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ルイ・ヴィトンの2023春夏メンズコレクションで見た、故デザイナーの魂の息吹

Spirit of Virgil Abloh lives on at Louis Vuitton in Paris

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AP Photo / Francois Mori

ルイ・ヴィトンの2023春夏メンズコレクションで見た、故デザイナーの魂の息吹

昨年11月、ルイ・ヴィトンのクリエイティブディレクターだったヴァージル・アブロー氏が41歳の若さでこの世を去った。しかし、パリ・ファッションウィーク2023でヴィトンが魅せた新作メンズウェアコレクションは素晴らしくエネルギッシュで、彼の魂がいまなお宿っていることを物語っていた。

ルーブル美術館の中庭に設置された会場のテーマは「遊び場」。黄色いレンガのランウェイでは黒人のマーチングバンドが熱演し、ラッパーのケンドリック・ラマーは、2018年からの3年間、ヴィトンのメンズウェアデザイナーを務めた米ファッション界の巨匠に捧げる頌歌をライブ演奏した。

AP Photo / Francois Mori

THE ABLOH MARCHING BAND(ザ・アブロー・マーチングバンド)

息が詰まるような熱気にあふれたヴィトンのショーを、”Long live Virgil ……How many miles away“と語るラマーのラップが盛り上げる。ルーブル美術館で最も古い中庭には、鮮やかなイエローのランウェイが張り巡らされ、「オズの魔法使い」のような世界観とアブロー氏のデザインに共通する「子供時代へのこだわり」を彷彿とさせる。フロリダA&M大学のバンドメンバー数人を含む、カラフルな衣装のマーチングバンドとダンスチームもショーのはじまりと最後をにぎやかに彩った。

前回までのショーはアブロー氏の作品をベースにしており、彼以外のデザイナーが手がけたのは今回の春夏コレクションが初めてだ。24日に披露されたコレクションは、ヴィトンのスタジオが彼の精神を受け継いで構想したもの。デザイナーの美学がヴィトンで継承されることは稀であり、彼がいかに影響力のある人物であったかがよくわかる。

オマール・シーやジェシカ・ビール、ジャスティン・ティンバーレイク、ジョエル・エドガートン、ナオミ・キャンベルといったスターたちもまた、彼が残した財産がいかに魅力的であるか、を伝えている。

AP Photo / Francois Mori

AP Photo / Francois Mori

ヴィトンのスタジオショー

かつてのデザイナーのスタイルを、スタジオがオリジナリティをもって再現するのは、並大抵のことではない。しかし、24日のスタジオショーはまさにそれを体現していた—— 裾がジグザグにカットされたシャツ、3Dの紙飛行機がいくつも貼りついたスーツ、この世のものと思えないほど細長いシルエットなど。

だまし絵のプリントを施した上品なテーラードジャケットは、古き良き時代のラグジュアリー感にあふれ、「アブロー氏のデザインを凌駕しているのではないか」と何度も感じさせた。

キム・ジョーンズ氏時代の上質なラグジュアリー感と、2018年以降の遊び心あるスタイルとの間に、慎重に一線を引いたことがわかる。

ディスプレイの強みは、素晴らしいデザインの力によるところが大きい。たとえば、黒のダブルブレストジャケットだ。合わせ目がV字になるように仕立てられ、そのシルエットはまさにヴィトンのロゴを連想させる。

ルイ・ヴィトンのデザインスタジオは、「船頭多くして船山に上る」というトレンドに、いい意味で逆行したのだ。

AP Photo / Francois Mori


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer
Translated by isshi via Conyac

He may have died last November, but Virgil Abloh lived on at Paris Fashion Week Thursday in a high-energy runway spectacular for Louis Vuitton menswear. A Black marching band gave a rousing performance on a surreal yellow brick road installation inside the Louvre, while rapper Kendrick Lamar performed a live ode to the American fashion star who was Vuitton’s menswear designer from 2018 until his death.

Here are some highlights of Thursday’s spring-summer 2023 shows in Paris.

THE ABLOH MARCHING BAND

“Long live Virgil … How many miles away?” went the live rap by Lamar at the stiflingly hot Vuitton show. The yellow road set that snaked around the Louvre’s oldest courtyard recalled the spirit of the “Wizard of Oz” and the childhood obsessions common in Abloh’s designs — as did a colorfully-dressed marching band and dancing troupe, including several Florida A&M University band members, that appeared noisily at the show’s beginning and end.

This spring-summer show was the first presented since Abloh’s death that he had not designed (a previous posthumous one was based on his own creations). On Thursday, it was instead a collection conceived entirely by the Vuitton studio in his spirit. This rare continuation at Vuitton of a former designer’s aesthetic is a strong sign of the level of influence the man drew.

Stars such as Omar Sy, Jessica Biel, Justin Timberlake, Joel Edgerton and Naomi Campbell further attested to the pull of his legacy.

VUITTON’S STUDIO SHOW

It’s a remarkable feat for a studio to emulate a former designer’s styles — with originality.

This was the case at Thursday’s display: From shirt hems quirkily cut in zigzag patterns, to 3-D paper plane appliques on suits and otherworldly, elongated silhouettes.

A finely tailored jacket with trompe l’oeil prints provided one of the many touches of old-school luxury. Such moments in this collection seemed even to surpass Abloh’s own runway designs.

They toed a careful line between the playful styles associated with the house since 2018 and the fine luxury tailoring seen during the tenure of predecessor Kim Jones.

The display’s strength was owed to its many feats of design. One case in point was the waist on a black double-breasted jacket that had been pulled in to resemble a V on its side. Its very silhouette evoked the house monogram.

Louis Vuitton’s design studio just bucked the trend of too many cooks spoiling the broth.


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

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