DIRECTION

ART & DESIGN

期間限定の大規模作品で知られるアーティスト、クリスト氏が死去

Christo, artist known for massive, fleeting displays, dies

SCROLL DOWN

AP Photo / Richard Drew |Feb. 12, 2005

大規模ながら一定期間後に解体されてしまうパブリックアートプロジェクトで知られるクリスト氏が、5月30日、ニューヨークの自宅で死去した。84歳だった。

クリスト氏の死はツイッターと、同氏のウェブページで発表された。死因は明かされていない。

妻の故ジャンヌ=クロード氏と共に歩んだクリスト氏のアーティスト人生を象徴するものといえば、二人が共同で作り上げる野心的なアートプロジェクトだ。作品は完成して間もなく消える。その多くに、大きな構造物を布で梱包するという手法が用いられた。例えば2005年にはニューヨークのセントラル・パークに、7,500を超えるサフラン色のビニール製の門を設置。1995年には、ベルリンの旧帝国国会議事堂を、光沢のあるアルミニウムの布で梱包した。1991年に2,600万ドルを注ぎ込んで実現したプロジェクト『アンブレラ』では、日本に1,340本、南カリフォルニアに1,760本の青い傘を立てた。パリのポン・ヌフ橋や、スイスのベルン美術館、ローマの城壁も梱包した。

AP Photo / Julie Jacobson, File

声明によると、クリスト氏が次に用意していたプロジェクト『包まれた凱旋門』は、予定通りパリで9月に公開予定だ。また、ポンピドゥー・センターでは7月から10月にかけて、「クリスト&ジャンヌ=クロード」の作品に関する展示を行うとしている。

クリスト氏の事務所は声明で、「非現実的なことを思い描くだけでなく、実現してみせ、全力で駆け抜けた人生でした。世界各地の人々が、クリスト&ジャンヌ=クロードのアート作品に触れ、その経験を共有することで、一つになりました。二人の作品は、我々の心と記憶に生き続けています」と述べている。

AP Photo / Richard Drew |Feb. 12, 2005

クリスト・ヴラディミロフ・ヤバシェフ氏は、1935年にブルガリアで生まれた。ソフィアのファイン・アーツ・アカデミーで学んだ後、1957年に活動の場をプラハに変えた。その後、ウィーン、ジュネーブと移り住んでいる。ジャンヌ=クロード氏と出会ったのは、1958年。パリでの出来事だった。二人は同じ年(1935年)の同じ日(6月13日)、クリスト氏曰く「同じ瞬間に」生まれ、公私ともにパートナーとして歩むことになった。

車や家具など、まだ規模は小さかったが、クリスト氏はすでにファウンド・オブジェの梱包を始めていた。しかし同氏がジャンヌ=クロード氏と出会ってからというもの、作品の規模は巨大化した。出会いから3年と経たず、ケルンの波止場にドラム缶と防水シートのインスタレーションを合作で制作した。

二人が屋内外で披露した大規模プロジェクトは合作だったが、すべてクリスト氏一人の名義で発表されていた。1994年になって、ジャンヌ=クロード氏の協力を公表したのである。二人によると、たったひとりのアーティストの名でさえ世に出すのは難しかったため、二人でよく考えた末に決断したことだった。

夫婦は1964年にニューヨークへ移住。そこで数年の間は、ソーホー地区の違法建築に住む不法入国者を好んで自称していた。最終的にはそのビルを購入し、そこを終の棲家と称した。

AP Photo / Jan Bauer, File

1968年には、『包まれた噴水』、『包まれた中世の塔』、『包まれたベルン美術館』の3つの力作を発表。夫婦にとって極めて重要な年となった。翌年には、オーストラリアの海岸線1.5マイルに100万平方フィートの布と35マイルのひもを用いた『包まれた海岸線』を公開した。シカゴ現代美術館の梱包を行ったのもこの年である。

