モーリス・センダックと言えば、『かいじゅうたちのいるところ』や『まよなかのだいどころ』など有名な絵本を描いたアーティストとして、多くの人に知られている。今回の展示会では、その名声を辿るとともに、オペラ、演劇、映画、テレビ番組でのデザイナーとしても多くの実績を残した彼の知られざる一面が披露されている。
コネティカット州リッジフィールドにあるモーリス・センダック財団のエグゼクティブディレクター、リン・カポネラ氏は、「モーリスが実は真摯なアーティストだったことを知ってもらいたい」と話す。イラストレーターや絵本作家としてのセンダックを知る人は多いものの、「それ以外の分野で多くの実績があることは知らないだろう」と語った。

AP Photo/Andrew Welsh-Huggins
10月21日から来年3月5日まで、オハイオ州のコロンバス美術館で回顧展「Wild Things are Happening」が開催されている。2012年にセンダックが死去してから初となる大回顧展であるほか、これまでで最大かつ最も充実した展示だ。
この展示タイトルは、センダックが1990年代にベル・アトランティック社に提供した広告キャンペーンが回顧展名の由来となっており、当時、Wild Things(こわいもの)のキャラクターが「高速で信頼できるネットサービス」を宣伝していた。
生命にかかわる病気を患っていたシーリハム・テリアの愛犬ジェニーを題材にした『ふふふん へへへん ぽん! もっといいこときっとある』をはじめ、センダックが自作のために描いたスケッチ、絵コンテ、絵画など150点以上が展示されている。また、エルセ・ホルムナンド・ミナリックの『リトル・ベア』など、他人の作品のために描いた代表的なイラストも含まれている。
センダックが生まれた1928年に登場したミッキーマウスと彼の親密な関係を記念して、1978年にテレビガイドがミッキーマウス生誕50周年の誕生日に依頼したイラストもある。そこでは、やはり50歳となったセンダックが鏡に向かって手を振れば、ミッキーが手を振り返している。
1970年代後半、センダックは衣装と舞台のデザイナーとして第2のキャリアをスタートさせた。彼がデザインを手がけたオペラ作品には、クラーサの『ブルンディバール』、モーツァルトの『魔笛』と『カイロの鵞鳥』、プロコフィエフの『三つのオレンジへの恋』などがある。1981年にパシフィック・ノースウエスト・バレエ団がチャイコフスキーの『くるみ割り人形』の新版をセンダックに依頼した際にデザインされた映像が展示室で繰り返し上映されている。
さらに、同名の絵本を原作とし、キャロル・キングが音楽を担当したミュージカル『おしゃまなロージー』では、セットと衣装のデザイン、脚本、作詞も手がけた。
そして『かいじゅうたちのいるところ』ではモンスターが住む島を舞台として、少年マックスが繰り広げる幻想的な夜の冒険を題材としている。本作は1963年の出版以来、5,000万部以上も販売され、40ケ国語に翻訳されている。
これまであまり公開されることのなかった絵本のスケッチや完成画も展示されているほか、1953年初期の描画から出版までの歴史をたどっている。さらに、本作を基に製作されたスパイク・ジョーンズ監督の映画『かいじゅうたちのいるところ(2009年)』で使われた衣装もある。
1964年にコールデコット賞を受賞した際、センダックは主人公マックスのファンタジーが持つ怖さに戸惑う大人について、「私のヒーローが楽しい人生を過ごし、明るく冷静に事態を把握していることを忘れている」と語っていた。
センダックが1972年から死去するまで仕事をしていた住居に事務所を構えるモーリス・センダック財団のアーティスト兼キュレーター、ジョナサン・ワインバーグ氏によると、彼はウィリアム・ブレイク、ウォルト・ディズニー、ビアトリクス・ポターなど多くのアーティストやイラストレーターを敬愛していたこともあり、展示ではそうした献身的な愛情を感じてほしいとしている。彼は生涯の大半を、パートナーである精神科医ユージン・グリン博士と暮らした。

アーティストでありモーリス・センダック財団のキュレーターであるジョナサン・ワインバーグ氏
AP Photo/Andrew Welsh-Huggins
ワインバーグ氏は「モーリスの仕事は、このように信じられないほど広範囲に及んでいた」としつつ、「何かできないことがあるとき、求められていることに対応する手段がないときでも、彼は問題を解決して学習したのではないか」と話している。
子供向け作品に関して言えば、センダックは説教を垂れたり、堅苦しい教訓を植え付けたりはしなかった、とカポネラ氏は話した。むしろ、現実世界で往々にしてみられるように、子供は勇敢で、負けることがなく、事態をよく把握していることを彼は理解している。
「モーリスはよく、優れた絵本をゲリラ戦の戦闘行為にたとえていた」としたうえで、「子供が目にするものを絵本にしのばせておくと、それを見つけた子供が『あー、これは怖くないよ』と親に話しかけるみたいに」とカポネラ氏は語っている。
—
By ANDREW WELSH-HUGGINS Associated Press
COLUMBUS, Ohio (AP)
Most people today know artist Maurice Sendak as the creator of children’s book classics such as “Where the Wild Things Are” and “In the Night Kitchen.” A new exhibition of his work looks at that reputation and a less well-known side of his immense output: his work as a designer for opera, theater, film, and television.
