッチがぎっしりと描かれている。妻の主治医に宛てた手紙の下書きや、友人の住所録にも使われた。

AP Photo / Peter K.

11月10日に開幕した14冊のスケッチブック展は、ピカソの孫にあたるベルナルド・ルイス=ピカソ氏が運営するマドリードの財団法人と共同で運営。1986年にペース・ギャラリー初となるピカソのスケッチブック展が行われてから、40年近くを経ての開催となった。1986年の展覧会は、ピカソがスケッチ用紙の一つに記したメモにちなみ、「Je Suis le Cahier(私はスケッチブック)」展と名づけられ、その後世界各地を巡った。

今回の展覧会は、ちょうどピカソ関連の話題が盛り上がっているところでの開催となった。ニューヨークでもまさに同じ週、8日夜にサザビーズで、物憂げなマリー・テレーズ・ウォルターを描いた1932年の名画「時計を持つ女」が1億3940億ドルで落札され、ピカソ作品としては史上2番目の落札価格を記録した。

ペース・ギャラリーのCEOを務めるマーク・グリムシャー氏は、9日に行われたプレビューで集まった人らに対し、とにかくたくさんのスケッチをすることで作品を洗練しようとしたピカソの努力について「彼は近代で最も偉大な芸術家でありますが、いろいろな意味で、自分自身がスケッチブックだと考えていました」と述べている。

プレビューに出席した若い人たちに向け「この部屋にいる人は皆、パブロ・ピカソのおかげで世界が違って見えていることに気づいてほしい」と訴えかける声には、熱心な信者のような響きがあった。

グリムシャー氏は取材のなかで、今の文化について、すべてのもの、すべての人が問い直されているように見えるとし、そこでピカソの功績を全世界に思い出してもらう必要性を感じていると説いた。さらに、自らアイコン効果と名付けた現象についても言及し、「あまりにもアイコニックになってしまったものは、どうしても単純化されすぎてしまいます。『ああ、ピカソね、わかった』とみなさん言いますが、本当に理解してもらえるようにしなければならないのです」と述べている。

AP Photo/Peter K. Afriyie

今回のスケッチブック展は、一つの大きなギャラリーを使って開催しており、1900~1959年というピカソ(1973年没)の活動期間の大半を年代順にまとめている。14冊のスケッチブックはピカソの制作活動を特に強く象徴する恋愛も含めた私生活での出来事を添え、前後関係がわかるように展示されている。

スケッチの多くは、「アビニヨンの娘たち」(1907年)のような名画の初期段階のものだ。例えば1冊のスケッチブックのなかに、「Dora Maar in an Armchair(椅子に座るドラ・マール)」(1939年)や、フランス南部の礼拝堂に描かれ1952年に完成した壁画「戦争と平和」の、さまざまな形の図案が練られている。

ピカソの映画もある。上半身裸の下着一枚で巨大な壁画を制作中のピカソが、キャンバスの一番上まで手が届くよう梯子を使っている様子がおさめられており、名画のサイズ感に改めて気付かされる。

AP Photo / Peter K. Afriyie

しかしほかのコーナーを見てみると、珠玉の展示品はどれもミニチュアサイズだ。1956~1957年のスケッチブックは一風変わった幼児向けの本のようでもあり、モンスターや道化師に似た人物をはじめとする空想的な絵が散りばめられ、鮮やかな青や赤のえんぴつで描かれたものもある。

この他、1924年からジュアン・レ・パンで使っていたスケッチブックでは「コンステレーション」という点と線を用いたパターンでギターやものの形を練習しており、こちらは精緻で、より技巧的に感じられる。14冊のなかには長編の詩が書かれているものもあり、付属のカタログに訳文が掲載されている。

スケッチブックはいずれも1ページだけ開けた状態で展示されているが、残りのページをどうやって見せるかというと、動画をループ再生して続きを見せるという手法をとっている。

芸術家パブロ・ピカソの孫であるバーナード・ルイス=ピカソさん  AP Photo / Peter K. Afriyie

パブロ・ピカソの孫でパウル・ピカソの息子であるルイス=ピカソ氏によると、ピカソの作品とそれが制作された背景の研究について大きな進展があったのはここ数十年のことなので、スケッチブックには新たな発見が潜んでいるはずだという。

ルイス=ピカソ氏は取材に対し、「彼の活動について、今はより良い情報が得られています。それはある種、考古学的な側面であり、もっと深く掘り下げられるところです」と述べている。

祖父が他界したとき、ルイス=ピカソ氏は13歳だった。パブロ・ピカソが晩年を過ごしたフランスのムーシャンにある制作活動に使っていたスタジオに、子供が立ち入るのはあまり喜ばれなかった記憶がある。「使える紙は最後の最後まで使い果たして」スケッチばかりしていた姿を覚えている。

ルイス=ピカソ氏は「祖父は四六時中何かしていました」と言う。

ペース・ギャラリーのスケッチブック展は、12月22日まで開催される。

By JOCELYN NOVECK AP National Writer

NEW YORK (AP)

He was a giant of 20th-century art, but that doesn’t mean Pablo Picasso needed a big canvas.

