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ART & DESIGN

世界最大規模の国際家具見本市 ミラノサローネが2年ぶりに開催

Crowds returned to Milan Furniture Fair after 2-year hiatus

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AP Photo / Antonio Calanni

イタリアの家具・デザイン業界を代表する国際見本市「ミラノサローネ」が、新型コロナウイルス感染拡大による休止期間を経て、2年ぶりに開催された。今回は、大胆で派手な作品や省スペースに対応する多目的家具、そしてより環境に優しい道へと業界をけん引する若手デザイナーによるサスティナブルな作品が並んだ。

パンデミックによる思いがけない「改装ブーム」の後、業界の目はいま、不確実な未来に向けられている。ロシアによるウクライナ侵攻は、原材料不足や輸送コストの高騰、経済不安をもたらした。2021年、イタリアでの家具売上高は160億ユーロ(約2兆2800億円)と、2019年より16%増、2020年より25%も急増。革新をテーマに掲げ続ける世界最高峰の家具・デザイン見本市「サローネ・デル・モービル」には、先行き不透明な情勢であるにもかかわらず、6日間で多くの観客が来場した。

ミラノ市経済開発局トップのアレッシア・カッペッロ氏は、「入場者数は予想を大きく上回り、サローネと市内で行われる関連イベントには合わせて約40万人以上が来場しました」と述べた。そのうち3分の2が海外からの参加者だったという。

AP Photo / Antonio Calanni

会場では金色のフレームを持つ特大のNFTや、ベッドにも組み換え可能なホームレス向けの作業台、彫刻のようなエレガントで威厳のある「歩行具に見えない歩行具」といった商品が人目を引いていた。

アメリカの家具メーカー「ノル(Knoll」」のアラナ・スティーブンス社長は「ミラノサローネに戻ってくることができ、とても嬉しいです。ここは見本市というより、デザインに情熱を傾ける人たちの素晴らしいグローバルコミュニティの集まりです。デザイナー、アーティスト、そしてデザインのビジネスが交差する場は、刺激的でした」と語った。

ドイツのファッションデザイナー、フィリップ・プレイン氏はオランダのブランド「アイホールツ(Eichholtz)」とコラボし、初の家具コレクションを発表した。これらはヨーロッパやアメリカにある自身の家を彩ってきた製品でもあるという。起業当初は犬用のベッドをデザインしていたプレイン氏にとって、家具デザインへの参入はひとつの節目であり、今回のコレクションには犬用のベッド(レザー製のドッグベッドを金のフレームで囲んだもの)も含まれている。

ドイツのファッションデザイナー、フィリップ・プレインとオランダのブランド「アイホールツ」とのコラボレーションによる家具 AP Photo/Antonio Calanni


 
アイホールツのロビン・ゲーマンズCOOは「彼の作品は派手な贅沢品で、人々がいま求めているのはそういうものだ」と話す。

プレイン氏のロックンロール調の美学に憧れるジェットセッターは、ゴールドのスタッズが付き、カーブしたベルベットのソファに身をうずめることができる。歌姫が使うような大理石製の洋服棚でワードローブを眺め、鏡張りのスタンディングトランクでスニーカーコレクションを鑑賞できる。大理石のテーブルは卓球台にもなり、ユニークなNFTはロゴ入りのミラーにデジタル化されていた。

「フィリップ プレイン(Philipp Plein)」は1990年代初頭から家具デザインの世界に参入した最新のファッションブランド。なかでも、そのルーツである繊維製品寄りの寝具や枕、タオルといったホームコレクションを発表している。

Philipp Plain’s furniture AP Photo/Antonio Calanni

トリエンナーレデザイン美術館のデザインディレクター、マルコ・サンミケーリ氏は「ファッション界はある時期から『デザインが大衆の想像力をかき立てること』を理解し、それがアパレルブランドにとっても非常に興味深いものであると知ったのです」と語る。

同氏はミラノサローネに合わせて「メンフィス(Memphis)」のキュレーションショーを開催。メンフィスは1981年のミラノサローネで世界デビューしたエットレ・ソットサス氏が立ち上げたデザイナー集団で、ポストモダンデザイン運動をけん引してきた。

この運動は商業目的の見本市と芸術的な表現に焦点を当てたイベントの中間に存在し、各々の制限や、両者間の「緊張」や敵対関係を押し広げるものだった。

サムミケーリ氏は「メンフィスは、『オリベッティ(Olivetti)以降・アレッシィ(ALESSI)以前』のイタリアのデザインを最もよく表現している例です」と語る。オリベッティとはタイプライターで有名なビジネス機器メーカーで、アレッシィはテーブルウェアとインテリアのブランドだ。

