DIRECTION

ART & DESIGN

パリ・ファッションウィーク ミニマリズムが行き渡り、ルネサンスが花開く

Paris Fashion Week spans minimalism and Renaissance blooms

SCROLL DOWN

Issey Miyake Fall/Winter 2023-2024 ready-to-wear collection (Vianney Le Caer/Invision/AP)

パリのどんよりとした天候をものともせず、プレタポルテ・コレクションは熱気に包まれ、色味の抑えられたミニマリズムから胸が高まるようなルネサンスまで、活気に満ちた世界が広がった。

一方で、12月に死去したイギリスにおけるファッション界のアイコン、ヴィヴィアン・ウェストウッドをしのび、亡くなってから初めてのパリコレクションでは参加者による弔意が示された。

パリ・ファッションウィーク2023-2024年秋冬コレクションの見どころを紹介する。

Issey Miyake Fall/Winter 2023-2024 ready-to-wear collection (Vianney Le Caer/Invision/AP)

花で飾られたエリー サーブ

エリー サーブのショーが開催されたパレ・ド・トーキョーを目指し、歌手のシアラとアヴリル・ラヴィーンは人混みを抜け、滑りやすい石段を歩いてきた。レバノン出身のデザイナーはルネサンス様式のブーケに想いを寄せ、縫い目や裾など隅々にまで花を咲かせたコレクションを発表した。

テーラードスタイルは、アジサイの刺繍が施された1970年代風フレアパンツや、ダークトーンの生地に映えるルビーやきらびやかなシトリンが特徴的だった。

日常的でありつつもわくわくするようなシルエットが登場し、サーブの情熱的なコレクションは夕方にかけて最高潮に達した。シア素材のマーメイドガウンや、立体的な小花が散りばめられたドレスは、スパンコールやチュール素材できらきらと輝いていた。

カマーバンドにあしらわれたエスニック調のプリーツは、まるで花が開いているように扇形に大きく広げられ、造形的な美しさが見事だった。

エルメスのカモフラージュスタイル

エルメスのクリエイティブ・ディレクター、ナデージュ・ヴァネ=シビュルスキーは秋に向けて、シンプルでありつつもパワフルなスタイルを披露した。ルックごとに同じ色合いで統一することで、カモフラージュのようにその場に溶け込んでいるように見える。

メゾンは、「木の表面のすぐ内側には布地のような2枚目の樹皮があるように、素材や色、ディテールはそれぞれに対話をしながら形を作り上げます」と、詩的な表現を織り交ぜて説明した。

両面カシミアのロングダッフルコートや光沢のあるラムスキンのジップアップコート、さらに刺繍やベルト、バックル、ストラップなど、レイヤリングやディテールが印象的なデザインであっても、ワンカラ―を基調とするルックはミニマルな感覚を作り出す。

ゆったりとした質感でコニャックカラーのダブルスカートドレスが登場し、コレクションの幕が開けた。騎手のようなハットが合わせられていたが、メゾンが馬術の障害飛越競技と密にかかわってきたことを考えると驚きはない。

光沢のある赤いシルクのプリーツスカートに合わせられたスエードのロングブーツがシックなコントラストを成し、質感をめぐるバランスのなかで、ワンカラ―の世界は最後まで静寂に包まれていた。

先進的なファッションの継承者 ジュンヤ・ワタナベ

コム・デ・ギャルソンのデザイナー、川久保玲の弟子としても知られるジュンヤ・ワタナベは、自身が頻繁に使う「ものづくり」のテーマを継続し、満を持して先進的なコレクションを発表した。「ものをつくること」を意味するこの言葉は、今ではファッション界での生産における独創性や、テクノロジーを駆使した素材づくりを意味するようになった。

ジュンヤ・ワタナベは秋に向けて、徹底した実用主義を全面に出したルックを披露した。ダークで攻撃的なデザインには、トグルボタンやパッドの入った鎧のようなコート、忍者のようなマウスカバー、フェンシングなどの格技用衣装を彷彿とさせる黒のヘッドギアが起用されている。

頭や顔を防護するようにブレイドヘアを巻き付けたモデルたちの登場により、霧がかかったようなランウェイが美しく演出された。

ネオンブルーをはじめとするアクセントカラーが、サイクリングやコンバットをテーマとするルックにうまく溶け込んでいる。また、ハトメやストラップ、バックル、ジッパーを施した硬派な黒のレザーコートは、アジアの伝統的なドレスとバイカー用ギアを融合させた。

