DIRECTION

ART & DESIGN

若手女性アーティストは今も「白い目で見られる」 ジンバブエ

Zimbabwe's aspiring female artists still 'frowned upon'

SCROLL DOWN

ジンバブエ人アーティスト、ノサンド・チワンガさんがハラレで最新作に取り組んでいる。AP Photo / Tsvangirayi Mukwazhi

アーティストのノサンド・チワンガ氏が制作した自画像を見ると、鉱夫が被る黄色のヘルメットで顔全体を覆いながら、アフリカで昔から使われている葦の籠を膝の上で抱え、その端から紙幣がこぼれ落ちている。

「Immortal(不朽)」と名付けられた芸術作品のコラージュの中で、明らかに男性が支配的な仕事で使うヘルメットと、女性が市場でよく使う繊細に織り込まれた籠を配置することで、ジンバブエのような家父長の強い国に昔からある男女の役割に一石を投じているのだ。

アートキュレーターのファザイ・ムチェワ氏からすると、この作品は伝統的な役割から脱却しようとする女性が持つ苦悩を直接的に語りかけるものである。

意図的なぼかしが入り、印象的な構図の写真と絵画から成るコラージュに目をやりながら、ムシェムワ氏は「ジンバブエで1人の女性として生きていくためには、頑丈なヘルメットが必要」と話している。

ノサンド・チワンガの作品「不滅」を鑑賞する国立美術館学芸員、ファザイ・ムチェムワ氏。AP Photo / Tsvangirayi Mukwazhi

チワンガ氏の作品「Immortal(不朽)」は、3月8日の国際女性デー以降、ジンバブエのナショナルギャラリーで開催されている21の女性アーティスト作品に含まれている。ムシェムワ氏によると、「We Should All Be Human(私たちはみな人間であるべき)」と題された展覧会は、女性の野心とその勝利に敬意を表するイベントである。

国立美術館学芸員のファザイ・ムチェムワ氏 AP Photo / Tsvangirayi Mukwazhi

絵画、写真、織物、彫刻、天井インスタレーションなどが展示されており、移民や経済、健康といった問題のほかに、女性の生殖権といった国内で多くの議論を呼ぶ問題も題材となっている。作品のなかには、妊娠や産休にまつわる議論を促すものもある。

ビジュアル・アーティストのチワンガ氏は、Immortalが求めるのは変化であり、女性が自身を再発見する機会を呼びかけているとして、「女性が鉱業のような仕事に就くことはあまりない。アフリカでは、女性は見下されることが多い。人の目につくのは顔や身体だが、作品によってもその人のアイデンティティを示すことができる」と話している。

葦でできた籠、紙幣、履いているサテンスカート、きれいに手入れされた爪に赤、黄、茶、黒色のぼかしが施されたコラージュで、この国における女性の生活に特有の複雑さを表現したとも述べている。

彼女によると、ジンバブエの人口約1500万人の過半数を女性が占めているものの、高等教育や正規雇用の面で、今もかなり過小評価されているのが実情だ。

小学校を卒業する女子の数は男子を上回るが、18歳になる前に約3割の女性が結婚してしまうとユニセフ(国連児童基金)は報告しており、高校を卒業した女性がキャリア形成できない主な要因として、10代での妊娠と早婚を挙げた。

かつては男性18歳、女性16歳以上であれば婚姻が可能だった。憲法裁判所の判決を受けて2022年に法律が改正され、男女ともに婚姻年齢と性交同意年齢が18歳に定められた。

26歳になるチワンガ氏は、ジンバブエの国立スクール・オブ・ビジュアルアーツ&デザインを卒業する数少ない若年女性の1人である。2021年と22年にアメリカ、カナダ、中国、トルコで開催された新型コロナウイルス感染症のパンデミックをテーマとする展覧会「Notes for Tomorrow(明日に向けた記録)」に作品が出展された25ヶ国30人のアーティストの1人でもある。昨年にはナイジェリアでも展示された。

ジンバブエで開催されている「We Should All Be Human」展は、若手女性アーティストの知名度を上げることのほか、結婚や子育て、家事への専念を求める社会的な圧力が課せられるなかでも女性が作品を作り続けることを奨励するために企画された。

ジンバブエの芸術家で看護師のデオドリス・マワンダさん(右)AP Photo / Tsvangirayi Mukwazhi

ジンバブエの芸術家で看護師のデオドリス・マワンダさん(右)AP Photo / Tsvangirayi Mukwazhi

ムシェムワ氏は「将来有望な学生がいたとしても、2~3年すると結婚して芸術との関係を断たれてしまう。我々の社会では、既婚女性が芸術家になることを期待されていない。彼女たちは白い目で見られるのに、同年代の男性はちやほやされる。女性が芸術の対象として注目されることはあっても、制作者としてはみられないのだ。こうした状況を変えていかなくてはいけない」と話している。

ジンバブエのミッドランズ州立大学で音楽と芸術を研究しているフィニアス・マグワティ氏はさらに話を進め、女性が芸術家としてのキャリアを追求しようとすると、家庭内で衝突することがあるという。

