DIRECTION

ART & DESIGN

プロエンザ スクーラー ニューヨーク・ファッションウィークで水の演出

Proenza Schouler turns on the waterworks at NY Fashion Week

SCROLL DOWN

AP Photo / Bebeto Matthews

プロエンザ スクーラーによる最新のニューヨーク・ファッションウィークが、20世紀初頭に建造されたボザール様式の荘厳な建物で開催された。大理石の壁には滝のように水が流れ落ちている。

誤解のないように言うと、実際に水で濡れてしまうわけではない。あらかじめ録画した映像がプロジェクターによって壁に投影されているのだ。それでもなお、心地よい水の流れは、9月9日のランウェイショーで発表されたコレクションの印象に色濃く残った。ドレスの背中を伝うように流れていたり、長いスリーブから「滴り」落ちていたり、多くのセットアップが幾重にも重なるフリルで優雅に飾られた。

AP Photo / Bebeto Matthews

デザイナーのラザロ・ヘルナンデス氏とジャック・マッコロー氏は、旧移民産業貯蓄銀行(ニューヨークにあるボザール様式の歴史的建造物)内にある展示会場、ホール・デ・ルミエールにてコレクションを発表した。今回のコレクションにはそれぞれの生い立ちが反映されていると述べる両氏は、「ラテンにルーツをもつラザロの感覚的で熱情あふれる性質と、ジャックがアメリカで体得した実用主義と気概が織り交ぜられている」と語る。そして、人生を象徴するものとして水をテーマに掲げたという。

AP Photo / Bebeto Matthews

普段よりも露出や透け感の高いルックが特徴的であった今回のコレクションは、透かし編みのクロシェスカートにフリンジが飾られたベストを合わせたルックで幕を開けた。のちに登場したきらびやかなゴールドのセットアップはクロシェ編みから成り、ノースリーブのトップスと透け感のあるスカートが組み合わさっている。

AP Photo / Bebeto Matthews

ヘルナンデス氏は、今回二人が「ボリビアで手編みに長けた人々のいる素晴らしいコミュニティ」と出会ったことを明かし、半年かけてモチーフの完成に取り組んだとバックステージで話した。

AP Photo / Bebeto Matthews

ショーに向けて、二人は全体的なシルエットを構想することから取り組み始めたとマッコロー氏は話す。水を使った演出について同氏は、大ぶりなベルボトムパンツやフリルのついたレザースカートが波のように揺れる様子を例に挙げ、水の流れる感じを表現したと述べる。クロシェ編みによるルック以外にも、透け感の高いコレクションにはレース素材のドレスも登場した。

パーソンズ美術大学での学生時代に出会った両デザイナーは、それぞれの母親の旧姓を組み合わせてレーベルの名前を付けた。コレクションのアイディアは、コンテンポラリーアートやカルチャーから生み出されることが多い。

Proenza Schouler designers Lazaro Hernandez(left), Jack McCollough | AP Photo / Bebeto Matthews


By JOCELYN NOVECK Associated Press

NEW YORK (AP)

Waterfalls cascaded down the marble walls of the imposing early 20th-century Beaux-Arts building where Proenza Schouler showed its latest collection at New York Fashion Week.

To be clear, the water wasn’t actually wet, but rendered in video installations. Still, the soothing waterfalls set a strong sense of mood for the clothes on display in Friday’s runway show — particularly the cascading ruffles gracing a number of the ensembles, either spilling down the back of a dress or “dripping” down a long sleeve.

In the Hall des Lumières exhibition space, set in the old Emigrant Industrial Savings Bank building (an early example of a New York building in Beaux-Arts style), designers Lazaro Hernandez and Jack McCollough presented a collection they said was a mix of their personal histories — in their own words, “the sensuous and fiery qualities of Lazaro’s Latin roots coupled with the pragmatism and grit of Jack’s American experience.” Water, the duo said, was chosen as a symbol of life.

The collection, which notably featured more skin-baring or sheer looks than the designers usually present, opened with two dresses with sheer, crocheted skirts and fringed bodices. Later there was a shimmering gold crocheted ensemble of a sleeveless top and sheer skirt.

Hernandez said backstage that the duo had found “this amazing community of hand weavers in Bolivia,” who worked on a set of pieces for six months.

In conceiving the show, McCollough said the duo had started with a series of silhouettes. The idea of water, he said, was expressed in the feeling of dripping — for example, the rippling feeling of a loose pair of bell-bottom trousers or a ruffled black leather skirt. In addition to the crocheted looks, lace dresses added another sheer look.

The designers, who met as students at the Parsons School of Design, named their fashion label after both of their mothers’ maiden names. They often base their collections on themes in contemporary art or culture.

By JOCELYN NOVECK Associated Press

NEW YORK (AP)

RECOMMENDS