Matchbook covers, postcards, restaurant napkins — they all served as makeshift sketchpads for the artist at moments of inspiration.

And so it should perhaps not be surprising that some of Picasso’s actual sketchpads were well smaller than, say, a compact disc cover — like the tiny one now on display at Manhattan’s Pace Gallery as part of “Picasso: 14 Sketchbooks,” a new exhibit marking 50 years since the legendary artist’s death.

A stunningly complete self-portrait in pencil peeks out of that little book, with deep and piercing eyes, all 3 ¾ by 5 ½ inches of it. It was 1918 and Picasso, then in his mid-30s, had just married ballet dancer Olga Khokhlova. During a summer in balmy Biarritz, he painted on canvas but also kept this tiny notebook around, filling it with scenes of their villa, the beach and the town, and sketches of upcoming paintings. He also drafted a letter to his wife’s doctor and listed addresses of friends.

The exhibit, which opened Friday, is a collaboration with the Madrid foundation run by a grandson of Picasso’s, Bernard Ruiz-Picasso. It comes nearly 40 years after the gallery’s initial 1986 show of Picasso sketchbooks, called “Je Suis le Cahier (I am the Sketchbook)” after a notation Picasso made on one of his pads — which subsequently toured the globe.

The show comes at a busy time for Picasso developments — even in New York this very week, where the artist’s famed 1932 “Femme à la montre” (“Woman with a Watch”), portraying his muse Marie-Thérèse Walter, sold for $139.4 million at Sotheby’s on Wednesday evening, making it the second most valuable Picasso ever sold at auction.

“He is the greatest artist of the modern period, and in many ways he thought of himself as a sketchbook,” said Pace CEO Marc Glimcher, speaking to a crowd at a preview Thursday, referring to Picasso’s efforts to refine his work through copious sketching.

He sounded almost evangelical when he urged the young people present to recognize that “everyone in this room sees the world differently because of Pablo Picasso.”

In an interview, Glimcher explained that he feels the world needs to be reminded of Picasso’s achievements at a time in our culture where, he said, it seems everything and everyone is being questioned anew. He also noted what he called the icon effect: “When something becomes so iconic it becomes by necessity oversimplified,” he said. “People say, ‘Oh, Picasso, got it.’ We have to make sure they DO get it.”

The show, in one large gallery, is organized chronologically, spanning the years 1900-1959, most of Picasso’s career (he died in 1973). Each of the 14 sketchbooks is presented in context with what was going on in his life — including in his romantic relationships, which figured so prominently in his artwork.

Many of the sketches are early versions of famed paintings like “Les Demoiselles d’Avignon” (1907), for which one sketchbook tests out various figure renderings; “Dora Maar in an Armchair” (1939); and his “War and Peace” murals, for a chapel in southern France, that were finished in 1952.

There is also a film of Picasso, shirtless and in shorts, preparing for those giant murals, needing a ladder to reach the top of his canvas — and reminding us of the dimension of some of his masterworks.

But elsewhere in the show, the gems are in miniature size. Some of the images are fanciful, like the monsters and clownlike figures, some in bright blue and red pencil, from a 1956-1957 sketchbook that resembles a whimsical children’s book.

Others feel precise and more technical like the ink drawings in his Juan-les-Pins sketchbooks, from 1924, in which he experiments with shapes of guitars and other objects through patterns of dots and lines, known as “constellations.” A long poem also appears in one of the sketchbooks, translated in an accompanying catalog.

With each sketchbook open to only one page, how to uncover the rest? The gallery’s solution is to provide subsequent pages in video displays on a loop.

Ruiz-Picasso, the artist’s grandson and son of Paul Picasso, said the sketchbooks deserve a fresh look because much has happened in the past few decades in terms of research into Picasso’s work and the context in which it was produced.

“We have better information now about what he was doing,” Ruiz-Picasso said in an interview. “It’s a kind of archaeological dimension, where we can go more deeply.”

Ruiz-Picasso, who was 13 when his grandfather died, remembers children not being entirely welcome in the studio where the artist painted in Mougins, France, where he lived out his later years. But elsewhere in the home, he remembers him always sketching “until the last piece of paper available.”

“He was permanently doing something,” Ruiz-Picasso said.

The Pace Gallery show runs until December 22.


By JOCELYN NOVECK AP National Writer

NEW YORK (AP) —

RECOMMENDS