イッセイ・ミヤケの広場

テクノファブリックを愛好する日本のメゾンでは、音楽とダンス、演劇の融合が待っていた。

パリのなかでも名高い劇場の一つ、シャトレ座で開催されたショーは、マリンバパーカッションの生演奏で幕を開けた。楽譜やキャンバス、布地は四角いという点に着想を得て、ショーでは四角さというテーマが追求された。

メゾンは、「コレクションではこの合理的な形と向き合い(中略)、目を見張るようなフォルムの衣服を制作しました」と話す。空白を「新たに繰り返すこと」をその美学の基にしているという。

立体的な「天蓋」ガウンは、折り紙のように折りたたむことができる。四角いモチーフが縦横に編み込まれ、ストレッチの利いたグリーンのガウンのフロント部は、高い位置から伸縮性のあるひし形でかたどられている。独特な質感を出すために織り糸を縮ませるという最先端技術を駆使して制作されたガウンなど、独創的なルックが披露された。

Vianney Le Caer / Invision / AP


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

The dull Paris weather did not dim the power of the French capital’s ready-to-wear shows continued Saturday, vibrantly spanning the restrained colors of minimalism to Renaissance exuberance.

Meanwhile, stars paid tribute to Vivienne Westwood at the house’s first Paris show since the British fashion icon’s death in December.

Here are some highlights of Paris Fashion Week fall-winter 2023-2024 collections:

ELIE SAAB SAYS IT WITH FLOWERS

Singers Ciara and Avril Lavigne negotiated crowds and slippery stone steps to get to the Palais de Tokyo, the venue for Elie Saab’s show. Inside, the Lebanese designer presented an ode to the bouquets of the Renaissance, with flowers blooming from every nook, cranny, seam and hem.

Tailored looks featured blossoming hydrangea embroidery above flared 1970s-style pants, as well as brooding dark prints in ruby and flashes of dazzling citrine.

The collection crescendoed passionately into the evening with Saab’s bread-and-butter va-va-voom silhouettes. Sheer mermaid gowns and dresses with sinuous three-dimensional florets glimmered with paillettes and tulle.

The best looks were figurative, such as a Asiatic pleated cummerbund that fanned out dramatically like opening petals.

HERMES’ FASHION AS CAMOUFLAGE

Hermes creative director Nadege Vanhee-Cybulski made a simple, but powerful, proposition for fall – creating each look in the same shade of color so it seemed to melt into itself, like camouflage.

“Just as a second skin exists beneath the surface of a tree, a bark like fabric, there is a dialogue constantly taking shape between materials, between colors, between details,” the fashion house said, poetically.

The one-color concept created a minimalist feeling even when the looks featured layering and details, such as long duffel-style coats in double-sided cashmere, zip-up coats in shiny lambskin, embroidery, belts, buckles and straps.

The first look, a loose textured double skirt dress, came in cognac red. It sported a hat reminiscent of equestrians styles – unsurprising given the house’s close association with show jumping.

The monochromatic musing continued throughout amid textural tensions – such as one sheeny red silk pleated skirt that contrasted chicly with the accompanying long suede boots.

JAPAN’S FASHION FORWARD HEIR

Junya Watanabe, the protege of Comme des Garcons designer Rei Kawakubo, was in fine fashion forward form Saturday, continuing with his often-referenced theme of “Monozukuri.” It means “making of things” in Japanese and has now come to mean innovations in fashion production and using technology to make materials.

For fall, the talented Japanese designer went full-on utilitarian for a dark and aggressive display that used toggles, armor-like padded coats, ninja mouth coverings and black head gear that evoked the garb of combative sports such as fencing.

Braided hair was wrapped around the head and face like protection for a dramatic effect on the mistily lit runway.

Flashes of swirling color, including neon blue, nicely fused the themes of cycling and combat, while structured black leather coats with eyelets, straps, buckles and zippers merged biker gear with traditional Asian dress.

ISSEY MIYAKE’S SQUARE

A fusion of music, dance and theater awaited at the Japanese techno-fabric-loving house.

A live marimba percussion performance opened the show at the Chatelet Theater, one of Paris’ most prestigious stages. The show took the idea of a music score, or a canvas, or a piece of fabric being square – and explored this theme of squareness.

“The collection engages with this rational shape … to develop garments of striking forms,” the house explained. It said its aesthetic was based on “a new iteration” of the unfilled space.

Three-dimensional “canopy” gowns folded down like paper origami. Square motifs were knitted horizontally and vertically — hitting a high on a stretchy green gown with a stretch lozenge shaped front. Creative looks included gowns made with cutting edge technology to shrink woven yarn to a unique texture.


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

RECOMMENDS