DIRECTION

ART & DESIGN

パリコレ2023 ハイライト ウクライナ出身デザイナーの力を結集

Hermes unveils its Paris show, as Ukraine's designers unite

SCROLL DOWN

Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP

シャンパン片手に集まったVIPゲストは、砂漠をイメージした砂色のカーペットと巨大なクリスタルの岩のようなオブジェを目にし、エイリアンの惑星に来たかのような気分を味わったはずだ。

10月1日に開かれたショーを彩るのは、エルメスの伝統カラーでもある、ブラウン、レッド、イエローのアースカラー。デザイナーのナデージュ・ヴァネ・シビュルスキーが表現したのは控えめで実用的でありながら、ゴージャスな春の世界観だ。

今回のパリファッションウィークでは、このプラットフォームを活用して戦禍で壊滅した自国産業をよみがえらせたいと願うウクライナ出身デザイナーの作品が光る。

本記事では、パリファッションウィーク2023年春夏コレクションのハイライトを紹介しよう。

エルメスの繊細な糸

シビュルスキーはミニマリズムのなかに、80年代を表現した。ランウェイの中央から色彩を放つ一筋のクリスタルが、コレクションのキーアイデアである「シンプルは、パワフル」を見事に体現。

ショーがはじまると、トグルサンダルや一風変わったボックス型のプラットフォームシューズなど、奇妙でありながら実用的な個性がさりげなく、しかし堂々とステージを闊歩する。

スタイリッシュでほとんど「無味無臭」のようなコレクションが、スポーティかつ異世界宇宙的のような雰囲気をまとうことで、44歳のフランス人デザイナーが魅せるレパートリーの意味をつまびらかにするようだ。

タンスエードの短いチュニックドレスの裾には美しいレザーの編みこみが施されているが、モデルはノーメイクでジュエリーも身に着けてはいない。控えめなスリムシルエットに、格子状のコーデュロイやトグルでウエストを露出したデザインも目を引く。

ウクライナの “Good Six “デザイナーが結束を見せる

昨シーズン、ウクライナ人デザイナーの展示会がパリで開かれたのは、ロシア侵攻のわずか2日前のことだ。子供たちと自らのコレクションをだけを手に、急遽国外へ脱出したアーティストもいたと聞く。

今シーズンも、ウクライナの業界に好転の兆しはない。わずかな資金、需要の落ち込み、サプライチェーンの破綻という悪条件のなか、デザイナーはスタッフを守るため懸命に努力を重ねている。彼らの経済的な負担は増すばかりだ。

10月1日から6日までパリで展示会を開いたのは、こうした状況を生き抜いてきたデザイナーたちだ。

彼らの代表であるジェン・シダリー氏は、「戦争がはじまってしばらくたつと、防空壕で常に空襲警報が鳴るなかでも新しいコレクションをデザインし、ビジネスを存続させるために力を注いできました。ファッション業界で30年仕事をしてきましたが、これほどに国や人々が再び立ち上がる姿を目にしたのは初めてです」と語っている。

パリファッションウィークにはウクライナからFrolov, Kachorovska, Chereshnivska, Litkovska, My Sleeping Gypsy, Olizの6ブランドが出展し、ユニセックスのアパレルやシューズ、スカーフが披露されている。これは荒廃した業界を守るための試みであり、故郷を破壊するロシアの爆撃への抵抗の形でもある。

シダリー氏によると、ウクライナに残る仲間の多くは国内を移動し、戦時中の活動を支援するため事業の方向性を変えざるを得なかったという。

ウクライナのファッション業界の勇気は、世界中から注目されている。

USAIDのプロジェクトマネージャーであるナタリア・ペトロヴァ氏は、ロシアのウクライナ侵攻以降、ウクライナのビジネスは「驚くべき回復力とコミットメント、そして意識」を持っていると語る。

「人口減少やサプライチェーンの寸断による国内市場の混乱から、企業は営業形態の多様化を求めるため、輸出の機会を模索している」と彼女はいう。

Elie Saab ready-to-wear Spring/Summer 2023 Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP

アンドレアス・クロンターラー フォー ヴィヴィアン・ウエストウッド

ファッションのサプライズはショーの醍醐味だ。クロンターラーは独特の風変りな作風とアートを融合させている。

同氏ならではの広範なセンスを余すところなく発揮し、ドレーブを多用したシルエットに中世やルネサンス期の貴族や農民といった往年の美学を織り込んでいる。ゲストを、まるで劇場にいるかのような錯覚へと誘う。

Vivienne Westwood ready-to-wear Spring/Summer 2023 Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP

ジュリエットスリーブにルネッサンス期の黒いターバッド、デコラティブな襟、そして奇抜だがスタイリッシュな青いルーズタキシードなど、まるで吟遊詩人が着ていたかのようなルックスも登場。もちろん、淡いブルーのストライプのラグビーソックスと、時代錯誤なアクセサリーも添えられている。クリエイティブなコルドロンに厚手のグラムロック・ブーツ、ハイランド・キルト・スタイル、さらに男性モデルの股の部分を白く縁取るなど、フロントバイトしたかのような演出がなされる。

Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP

オープニングを飾ったのは、世界で最も美しいモデルに選出されることも多いイリーナ・シェイク。光沢のある黒のビスチェとシルバーリングのイヤリングはS&Mを彷彿とさせ、人々の心に残る画になった。

(Photo by Vianney Le Caer/Invision/AP


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

A giant, glowing crystal rock upon a sand-colored carpet evoked a glamorous alien planet for Hermes’ champagne-sipping VIP guests.

Earthen hues like browns, reds and yellows — colors long-associated with the heritage brand — were used at Saturday’s show to create Nadège Vanhee-Cybulski’s utilitarian, low-key yet luxuriant universe for spring.

Elsewhere, Ukraine’s top fashion designers used the platform of Paris Fashion Week to promote their war-battered industry.

Here are some highlights of the day’s spring-summer 2023 collections in Paris:

HERMES’ SUBTLE STRINGS

It was a Vanhee-Cybulski minimalist take on the 80s.

The lone pulsating crystal that glowed color from the center of the runway established the collection’s key idea: Simplicity is powerful.

As the show took off, the odd utilitarian features — such as toggles and the strange, perplexing box platform shoes that stomped throughout — were used with subtlety but aplomb.

It gave a sporty and outer-space feel to the collection’s stylish, almost empty, restraint — a mood that now defines the talented 44-year-old French designer’s repertoire.

Tan suede tunic minidresses sported beautiful, braided leather hems — showcased without jewelry on a makeup-less model. While, exposed midriffs latticed with cords and toggles came on otherwise unfussy slim silhouettes.

UKRAINE’S “GOOD SIX” DESIGNERS SHOW UNITED FRONT

Last season in Paris, the Ukrainian designers trade fair event took place just two days before Russia’s invasion amid stories of some artists fleeing the country so rapidly they had only their children and their collection in hand.

This season sees no improvement back home for the industry: It’s been battered by increased financial strains as designers try hard to maintain employed staff despite little money, a decrease in demand and ravished supply chains.

A collective of these designer-survivors is showing in Paris beginning Saturday until Oct.6.

Jen Sidary, the collective’s head, said “in my 30 years of working in the fashion industry, I have never witnessed the resilience of a country and its people as they began to focus on keeping their businesses alive, days into the war, from bomb shelters to designing new collections amidst constant air raid sirens.”

The six making up the Paris Fashion Week event — Frolov, Kachorovska, Chereshnivska, Litkovska, My Sleeping Gypsy and Oliz — are showcasing unisex apparel, footwear and scarves. It’s a bid to keep their ravaged industry alive, and form of resistance against the Russian bombs decimating their homeland.

Many of their colleagues back home in Ukraine have had to repurpose their operations to help the war effort, relocating within the country, according to Sidary.

The courage of the Ukraine fashion industry has drawn international attention.

USAID Project Manager Natalia Petrova spoke of the “remarkable resilience, commitment and awareness” of Ukrainian businesses since Russia’s invasion of Ukraine.

“Disruptions on the domestic market caused by decrease in demand by population and broken supply chains, are pushing companies to explore export opportunities to diversify their sales,” she added.

ANDREAS KRONTHALER FOR VIVIENNE WESTWOOD

Kink mated with art in the typically quirky fare from Kronthaler — a staple show where a fashion surprise is all but expected.

With his usual encyclopedic flair, Kronthaler wove an aesthetic from yesteryear — medieval and renaissance nobles and peasants — into his drape-heavy silhouettes. Guests almost felt like they were at the theater.

Juliette sleeves mixed with black Renaissance tarbuds, decorated collars and even one wacky but stylish blue loose tuxedo look that could have been worn by the Bard himself. Of course, Kronthaler accessorized it anachronistically with pale blue striped rugby socks. Added to the creative cauldron were chunky Glam Rock boots and a Highlands kilt style with white trimming at the male model’s nether regions, making it look like they might have gotten a front bite.

The opening image of Irina Shayk, often voted among the most beautiful models in the world, in a shiny black bustier and silver-ring earrings riffing off S&M will surely be one picture few quickly forget.

By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

RECOMMENDS