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ART & DESIGN

ファッションデザイナーのヴァージル・アブロー氏、41歳でがんのため死去

Fashion designer Virgil Abloh dies of cancer at 41

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AP Photo / Thibault Camus, File

ストリートウェアと高級クチュールの画期的な融合で、ファッション界にとどまらない世界でもっとも有名なテイストメーカーとなったトップデザイナー、ヴァージル・アブロー(Virgil Abloh)氏ががんのため死去した。41歳だった。

高級ブランドグループのLVMH(ルイ・ヴィトン・モエ・ヘネシー)と、アブロー氏が2013年に設立した自身のファッションブランド「オフホワイト」が11月28日、明らかにした。彼はルイ・ヴィトンでメンズウェアのアーティスティック・ディレクターを務めていたが、業界においてユビキタスで消費者に優しい存在感は幅広く、ダイナミックなものだった。美術家のジェフ・クーンズ氏にたとえる人や、同世代のファッションデザイナー、カール・ラガーフェルド氏だとして讃える人もいた。

「私たちはみな、この知らせに衝撃を受けた。天才的なデザイナー、先見者であっただけでなく、美しい魂と偉大な知恵を持った人物だった」とLVMH会長兼CEOのベルナール・アルノー氏は声明の中で述べた。

アブロー氏のインスタグラムアカウントに掲載された家族からの投稿によると、彼は2年前の2019年、心臓に腫瘍が発生する稀ながん、心臓血管肉腫と診断された。

「診断を受けて以来、彼はひそかに治療との戦いに耐える選択をした。ファッション、アート、文化にまたがる複数の重要な組織の指揮を執りつつも、苦しい治療をたくさん受けていた」と声明で述べられた。

AP Photo / Thibault Camus, File

アブロー氏は2018年にフランスのデザインハウス史上、黒人として初めてルイ・ヴィトンのメンズウェアでアーティスティック・ディレクターに就任した。ガーナ系アメリカ人の家庭に生まれ、裁縫師だった母親からはその技術を教わったものの、ファッションに関する正式の教育は受けていない。ただ、工学の学位と建築学の修士号を取得していた。

シカゴ郊外にあるイリノイ州ロックフォードで育ち、ファッション界のルネッサンスマンと呼ばれることもあった。副業でDJをしていたときもあったが、やがてファッション界でもっとも注目されるデザイナーの一人として世に出てきた。「メーカー」と自称していた彼は、2018年にタイム誌が選ぶ「世界でもっとも影響力のある100人」の一人に選出された。

スクリーンプリントの店で働いていた2009年にカニエ・ウェスト氏(現在の本名はイェ)と出会い、LVMHブランドのフェンディでインターンとして一緒に働いた後、アブロー氏はイェのクリエイティブ・ディレクターとなった。2011年に発売されたジェイ・Z&カニエ・ウェストによるアルバム「ウォッチ・ザ・スローン」ではアートディレクターを務め、グラミー賞にノミネートされた。

ウェスト氏との共同作業では、ハイとローを融合し、境界にとらわれない未来型のコラボレーションの構想が示された。ナイキとは、自身のレーベルであるオフホワイトとともに、さまざまなスタイルとヘルベチカフォントのリミックスで大ヒットとなったスニーカーのラインナップを発表した。イケアの家具、エビアンの詰め替えボトル、マクドナルドのビッグマックで使われるカートンなどもデザインしている。ルーヴル美術館、ガゴシアン・ギャラリー、シカゴ現代美術館では作品が展示された。

アブロー氏死去のニュースは、エンターテインメント界にも衝撃を与えた。俳優のリズ・アーメッド氏はツイッターに「文化の幅を広げ、ゲームを変えた」と投稿した。ファッションデザイナーのジェフ・ステイプル氏は、「あなたからは夢を見る術を教わった」とコメントした。音楽プロデューサーのファレル・ウィリアムス氏は、アブロー氏を「親切で、寛大で、思慮深いクリエイティブな天才」と讃えた。

ファッションに対して、アブロー氏は「3%アプローチ」と呼ぶ手法を取り入れていた。オリジナルデザインを3%変化させることで新たなデザインを作り出すというものだ。何か新しいものを創造するよりも、リパッケージ(作り直し)することに長けていると批評する人もいた。だがアブロー氏のスタイルは、引用符がトレードマークであるように自分というものを意識した、高尚なものだった。

AP Photo / Vianney Le Caer / File

2019年にはニューヨーカー誌に「私の心にあるストリートウェアはマルセル・デュシャンとつながっている」、「既製品という考え方だ。ニューヨーク、ローワー・イースト・サイドの話をしている。ヒップホップのようなサンプリングだ。ジェームス・ブラウンを連れてきて、細かくきざみ、新曲を作る」などと語っていた。

ビヨンセ、マイケル・ジョーダン、キム・カーダシアン、ティモテ・シャラメ、セリーナ・ウィリアムズなど、アブロー氏がデザインした服をまとった有名人は数知れない。

LVMHが今年初めに株式の過半数を取得したオフホワイトは、アブロー氏をクールの帝王に押し上げた。そしてルイ・ヴィトンの幹部に就任したことで、かつてはけんか腰のアウトサイダーだったアブロー氏は業界の頂点に立ち、それまで閉鎖的だったファッション界でもっとも強力な黒人経営者の一人になった。

