DIRECTION

ART & DESIGN

職人を称賛するシャネルのショーがパリへ凱旋

Chanel celebrates its artisans in glimmering Paris show

SCROLL DOWN

AP Photo / Francois Mori

先日、シャネルが「芸術と工芸」をテーマとしたファッションショーをパリで開催した。ペネロペ・クルスやマリオン・コティヤールといった名だたるVIPも訪れた今回の凱旋ショーは、同ブランドの世界的なデザイナーであるカール・ラガーフェルド氏が今年初めに他界して以来、初のコレクションとなる。

新たに同ブランドのデザイナーとなったヴィルジニー・ヴィアール氏は今シーズン、映画監督のソフィア・コッポラ氏とタッグを組んだ。ショーが開催されたグラン・パレの会場では、1920年代のカンボン通りにあるアトリエ(クリスタル製シャンデリアと鏡面に囲まれた立体的な階段)を再現。まるで映画のワンシーンのような情景を作り上げた。

ハイストリートのトレンドが中心となるシーズンコレクションとは異なり、「芸術と工芸」をテーマにしたプレ・コレクションの目的は、シャネルとパリのファッション業界全体の心臓部である「職人の作品」を披露し、祝福することだ。ニューヨークやミラノといったファッション都市との競争が激化する中、職人たちの技術やそのノウハウを祝福することで、伝統的な街並みで名高いパリは、自分たちと他の都市との差別化を図ろうとしているのだ。

AP Photo / Francois Mori

まず登場したのが、オーバーサイズのショルダーが個性的なブラックドレス。デザインはシンプルで、シルバーのビーズで飾られたアールデコ調のウエストベルトや、ジュエリーがきらめくカフバンド、そしてシルバーで縁どられた幾何学模様のボタンなど、アクセサリーが際立っている。

定番の黒いセーターとひざ丈スカートには、シャネルの象徴的なハンドバッグのストラップを思わせるブラックとゴールドのチェーンベルトが。パールリングが伝い落ちるようなベルトがシンプルな装いに生き生きとした表情を添えている。麦の穂をモチーフにしたゴールドのスパンコール、そして優美な羽飾りで飾られたカメリアも。

今回のショーで、シャネル側はアジェンダを設定している。クチュールのような技巧が生み出した細部に、あらゆるファッションの要素が隠されているのだ。

AP Photo / Francois Mori

「このショーはとても素晴らしかった」と声高に語るのは、ペネロペ・クルス氏。彼女は昨年12月、シャネルがニューヨークで「エジプト」をテーマにしたショーを開催した際、ラガーフェルド氏と真夜中にセントラルパークを散歩したことを懐かしく思い出したという。

2002年以来、「芸術と工芸」をテーマとしたショーは世界各地で開催され、パリの刺繍や羽飾りのメーカー、装飾品メーカー、プリーツ職人、シューズメーカー、帽子職人、そして手袋職人らが生み出すファッションの芸術性にスポットを当てている。

そして今回、ハンブルク、エジンバラ、ニューヨークなど世界各地でショーを行ってきたシャネルが、満を持してフランスの首都に帰ってきた。舞台となったグラン・パレは、2024年のパリ五輪に向け、来年から改修工事のよって閉鎖されるため、今回はその前の貴重な機会となった。

AP Photo / Francois Mori

今年の凱旋ショーは、シャネルの名高いパリのアトリエである、カンボン通り31番地のサロンで開催された、同ブランド初めてのショーを彷彿とさせるものとなった。

1950年代、孤軍奮闘する職人に支援が必要だと初めて気づいたのは、シャネル創設者のガブリエル・ココ・シャネルその人だった。そして1985年、ファッション職人のワークショップ専門の子会社、「パラフェクション」が創設されている。有名な刺繍アトリエの「ルサージュ」を含む広大なネットワークは現在社員数が約5,000人で、シャネルだけでなくファッション業界の大手企業にも活用されている。

「シャネルは物惜しみせず、パリのファッション業界全体を支援してきました」とコティヤール氏はショーの後に語った。さらに彼女は、「シャネルは全世界でフランス、そしてパリを代表する大使のようなもの。それが私の誇りなのです」と続けた。

AP Photo /Francois Mori

__
トーマス・アダムソン(APファッションライター)
Thomas Adamson on Twitter

Chanel brought its itinerant off-season fashion show the “arts and crafts,” with its swath of VIPs including Penelope Cruz and Marion Cotillard, back to home ground in Paris on Wednesday to mark its first collection since Karl Lagerfeld died earlier this year.

New designer Virginie Viard teamed up with film director Sofia Coppola this season to imagine a cinematic opus that saw the house’s 1920s Rue Cambon atelier — replete with crystal chandeliers and mirrored cubist staircase — recreated under the lofty roof of the Grand Palais exhibition space.

Unlike the seasonal collections that trickle down to set high street trends, the “arts and crafts” pre-collection aims at showing off and celebrating the work of the artisans that are the beating heart of Chanel, and the Paris fashion industry as a whole. Celebrating their technical know-how is one way that storied Paris heritage houses have tried to distinguish themselves in the face of increased competition from other fashion capitals, such as New York and Milan.

The first looks, in black with oversized statement shoulders, were simple enough as to let the embellishments do the talking: Large silvery art-deco waist bands with beading, bejeweled cuff bands or large geometric buttons with silver rims. A staple black sweater and knee length skirt were given life with rings of pearls that cascaded down to a black and gold chain belt that resembled the strap of the house’s iconic handbag. Camellias adorned ethereal feathers as prints, while ears of wheat were constructed in glimmering gold sequins.

They set the agenda of the show. The fashion panache here was hidden down in the details that were delivered with couture-like finesse.

“The show was incredible,” exclaimed Cruz, who reminisced nostalgically about walking around Central Park at midnight with Lagerfeld last December after last year’s Egypt-themed Chanel show in New York.

Since 2002, the “arts and crafts” show has traveled around the world to highlight the fashion artistry of Parisian embroiderers, feathermakers, adornment-makers, pleaters, shoemakers, milliners and glovemakers.

After shows in Hamburg, Edinburgh, New York and other far-flung locations, Chanel returned to the French capital where it may be the last chance in a long time to stage it at the Grand Palais, which is scheduled to close for renovations next year ahead of the 2024 Olympic Games in Paris.

This year’s homecoming echoes the very first show, held in the salons at 31 Rue Cambon — Chanel’s storied Paris atelier.

It was the late house founder Gabrielle “Coco” Chanel who first understood the need to support struggling artisans in the field in the 1950s, culminating in the creation of the body of crafts, Paraffection, in 1985.

This vast network, which employs some 5,000 workers and includes famed embroider Lesage, does not work only for Chanel but also multiple other big names in the fashion industry.

“There is something so generous about how Chanel has supported the Parisian fashion industry as a whole,” Cotillard said following the show.

“Chanel is a sort of ambassador for France and Paris over the world and it makes me so proud,” she added.


By THOMAS ADAMSON AP Fashion Writer

PARIS (AP)

Thomas Adamson on Twitter: Twitter.com/ThomasAdamson_K

RECOMMENDS