“We wanted people to understand that Maurice was actually a serious artist,” said Lynn Caponera, executive director of the Maurice Sendak Foundation in Ridgefield, Connecticut. Though most knew him as an illustrator and picture book artist, “they didn’t see beyond the fact that he did a lot more than that,” she said.
“Wild Things are Happening” opened this month at the Columbus Museum of Art and runs through March 5, 2023. It’s the first major retrospective of Sendak’s work since his 2012 death and the largest and most complete to date.
The exhibit takes its name from a 1990s advertising campaign Sendak did for Bell Atlantic that featured Wild Things characters promoting “a fast, dependable Internet service.”
The exhibit features more than 150 sketches, storyboards and paintings of work Sendak did for his own books, including “Higglety Pigglety Pop!,” which he based on the fatal sickness of his beloved Sealyham terrier Jennie. The show also displays some of Sendak’s most celebrated illustrations of other writers’ work, such as Else Holmelund Minarik’s “Little Bear” books.
To commemorate Sendak’s affinity for Mickey Mouse — who first appeared in 1928, the year Sendak was born — the exhibit includes an illustration that TV Guide commissioned in 1978 for Mickey Mouse’s 50th birthday featuring Sendak, also 50, waving at a mirror as the cartoon character waves back.
In the late 1970s, Sendak embarked on a second career as a costume and stage designer. His design work for operas included Krása’s “Brundibar,” Mozart’s “The Magic Flute” and “The Goose of Cairo,” and Prokofiev’s “The Love for Three Oranges.” A video on repeat at the exhibit features the design work Sendak did for a new production of Tchaikovsky’s Nutcracker commissioned in 1981 by the Pacific Northwest Ballet.
Sendak also designed sets and costumes and wrote the book and lyrics for the musical “Really Rosie” based on his book of the same name, with music by Carole King.
And then there is “Where The Wild Things Are,” featuring the fantastical nighttime adventures of a boy named Max on an island of monsters. Since its publication in 1963, the book has sold more than 50 million copies and been translated into 40 languages.
The exhibit includes rarely seen “Wild Things” sketches and completed paintings, and traces the book’s history from early 1953 drawings to its publication. Also on display: costumes from Spike Jonze’s 2009 movie “Where the Wild Things Are” based on the book.
Adults troubled by the scary nature of Max’s fantasy “forget that my hero is having the time of his life and that he controls the situation with breezy aplomb,” Sendak said upon accepting the 1964 Caldecott Medal for the book.
Sendak was an admirer of many artists and illustrators, including William Blake, Walt Disney and Beatrix Potter, a devotion that the exhibit tries to get across, said Jonathan Weinberg, an artist and curator of the Maurice Sendak Foundation, which is housed in the home where Sendak worked and lived from 1972 until his death. Most of that time he lived with his partner, psychiatrist Dr. Eugene Glynn.
“Maurice had this unbelievable range,” said Weinberg. “And if he couldn’t do something, if he didn’t have that style at that moment for what was needed, he would figure it out and learn.”
When it came to his work for children, Sendak never preached or tried to instill a stuffy moral, Caponera said. Instead, he understand that, as sometimes happens in real life, children are the brave ones, the ones who triumph and are in control.
“Maurice used to say that a good children’s book is sort of like creating an act of guerilla warfare,” Caponera said. “You put things in there that the kids see, and the kids get, and then the kids have to sort of explain to the parents, ‘Oh, no, this isn’t scary.'”
By ANDREW WELSH-HUGGINS Associated Press
COLUMBUS, Ohio (AP)