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リモートレッスンが受けられず、スラム街でバレエの練習に励むケニアの少年

Kenyan ballet student struggles in slum with no remote class

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AP Photo / Brian Inganga

新型コロナウイルスのパンデミックの影響で、子どもたちは外出自粛や自宅でのリモート学習を余儀なくされている。しかし、ケニアのスラム街の奥で暮らす12歳のバレエ少年のユージン・オチエン君にはパソコンもインターネットも練習場所もなく、リモート学習もままならない。

彼が通うバレエスタジオが休業したことから、オチエン君はナイロビのキベラ・スラムに空きスペースを見つけ、トタン小屋を背景にスニーカーで舞い、踊っている。キベラには50万人が暮らしているが、水道がない家も少なくなく、多くの人が、いつかここを出たいと夢見ている。

AP Photo / Brian Inganga

バレエは情熱を燃やすだけのものではない。貧困から抜け出す手段になるかもしれない。
オチエン君がダンスに出会ったのは、2年前のことだ。非営利団体アーティスツ・フォー・アフリカ(Artists for Africa)の講師が、彼の通う学校を訪れ、生徒の前でいくつかダンスの動きを披露した。彼は、すぐに夢中になった。

しかし、ケニアにも新型コロナウイルス感染の波は訪れ、政府はダンススタジオを含むすべての学校を閉鎖した。そこでオチエン君は舞台恐怖症を克服し、スラムで練習場所を探さなければならなくなった。

しかし、新型コロナウイルスがもたらした問題は、それだけではない。移動制限により、数百万人が失業に追い込まれた。石工であるオチエン君の父や、テイラーとして働く母もまた、仕事を失った。「はじめて感染者が確認されて以来、僕の父は仕事に行っていないし、食べるものもありません」と少年は言う。

彼の母、38歳のグラディス・アキニさんは、息子のバレエへの夢を応援している。しかし今、「固定収入がない状況で、どうやって5人の子どもを養うのか」という切実な不安を抱えている。「息子のために最善を尽くしたいけれど、ダンスの個人レッスンをつけてやる余裕がないのです」と彼女は言う。

AP Photo / Brian Inganga

オチエン君はくじけなかった。最近、彼はナイロビの高級住宅地カレンにあるダンススタジオ「ダンスセンター・ケニア」を訪れるチャンスをつかんだ。そこで彼は、おさがりのバレエシューズを分けてもらっている。

ダンスセンター・ケニアはナイロビに複数のスタジオを抱えており、普段は500名を超えるダンサーがトレーニングに励んでいる。また、同スクールはアーティスツ・フォー・アフリカと協力し、低所得世帯の才能あるダンサーを支援する活動も行っている。アーティスツ・フォー・アフリカは少数だが奨学金制度も実施しており、近くの下宿に暮らす生徒が毎日レッスンに参加できるよう支援している。

AP Photo / Brian Inganga

オチエン君がスタジオを訪れた際、そこには奨学生と芸術監督のクーパー・ラスト氏しかいなかった。通常のレッスンは現在、ビデオ会議を介してリモートで行われているのだ。そこでオチエン君は、あるレッスンに参加する貴重な機会を得た。ここでは、若いダンサーがラスト氏の前で踊り、アドバイスを受けることができる。

これは、辛く不安定な数週間を過ごしたオチエン君にとって、心躍る体験だった。

「より恵まれた学生は…オンラインでバーチャルにレッスンを受けられるので、私たちとつながっていられるのです」とラスト氏は言う。「しかし、キベラのようなスラム街にいる恵まれない学生は、インターネットにアクセスできたとしても、パソコンは少なく、バーチャルレッスンを受けるのははるかに難しいです。ですから、トレーニングが受けられないだけでなく、講師との個人的なやりとりができません。さらに重要なのは、好きな芸術を通して自分たちを表現する機会を失っていると、いうことです」

AP Photo / Brian Inganga

厳しい状況であるにもかかわらず、オチエン君はトレーニングを続けるため、できることはすべてやっている。

「私の大きな原動力となっているのが、母です」と彼は言う。「母は、いつも、きっと状況はよくなる、と言ってくれています。今はただ、雲が通り過ぎているだけ。すべてが終わったら、祖父母を訪ね、ダンススクールに戻ってダンサーになるという夢を実現したいです」

ナイロビ、ケニア(AP)

The coronavirus pandemic is forcing children to stay home and learn remotely. But in the depths of Kenya’s slums, 12-year-old ballet student Eugene Ochieng faces huge obstacles to remote learning: no computer, no internet access and very little space to practice.

With his ballet studio closed, he finds open spaces in Nairobi’s Kibera slum, spinning and jumping in his sneakers against a backdrop of crammed metal shacks. Half a million people live in Kibera, most with no running water. Many dream of a way to escape.

Ballet isn’t just a passion. It could be a way out of poverty. Ochieng discovered the dance two years ago when teachers from the non-profit Artists for Africa visited his school and showed his class a few moves. He was instantly hooked.

But when the coronavirus started spreading in Kenya the government closed all schools, including dance studios.

So Ochieng had to overcome his stage fright and find open spaces in the slum where he could practice.

But that’s hardly the only challenge the virus has posed. Restrictions on movement have put millions of people out of work, including Ochieng’s father, a mason, and his mother, a tailor.

“Ever since the first case of COVID-19 was announced, my father has not gone to work and there is no food,” the boy said.

His mother, 38-year-old Gladys Akinyi, has encouraged his ballet dream, but now she has more pressing concerns: How to provide for five children with no regular income. “Even though I want the best for him, I just can’t afford private dance classes,” she said.

Her son is undeterred. He recently seized the chance to visit a Dance Centre Kenya studio in Nairobi’s upmarket neighborhood of Karen, where he collected a donated pair of hand-me-down ballet shoes.

Normally, more than 500 dancers train at Dance Centre Kenya’s network of studios in Nairobi, and the school works with Artists for Africa to support talented dancers from low-income families. The non-profit also sponsors a handful of scholarship students who live in a nearby boarding house so they can attend daily classes.

When Ochieng arrived at the studio, only the scholarship students and artistic director Cooper Rust were there. Classes are now being taught remotely via videoconferencing. While there, Ochieng took the rare opportunity to join a class while Rust watched and advised the young dancers.

For Ochieng, it was a soul-lifting experience after weeks of hardship and uncertainty.

“The more privileged students … are able to do classes virtually online with us and we are still connecting with them,” Rust said.

“But with the underprivileged students in the slums like Kibera, they have a much harder time getting to those virtual classes and not a lot of computers, even if they had internet access. So not only are they missing the training, but they are also missing the personal interaction with their teachers and probably even more importantly than that, they are missing the opportunity to be able to express themselves through their favorite art.”

In spite of the challenges, Ochieng does all he can to keep up his training.

“My mother is my main source of encouragement,” he said. “She always tells me that things will get better. This is just a passing cloud and when it is all over, my wish is to visit my grandparents and to go back to dance school to achieve my dream of becoming a dancer.”


By DESMOND TIRO and KHALED KAZZIHA Associated Press

NAIROBI, Kenya (AP)

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