メンズウェアのデビューショーを控えていた2018年、GQ誌に対し「私には業界を変えるプラットフォームがある」と語っていた。

「我々はデザイナーだからトレンドを作ることができる。問題を浮き彫りにできる。多くの人を何かに集中させたり、我々に注目させたりすることもできる」とした上で、「(後者には)興味がない。アフリカ系アメリカ人男性の少数グループの一員として、家をデザインし、詩的な方法で何かを見せるために私のプラットフォームを利用することに関心がある」と述べていた。

アブロー氏には、妻のシャノン・アブローと2人の子供(ロウとグレイ)がいる。


ニューヨーク(AP)

NEW YORK (AP) — Virgil Abloh, a leading designer whose groundbreaking fusions of streetwear and high couture made him one of the most celebrated tastemakers in fashion and beyond, has died of cancer. He was 41.

Abloh’s death was announced Sunday by the luxury group LVMH (Louis Vuitton Moët Hennessy) and Abloh’s own Off-White label, which he founded in 2013. Abloh was the artistic director for Louis Vuitton’s menswear, but his ubiquitous, consumer-friendly presence in culture was wide-ranging and dynamic. Some compared him to Jeff Koons. Others hailed him as his generation’s Karl Lagerfeld.

“We are all shocked after this terrible news. Virgil was not only a genius designer, a visionary, he was also a man with a beautiful soul and great wisdom,” Bernard Arnault, chairman and chief executive of LVMH, said in a statement.

A statement from Abloh’s family on the designer’s Instagram account said Abloh was diagnosed two years ago with cardiac angiosarcoma, a rare form of cancer in which a tumor occurs in the heart.

“He chose to endure his battle privately since his diagnosis in 2019, undergoing numerous challenging treatments, all while helming several significant institutions that span fashion, art, and culture,” the statement read.

In 2018, Abloh became the first Black artistic director of men’s wear at Louis Vuitton in the French design house’s storied history. A first generation Ghanaian American whose seamstress mother taught him to sew, Abloh had no formal fashion training but had a degree in engineering and a master’s in architecture.

Abloh, who grew up in Rockford, Illinois, outside of Chicago, was often referred to as a Renaissance man in the fashion world. He moonlighted as a DJ. But in a short time, he emerged as one of fashion’s most heralded designers. Abloh called himself “a maker.” He was named one of Time magazine’s most influential people in 2018.

In 2009, Abloh met Kanye West — now called Ye — while he was working at a screen-printing store. After he and Ye interned together at the LVMH brand Fendi, Abloh was Ye’s creative director. Abloh was art director for the 2011 Ye-Jay-Z album “Watch the Throne,” for which Abloh was nominated for a Grammy.

Abloh’s work with West served as a blueprint for future border-crossing collaborations that married high and low. With Nike, he partnered his Off-White label for a line of frenzy-inducing sneakers remixed with a variety of styles and Helvetica fonts. Abloh also designed furniture for IKEA, refillable bottles for Evian and Big Mac cartons for McDonald’s. His work was exhibited at the Louvre, the Gagosian and the Museum of Contemporary Art Chicago.

Abloh’s death stunned the entertainment world. Actor Riz Ahmed said on Twitter that Abloh “stretched culture and changed the game.” Fashion designer Jeff Staple wrote, “You taught us all how to dream.” Pharrell Williams called Abloh “a kind, generous, thoughtful creative genius.”

Abloh took what he called a “3% approach” to fashion — that a new design could be created by changing an original by 3%. Critics said Abloh was more brilliant at repackaging than creating something new. But Abloh’s style was also self-aware — quotation marks were a trademark label for him — and high-minded.

“Streetwear in my mind is linked to Duchamp,” Abloh told the New Yorker in 2019. “It’s this idea of the readymade. I’m talking Lower East Side, New York. It’s like hip-hop. It’s sampling. I take James Brown, I chop it up, I make a new song.”

Stars lined up to be dressed by Abloh. Beyoncé, Michael B. Jordan, Kim Kardashian West, Timothée Chalamet and Serena Williams have worn his clothes.

Abloh’s Off-White label, which LVMH acquired a majority stake in earlier this year, made him an arbiter of cool. But his appointment at Louis Vuitton brought Abloh to the apex of an industry he was once a scrappy outsider in — and made Abloh one of the most powerful Black executives in a historically closed fashion world.

As Abloh prepared for his debut menswear show in 2018, he told GQ, “I now have a platform to change the industry.”

“We’re designers, so we can start a trend, we can highlight issues, we can make a lot of people focus on something or we can cause a lot of people to focus on ourselves,” Abloh said. “I’m not interested in (the latter). I’m interested in using my platform as one of a very small group of African-American males to design a house, to sort of show people in a poetic way.”

Abloh is survived by his wife Shannon Abloh and his children, Lowe and Grey.

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