ジャンヌ=クロード氏は脳動脈瘤の合併症により、2009年に74歳で死去した。ジャンヌの死後、クリスト氏は彼女について、理屈っぽく批評のとても厳しい女性で、いつも何かを問いかけていたとした上で、そのすべてがひどく恋しいと語った。

二人の作品は、関わった人の数から影響力にいたるまで、あらゆる点で壮大だった。『ゲート』の建設作業には600人を超える作業員が動員され、解体作業にはさらに300人が加わった。500万人超が『ゲート』を鑑賞し、地域におよそ2億5,400万ドルの経済効果をもたらしたと言われている。

2,050枚の白い布製パネルで構成される『ランニング・フェンス』は、1976年に北カリフォルニアの24.5マイルに及ぶ範囲に制作された。

『アンブレラ』と題したプロジェクトには、合計1,880人の作業員が動員された。しかし、そこには悲惨な結末が待っていた。カリフォルニア州で観客が死亡する事故が発生したのである。その後、作品は撤去された。

クリスト氏は当時、「この悲劇を一生背負って生きていきます」と述べている。

AP Photo / Martin Meissner, File

クリスト氏は2018年に行われた『ザ・アート・ニュースペーパー』誌のインタビューで、自身の代名詞でもある梱包の美学について語った。それによると、ドイツの旧帝国国会議事堂を布で包むことで、ビクトリア様式の彫刻やオーナメント、装飾が見えなくなり、「建築物本来の均整」が際立つ。

「しかし古典様式の彫刻のように、私たちがプロジェクトとして梱包したものは、いずれも形の定まった建物ではなくなります。風に揺らぎ、呼吸します。布はとても官能的で、魅惑的です。まるで肌のように」とクリスト氏は話している。

クリスト氏は企画したプロジェクトのうち二つは、同氏が生きているうちに現実のものとはならなかった。一つは、コロラド州アーカンザス川の42マイルの範囲に半透明の布を垂らすという構想の『オーバー・ザ・リバー』。もう一つは1977年に着想し、アブダビを舞台にした『マスタバ』で、色とりどりの樽を41万個使用し、「イスラム教建築を模した鮮やかできらびやかな色のモザイク」を作ることで、世界最大の彫刻作品になるはずだった。

クリスト氏は2017年、20年に渡る計画と、5年に及ぶ法廷闘争の末に、『オーバー・ザ・リバー』の中止を自ら決断した。

当時81歳だったクリスト氏は、同プロジェクトのウェブサイトに、「これ以上結論を待つことはできません。このプロジェクトの地主は連邦政府です。政府が現場の土地を所有しているのです。その地主に恩恵をもたらすはずのプロジェクトなのに、実行することができません」と記している。

クリスト氏とジャンヌ=クロード氏は、すべての作品の制作費を自ら出資し、助成金や寄附は受け付けなかった。その代わり、準備段階の図面や、コラージュ、スケールモデル、オリジナルのリトグラフを販売し、夢を実現するだけの費用を集めていた。

クリスト氏は、「自分のしたいことを正当化することなく、絶対的に自由で、完全に不合理でありたい。どんな時にも、ほんの1センチだって、自由を諦めることはないでしょう」と述べている。

AP Photo / Brennan Linsley, file

Christo, known for massive, ephemeral public arts projects died Sunday at his home in New York. He was 84.

His death was announced on Twitter and the artist’s web page. No cause was given.

Along with late wife Jeanne-Claude, the artists’ careers were defined by their ambitious art projects that quickly disappeared soon after they were erectedthat andoften involved wrapping large structures in fabric. In 2005, he installed more than 7,500 saffron-colored vinyl gates in New York’s Central Park. He wrapped the Reichstag in Berlin in fabric with an aluminum sheen in 1995. Their $26 million Umbrellas project erected1,340 blue umbrellas installed in Japan and 1,760 blue umbrellas in Southern California in 1991. They also wrapped the Pont Neuf in Paris, the Kunsthalle in Bern, Switzerland and a Roman wall in Italy.