Alessi’s furniture AP Photo/Antonio Calanni

アレッシィは今回、創業100周年を記念してオフホワイト(Off-White)の前デザイナーであるヴァージル・アブロー氏とコラボしたカトラリーを発表した。サローネでは、金属工場からデザイン研究所になるまでの歩みを紹介する展示と、過去数十年で同社と仕事をした300人のデザイナーを招いた晩さん会を開催した。

アブロー氏のカトラリー3点セット「オケージョナル・オブジェクト」は、キャンプ用キットを彷彿とさせるインダストリアルなデザイン。200cmのベルトと組み合わせて、まるでファッションアイテムのように装着可能だ。

AP Photo/Antonio Calanni

ナイジェリア出身のデザイナー、ラニ・アデオイエ氏は祖父のためにデザインした歩行器で、サローネ サテリテの最優秀賞を受賞した。医療器具のような、一般的な歩行器を嫌がった祖父のためにデザインしたもので、アーチが交差するデザインは団結を表現しており、まるで彫刻のように美しい。また、ホテイアオイで作った紐はローカルの芸術性と持続可能な素材とを結びつけている。

32歳のアデオイエ氏は、「祖父は長年銀行に勤めていて、歩行器を持って外出するのは恥ずかしいと思うような威厳のある男性です。見た目もアーティスティックで、常に身の回りに置いておけます。誰もそれが歩行具だなんて、思いません」と語った。
 
サローネのマリア・ポーロ会長によると、サローネ サテリテは35歳以下の若手デザイナーが対象の賞で、メーカーとの関係構築や「生産工程を考慮することなく自由に」開発されたプロジェクトを実現する道を見つけることが目的だ。

Created by Alex Bellini AP Photo/Antonio Calanni

若い世代は自然とサスティナブルな素材やプロセスにこだわり、それが業界全体にとっても課題となっている。大手ブランドほど、サスティナブル素材の導入に積極的だ。

「フィリップ・スタルク(Philippe Starck)」の名作チェア「カルテル(kartell)」は、再生プラスチックでできた最新版「ルイゴースト(Louis Ghost)」を発表。コーヒーブランド「イリー(illy)」とコラボした「リ・チェア(Re-Chair)」は、廃棄されたコーヒーカプセルを原料としており、消費者の罪悪感軽減に貢献している。

ノルはアントニオ・チッテリオが手がけたオーク材のチェア、ベンチ、スツールシリーズ「クリスモス(Klismos)」を発表した。コットンを編み込んだ座面は軽い弾力性があり、木材を切り欠いているため、石油由来の接着剤は必要ない。オプションで植物性繊維を詰めたレザー製もある。

ポーロ会長は「責任を持って調達した材料も重要ですが、この業界にとって本当の課題は、エネルギーフットプリントを減らすことでしょう。たとえば電灯を自然光に変えたり、在庫を作らずに注文生産したりすることです」と話す。そのため第60回サローネ開催期間中、イタリアの家具メーカーで構成されるフェデルレグノ(Federlegno)は国連グローバル・コンパクトに参加し、「責任あるビジネス慣行」を約束したという。
 
ポーロ会長は「持続可能な生産が必要で、それが本当の課題です。それは文化の問題なのです」と力を込めて語った。

By COLLEEN BARRY Associated Press
MILAN (AP)

Italy’s furniture and design industry embraced the Milan Furniture Fair after a two-year pandemic delay with unapologetic, over-the-top statement pieces, multi-purpose furnishings adapted to small spaces, and sustainable creations by young designers pushing the industry toward a greener path.

After a surprising pandemic redecorating boom, the industry is looking to an uncertain future. There are raw materials shortages, higher transport costs and general economic uncertainty generated by Russia’s invasion of Ukraine. Sales of Italian furnishings surged to 16 billion euros (about $16.7 billion) in 2021, a 16% increase over 2019 and 25% more than 2020.

Despite the murky outlook, the world’s premiere furniture and design fair, known in Italian as Salone del Mobile, kept the focus on innovation as it recorded a rebound in attendance during six days of previews that closed Sunday.

“Attendance was above expectations,” reaching some 400,000 at both Salone and collateral events that spill out into the city, said Alessia Cappello, Milan’s top economic development official. Two-thirds were from overseas.