チンワガ氏がまさにそうだった。母親は娘の選択に理解を示してくれたものの、他の家族は彼女に早く結婚して「相応しい仕事」に就くようしつこく迫ったという。

彼女が作品の構想を練るのは、首都ハラレの郊外にある自宅の広い庭に置かれた錆茶色のトレーラーハウスであることが多い。

昔からある頑丈な木製ベッドに座り最新作の制作に取り組んでいる。自分の顔を透明な白いベールで覆い、カメラを前後に動かして最適な角度を見つけようとしている。次にマット紙に写真をセットし、作品に色付けしていく。

チンワガ氏は、「20代になると女性は結婚しなければならないとされているこの地で、私は多くの困難に直面してきた。成人になっても女性は結婚を目標にしないといけない、大それたことをしようと思ってはいけないと言われる。だけど1人のアーティストとして、私は何かを成し遂げたい、大成しなくてはいけないと自身に言い聞かせてきた。自己実現する前の女性に結婚を強制するようなことがあってはいけない」と話している。


By FARAI MUTSAKA Associated Press

HARARE, Zimbabwe (AP)

A self-portrait shows Nothando Chiwanga covering her face with a yellow miner’s helmet while money spills over the edge of a traditional African reed basket she holds in her lap.

The artwork, a collage called “Immortal,” challenges age-old gender roles in a strongly patriarchal country like Zimbabwe by juxtaposing a helmet from an overtly male-dominated job with a delicately woven basket commonly used by women at markets.

To art curator Fadzai Muchemwa, the piece speaks directly of a woman’s struggle to break free of those traditional roles.

“To survive as a woman in Zimbabwe … one needs a hard hat,” Muchemwa said as she gazed at the collage, which combines photography and paintwork in an intentionally blurred yet striking image.

Chiwanga’s “Immortal” is one of 21 works by female artists that have been on show at the southern African country’s national gallery since International Women’s Day on March 8. The exhibition titled “We Should All Be Human” is a homage to women’s ambitions and their victories, Muchemwa said.

There are paintings, photographs, textiles, sculptures and ceiling installations. They broach issues like migration, the economy and health, but also far more contentious subjects in Zimbabwe, such as a woman’s reproductive rights. Some of the art seeks to provoke discussions around pregnancy and maternity leave.

“Immortal” calls for change and is an invitation for women to reinvent themselves, visual artist Chiwanga said.

“It’s not often to find women doing such kind of work as mining,” she said. “In Africa, women are mostly looked down upon. People just see the face or body but the work that you do can also represent your identity.”

In her collage, the reed basket, the money, Chiwanga’s satin skirt and her neatly manicured nails are manipulated with blurs of red, yellow, brown and black to showcase the complexities of women’s lives in Zimbabwe, Chiwanga said.

She points out that women make up more than half of the country’s population of 15 million but are still vastly underrepresented in higher education and formal employment.

More girls than boys complete elementary school in Zimbabwe but one in three women were married before they reached 18, according to the United Nations children’s agency. UNICEF cited teenage pregnancy and early marriage as key factors preventing girls completing high school and pursuing careers.

Previously, girls could marry at age 16 in Zimbabwe while boys had to be 18. A Constitutional Court ruling led to law changes last year setting the legal age for marriage and sexual consent for both boys and girls at 18.

The 26-year-old Chiwanga is one of few young women to graduate from Zimbabwe’s National School of Visual Arts and Design. She was one of 30 artists from 25 countries to have works included in the “Notes for Tomorrow” exhibition on the COVID-19 pandemic, which was shown in the United States, Canada, China and Turkey in 2021 and 2022. She also had a show last year in Nigeria.

The “We Should All Be Human” exhibit in Zimbabwe was designed to raise the profile of young female artists and to ecncourage them to keep making art amid persistent societal pressures to get married, have children and change their focus to a life of domestic chores.

“You see a promising student, two or three years down the line they are married and they are done with art,” Muchemwa said. “In our society, married women are not expected to be artists. They are frowned upon, yet their male counterparts are celebrated.”

“We are featured more as subjects and not as creators of art. It is a narrative that we need to change,” she said.

Phineas Magwati, who teaches music and art at Zimbabwe’s Midlands State University, goes further. A woman’s decision to pursue a career in art often causes “conflict” in her family, he said.

That is reflected in Chiwanga’s life: her mother is supportive of her art, but other family members badger her about getting married and finding a “proper job,” she said.

Much of her art is conceived in a rusty brown caravan in the expansive yard of her family home in the suburbs of the capital, Harare.

Sitting on a rugged old wooden bed, Chiwanga works on her latest piece, covering her face with a transparent white veil and moving a camera back and forth to catch the right angles of herself. The photographs are then set on matte paper and worked with color.

“I have faced a lot of challenges because as a woman you have to be married when you turn into your 20s,” she said. “Even growing up you will be told a woman must aspire for marriage, you must not aspire to be great.”

“But as an artist I have told myself that I really want to achieve, I need to be big. You mustn’t force a woman to be in marriage before she can perfect herself,” she said.

By FARAI MUTSAKA Associated Press

HARARE, Zimbabwe (AP)

RECOMMENDS