DIRECTION

ART & DESIGN

色彩とスターたち、軌跡が織り成すヴィトンによる遊び心あふれる壮大なショー パリの街を一変する

Vuitton transforms Paris with a playful spectacle of color, stars and history

SCROLL DOWN

AP Photo / Vianney Le Caer

光の都における、ありふれたファッションショーを超越するものだった。ルイ・ヴィトンがパリで有名なシャンゼリゼ通りで華麗なショーを発表した。19世紀を象徴するアール・ヌーヴォー様式の会場は前衛的な美術作品へと様変わりした。ゲストが足を踏み入れた先にはバルーン状に膨らんだ装飾が壁面に溶け込むように施され、はかなくも芸術的な空間が広がる。斬新な装飾にはプラスチック製の素材が使用されており、秋の猛暑と相まって、ファッショナブルでありつつもうだるように暑い温室にいるようだ、と言い表すゲストもいた。

デザインは多彩な色使いや遊び心のあるパターン、精巧に連なるハーレクイン柄がアイテムに取り入れられ、見ているだけで楽しくなる。次から次へと登場するルックに、目もiPhoneも釘付けになった。

けれども、舞台装飾とファッションはスターたちの力に圧倒されていたのかもしれない。ゼンデイヤやケイト・ブランシェット、ジェニファー・コネリー、ポール・ベタニー、ジェイデン・スミスをはじめとする多くのハリウッドスターが一堂に会し、会場は輝くようなセレブリティたちの集まりと化した。外の気温をさらに押し上げるような会場内の熱気は、ファッションの世界においてルイ・ヴィトンの勢いがとどまることはないと、改めて感じさせられた。

ヴィトンの小さな飾り 過去と未来がぶつかる時

ルイ・ヴィトンのウィメンズ・コレクションを率いるクリエイティブ・ディレクター、ニコラ・ジェスキエール氏の巧みな能力により、淡いオレンジ色に包まれた非現実的な空間のなかで行われたショーは、画期的でありつつも感性に訴えるものとなった。

弾けるような色彩と、活力の源を象徴するようなハーレクイン柄がショーの中心的役割を担う。ストライプ柄のハイウェストパンツと波のようなうねりを表現したシルク素材の黄色いスリーブが特徴のルックは、過ぎし日々への敬意を示す一方で、近代的なスキーゴーグルを取り入れることで、ジェスキエール氏が常に革新的であることの認識が改めて共有された。

AP Photo / Vianney Le Caer

70年代にもスポットライトが当てられた。この時代を想起させるオープンカフスのストライプシャツは、繊細でありながら自由な精神を醸し出している。それに合わせて、頑なで毅然としたイメージをもつボックス型カメラがネックレスとして着用されている。ソフトとハードの出会いとも言えるこの明らかなコントラストは、ジェスキエール氏の、対照的なものをうまく結び合わせる才能が実証されたものだ。

アルマーニ・プリヴェを思わせるようなクチュールへの賛同もわずかに見受けられたが、コレクションは紛れもなくヴィトンそのものであった。光沢のある黒のボディスは、ボリュームのある白いスカートの優雅で自由な空気感と対照的であるし、同様に、輝きを放つミニスカートは、硬派な雰囲気と流動性のある動きが混在しているように見受けられた。

AP Photo / Vianney Le Caer

それでもやはり、時としてジェスキエール氏の活力あふれる表現が芝居じみて見えることもあり、強調するがゆえに繊細さが犠牲になっているかのように感じることがある。同氏の職人としての技能は優れたものである一方で、演出と控えめな表現スタイルのバランスをうまく保つことは、依然として綱渡りのような難しさがある。

全体的に見て、ジェスキエール氏の最新コレクションは、過去と現在を一つに縫い合わせる手腕を発揮するものであった。

Designer Nicolas Ghesquiere AP Photo / Vianney Le Caer

パリ・ファッションウィーク中のルイ・ヴィトン 活動家の標的となる

期待が詰まったルイ・ヴィトンのショー開幕直前、環境団体「最後の革新(Dernière Rénovation)」のメンバーが、シャンゼリア通りに面した店舗にオレンジ色の塗料を吹き付けた。パリ・ファッションウィークに参加する高級ブランドと、そこに集う裕福なゲストに対する抗議行動がその動機であったと、ソーシャルメディアは伝えている。活動家が着ていたシャツには「their selfishness kills(利己主義が殺す)」とのメッセージが書かれ、その目的を言い表している。この混乱のさなか、インフルエンサーのジェレムスターが動物愛護を訴えて抗議行動を行い、唯一警察に拘束された。一連の騒動にもかかわらず、ルイ・ヴィトンのショーは予定どおり進められ、これに対するコメントも現時点では発表していない。


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

It was more than just another fashion show in the City of Light. Louis Vuitton’s latest extravaganza on Paris’ most famous avenue, the Champs-Elysées, transformed an iconic 19th-century art nouveau space into an evolving artwork. As guests entered, they encountered an ephemeral installation — a vast, expanding balloon structure that melded with the walls. But as avant-garde as it was, the installation’s plastic, coupled with an autumnal heat wave, had some attendees likening it to a fashionable, yet sweltering, greenhouse.

The designs? A riot of colors, ludic patterns, and subtle riffs on harlequins. A visual feast that kept the eyes and iPhones flitting from one ensemble to the next.

Yet the decor and fashion might have met their match in star power. The luminaries of Hollywood — Zendaya, Cate Blanchett, Jennifer Connelly, Paul Bettany, Jaden Smith, and a host of others — converged, turning the venue into a veritable galaxy of celebrities. The heat outside mirrored the fervor inside, as Vuitton proved, once again, that in the world of fashion, it’s an unstoppable force.

A VUITTON VIGNETTE: WHEN PAST CLASHES WITH FUTURE

In a surreal wash of orange, Louis Vuitton’s showcase, under the deft hand of women’s creative director Nicolas Ghesquière, was a blend of epochs and emotions.

A burst of color, channeling the vibrancy of harlequins, took center stage. The striped high-waisted trousers and billowing yellow silk sleeves paid tribute to days of yore, while modern ski goggles reminded everyone of Ghesquière’s ever-present innovation.

The ’70s too had their moment. Striped shirts with open cuffs, reminiscent of this era, fused the delicate and free-spirited vibe against the hard, resolute feel of a box camera styled as a necklace. This distinct contrast — the soft meets the hard — exemplified Ghesquière’s talent for marrying contrasts.

Subtle nods, perhaps to stalwarts like Armani Privé couture, could be spotted, but the collection was unmistakably Vuitton. The embrace of a glossy black bodice contrasted with the airy freedom of a voluminous white skirt. Similarly, a gleaming miniskirt seemed to mix between rigidity and flow.

Yet, Ghesquière’s vibrancy sometimes edged toward the theatrical, seemingly sacrificing subtlety for statement. While his craftsmanship is undeniable, the balance between drama and understatement remains a tightrope he navigates.

All told, Ghesquière’s latest offering is a testament to skill in stitching together the past with the present.

ACTIVISTS TARGET LOUIS VUITTON DURING PARIS FASHION WEEK

Just before Louis Vuitton’s anticipated show, environmental activists from “Dernière Rénovation” sprayed the brand’s Champs-Elysées storefront with orange paint. Their aim? According to social media, to challenge the luxury brands of Paris Fashion Week and the wealthy attending the specific event. The activists’ shirts, bearing the message “their selfishness kills,” spoke to their cause. Amid this disruption, influencer Jeremstar protested for animal rights, only to be restrained by police. Despite these disturbances, the Vuitton event went ahead and the brand has not issued a response.


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

RECOMMENDS