Eye-catching novelties included an oversize gild-framed NFT; benches that convert to workstations or shaded beds for the homeless; and an elegant, dignified walker whose purpose was disguised by its sculpted shape.

“It was fantastic to be back at Salone del Mobile,” said Alana Stevens, president of the U.S. furniture maker Knoll. “Much more than a fair, rather a gathering of an incredible global community of those passionate about design. The intersection of designers, artists and the business of design was inspiring.”

German fashion designer Philipp Plein unveiled his inaugural furniture collection in collaboration with the Dutch brand Eichholtz, which has furnished many of Plein’s own homes in Europe and the United States.

Plein’s entry into home design closes a circle for the designer, whose first enterprise was designing dog beds. Fittingly, the new collection includes a leather dog bed on a golden frame for a well-appointed pooch.

“He represents over-the-top luxury, and people want that right now,” said Eichholtz COO Robin Goemans.

Jet-setters aspiring to Plein’s rock ‘n’ roll aesthetic can settle into a curved velvet sofa with gold studding. They can admire their wardrobe on a marble-pedestal clothing rack fit for a diva, and their sneaker collection in a standing trunk with mirrored interior. A marble table doubles as a pingpong table, and unique NFTs are digitalized into logoed mirrors.

Plein is just the latest fashion brand to enter the world of furniture design starting in the early 1990s, often by way of homes collections featuring bedding, pillows and towels close to their textile roots.

“The fashion world understood at a certain point that design was able to capture the popular imagination in a way that was extremely interesting also for clothing brands,” said Marco Sammicheli, director of design at the Triennale design museum.

On the sidelines of Salone, Sammicheli curated a show at the Triennale of the Memphis Group, a postmodern design movement founded by Ettore Sottsass that made its world debut at the Milan Furniture Fair in 1981.

The movement pushed the limits between the commercial and the artistic, tensions that still exist between the trade fair, with its commercial aims, and the myriad of collateral events where the focus is often more on artistic statements.

“Memphis is the example that gives the best interpretation of Italian design after Olivetti and before Alessi,” Sammicheli said, referring to the Olivetti business machine manufacturer best known for its typewriter, and the Alessi tableware and décor brand.

Alessi celebrated its 100th anniversary at Salone with a cutlery collaboration with the late Off-White designer Virgil Abloh. It held an exhibition looking at the family-owned company’s journey from a metal factory to a laboratory for design, and a dinner where invited guests included some of the 300 designers who have worked with the brand in recent decades.

Abloh’s three-piece cutlery set, dubbed “Occasional Object,” features an industrial design reminiscent of a mess kit, with a carabiner to clip the pieces together and onto the body as a fashion extension easily paired with the popular Off-White 200-centimeter industrial belt.

Nigerian designer Lani Adeoye won top prize at the SaloneSatellite event with the walker she designed for her grandfather, who rejected the more standard, medical-looking versions. An interlocking arch that represents unity gives her walker a sculptural flair, and the cording made out of water hyacinth connects both local artistry with sustainable materials.

“He is a dignified man, who worked at the bank for many years and finds it embarrassing to be out with a walker,” said the 32-year-old designer. “You can have it in your environment, and it looks artistic. No one knows it is a walker.”

Satellite is open to designers under 35 years old, and aims to help them develop relationships with manufacturers and find ways to realize projects that were developed “in full liberty, without needing to take into account production processes,” said Maria Porro, president of Salone.

The younger generation’s natural hewing to sustainable materials and processes also presents a challenge to the wider industry. Bigger brands are more often heralding sustainable materials.

That included recycled plastics in the latest iterations of Kartell’s famed Louis Ghost chair by Philippe Starck, but also the Re-Chair collaboration with illy coffee that is made from discarded coffee pods, alleviating somewhat the guilt of the home capsule consumer.

Knoll introduced an oak chair, bench and stool series by Antonio Citterio called Klismos. Cotton chord is woven into a seat with a light elastic give, and the wood is notched together, so it doesn’t require glue, typically sourced from petroleum products. Leather cushions filled with vegetable fibers are optional.

While responsibly sourced materials are important, Porro said, the real challenge to the industry is to reduce its energy footprint, doing things like replacing electric light with natural light and producing by order instead of creating stock. Toward that end, the Federlegno association of Italian furniture makers joined the UN Global Compact committing to responsible business practices during the 60th Salone last week.

“We need sustainable production, that is the real challenge,” Porro said. “It is a question of culture.”

By COLLEEN BARRY Associated Press

MILAN (AP)

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