DIRECTION

ART & DESIGN

Musicレビュー:DJ Shadowが 3年ぶりのアルバム「Our Pathetic Age」をリリース

Music Review: DJ Shadow back with an album to mark the times

SCROLL DOWN

This cover image released by Mass Appeal shows "Our Pathetic Age," by DJ Shadow. (Mass Appeal via AP)

DJ シャドウの新作アルバム、「Our Pathetic Age(私たちの哀れな時代)」は、多くのゲストボーカルを招いたコラボレーション作品。曲の歌詞には、蔓延する「テック・パラノイア(ハイテクへの偏執)」に染まることへの抵抗が表現されている。その思いは、アルバムの全23曲を通して貫かれている。

DJ Shadow – Rocket Fuel feat. De La Soul (Official Video)

アルバムはインストゥルメンタルとボーカルの2セクションに分かれており、シャドウは現代性の矛盾を訴え、あらゆるものがつながっているようでいて、目に見えるつながりが欠如する時代に深い考察を寄せている。

この難題を例示する曲になっているのが、「Nature Always Wins(自然は常に勝る)」。タイトルに反して、光り輝くデジタルの破片が帯状になって消えかけた花火のように流れ落ちてくる。Nature(自然)に対してmachine(機械)が勝利を宣言するのだ。

「Slingblade(スリングブレイド)」もまた、助けを求めるような声と危険を訴える電子音が炸裂する楽曲。ハラハラする陰謀を思わせる「Intersectionality(交差点)」は、ワンオートリックス・ポイント・ネヴァーとZombiのサウンドトラックのハイブリッド、といった感じだ。「Juggernaut(ジャガノート)」は、ベース音とドラム音が延々と続く、攻撃的な仕上がりに。

不穏なシンセとダブステップを打ちのめす泥沼のような世界観は、ある意味すべてを包み込むパワーを表現している。シャドウはターンテーブルで巧みにリズムを操り、不安を導き出すサンプルのごとく邪悪な言葉を展開している:「人は時として、知らず知らずのうちに、死を謳う音楽に惹かれることがある」。

それに対して、ラッパーたちが登場する楽曲には、明確なリアリズムが表現され、名だたるゲストアーティストたちが、人との接触から生まれる痛みを物語として伝えている。

あの「ホワイト・ウォーカー・スタイル」を引っ提げたインスペクタ・デック。そしてガロッシュを履きこなしたレイコンのボディガードは「黒いケビン・コスナー」だ。張り詰めたようなデイブ・イーストの存在が際立っている。プシャ・Tは「流れはキンコーズでコピーされた」という。フォロア・モンチのスマートフォンでは、彼の音楽が流れている。

アルバム全体にディストピアの空気が充満しているが、その下に控えた光がしばしば透けて見える。先見の明のあるシャドウの制作活動がそれらを一つにまとめているのだ。司会者を尊敬していないわけではないが、音風景には暗い影が落ちている。

間奏は「I Am Not a Robot(私たちはロボットではありません)」。ソーシャルメディアは「C.O.N.F.O.R.M.」を明らかにし、メッセージを明確に綴る。「Our Pathetic Age」は、時代を反映し、現在の苦境を理解することを目指している。


AP ジェイク・オコネル著

DJ Shadow

DJ Shadowことジョシュ・デイヴィス。アメリカ出身のDJ/音楽プロデューサー。
ターンテーブルとサンプラーを楽器として扱い、後にトリップ・ホップ、アブストラクト・ヒップホップと呼ばれる新しいジャンルを作り上げた音楽家の一人。英国音楽誌「NME」は彼を“ギターをサンプラーに持ち替えたジミ・ヘンドリックス”と表現している。また、「King Of Diggin’」という別名があるほどレコード・コレクターとしても有名。2016年に発表された『The Mountain Will Fall』は、自身初の全米ビルボードDance/Electronicチャートにおいて1位を獲得している。

djshadow.com

In the companion art piece to DJ Shadow’s “Our Pathetic Age,” a poem expresses not wanting to be permeated by the ubiquity of “tech paranoia.” This sentiment hovers over the album’s 23 tracks.

Split into two sides, an instrumental and vocal suite, Shadow addresses the contradiction of modernity, examining a lack of tangible connection in an age where everything seems connected.

“Nature Always Wins” exemplifies this quandary. Belying its title, swaths of incandescent digital debris stream down like dying fireworks. The machines have claimed victory.

The electro excursions continue with “Slingblade,” as wordless calls for aid and electronic flares signal peril. The throbbing machinations of “Intersectionality” play like a hybrid of the soundtrack work from Oneohtrix Point Never and Zombi. “Juggernaut” mutates into an assault of drill ‘n’ bass.

The morass of menacing synths and walloping dubstep signifies an all-encompassing power. Exhibiting deft turntablism, Shadow deploys sinister spoken samples as directives to steer the malaise: “Sometimes you are so charmed by the music it could be saying death and you would never know.”

The comparative visceral realism as the rappers show up is palpable. Heavy hitters line the guest list, telling tales of the grind from the periphery of human contact. Inspectah Deck is coming with that “White Walker style.” Raekwon rocks galoshes and his bodyguard is “a black Kevin Costner.” The taut Dave East spot stands out and Pusha T’s “flows are being copied at Kinko’s.” Pharoahe Monch’s smartphone is listening to him.

A dystopian air does pervade the record but an underlying light often seeps through. Shadow’s visionary production acts as the unifying factor. No disrespect to the emcees, but the soundscapes overshadow.

Interlude “I Am Not a Robot” and social media expose “C.O.N.F.O.R.M.” clearly spell out the message. “Our Pathetic Age” aims to mirror the times and make sense of our present predicament.

By JAKE O’CONNELL Associated Press

DJ Shadow, “Our Pathetic Age” (Mass Appeal)

RECOMMENDS