The statement said the artist’s next project, L’Arc de Triomphe, Wrapped, is slated to appear in September in Paris as planned. An exhibition about Christo and Jeanne-Claude’s work is also scheduled to run from July through October at the Centre Georges Pompidou.

“Christo lived his life to the fullest, not only dreaming up what seemed impossible but realizing it,” his office said in a statement. “Christo and Jeanne-Claude’s artwork brought people together in shared experiences across the globe, and their work lives on in our hearts and memories.”

Born in Bulgaria in 1935, Christo Vladimirov Javacheff studied at the Fine Arts Academy in Sofia before moving to Prague in 1957, then Vienna, then Geneva. It was in Paris in 1958 where he met Jeanne-Claude Denat de Guillebon. They were born on the same day (June 13) in the same year (1935), and, according to him, “In the same moment” and would become partners in life and art.

Christo was already wrapping smaller found objects, like cars and furniture, but after he met Jeanne-Claude, their scale broadened. Within three years they were working together on an installation of oil drums and tarp on the docks in Cologne.

Although their large scale outdoor and indoor projects were collaborative, they were all credited solely to Christo until 1994, when they revealed Jeanne-Claude’s contributions. The decision, they said, was theirs and deliberate since it was difficult enough for even one artist to make a name for himself.

The pair moved to New York in 1964, where they liked to say that they were illegal aliens in an illegal building in SoHo for a few years. They eventually bought that building and would call the city home for the rest of their lives.

The year 1968 would prove pivotal for the couple with three endeavors: Wrapped Fountain; Wrapped Medieval Tower; and Wrapped Kunsthalle. The next year brought Wrapped Coast, which involved 1 million square feet of fabric and 35 miles of rope across a 1.5 mile long section of the Australian coastline, and the wrapping of the Museum of Contemporary Art in Chicago.

Jeanne-Claude died in 2009 at age 74 from complications of a brain aneurysm. After her death, Christo said she was argumentative and very critical and always asking questions and he missed all of that very much.

Their works were grand in every respect, from manpower to impact. Over 600 workers were involved in putting up The Gates, and 300 more in dismantling them. More than 5 million people saw the installation and it was credited with injecting about $254 million into the local economy.

Running Fence, which was comprised of 2,050 white fabric panels, stretched across 24.5 miles in Northern California in 1976.

For the Umbrella project, a total of 1,880 workers were used. That, however, had a more somber end: It was dismantled after a spectator died in California.

“I will live with that tragedy to the end of my life,” Christo said at the time.

In a 2018 interview with The Art Newspaper, Christo spoke about his signature wrapping aesthetic. In the instance of the Reichstag, he said, covering it with fabric made the Victorian sculptures, ornament and decoration disappear and, thus, highlighted, “The principal proportion of architecture.”

“But, like classical sculpture, all our wrapped projects are not solid buildings; they are moving with the wind, they are breathing,” he said. “The fabric is very sensual and inviting; it’s like a skin.”

Two of Christo’s planned projects did not come to fruition before he died: Over the River, which would have involved draping translucent fabric above 42 miles of Colorado’s Arkansas River, and The Mastaba, which was conceived in 1977 for Abu Dhabi and would have been the largest sculpture in the world with 410,000 multi-colored barrels forming a “mosaic of bright sparkling colors echoing Islamic architecture.”

Christo willingly abandoned the Over the River project in 2017 after 20 years of planning and five years in legal fights.

“I no longer wish to wait on the outcome,” the 81-year-old artist wrote on a website for the project. “Here now, the federal government is our landlord. They own the land. I can’t do a project that benefits this landlord.”

The two made a point of paying for all of their works on their own and did not accept scholarship or donations. Instead, they sold preparatory drawings, collages, scale models and original lithographs to earn enough to finance their dreams.

“I like to be absolutely free, to be totally irrational with no justification for what I like to do,” he said. “I will not give up one centimeter of my freedom for anything.”

___

This story has been corrected to show that Christo installed the vinyl gates in Central Park in 2005, not 2001.

RECOMMENDS