DIRECTION

ART & DESIGN

FITが創立以来50年分のファブリック作品を展示する特別展を開催

Exhibit spotlights 50 years of fab fashion from FIT archives

SCROLL DOWN

AP Photo / Jocelyn Noveck

ニューヨーク州立ファッション工科大学(FIT)ミュージアムのアーカイブに一歩足を踏み入れると、アメリカ人デザイナーの巨匠、故チャールズ・ジェームズ氏が手掛けたグリーンのドレスがお目見えする。シルクサテン生地が彫刻のようにあしらわれ、まるで磨かれたばかりのエメラルドのように輝く。ここFITミュージアムの空調がきいた巨大なスペースには、5万点を超える衣料品やアクセサリーが保管されている。

シャネルがちょっと気になる、という人は、ファッショニスタのあこがれが詰まった、夢のようなクローゼットをご覧あれ。チェック模様やパステル調、花柄のツイードジャケットとともに何百という素晴らしいヴィンテージスーツが並んでいる。

その近くには、南北戦争時代のドレスを始め、18世紀以降の時代を飾ってきた衣服が展示されている。同美術館の館長兼チーフキュレーターのヴァレリー・スチール氏は「まるで印象派の絵画のようだ」と話す。

AP Photo / Jocelyn Noveck

FIT美術館では2月8日、創立50周年を記念した特別展示会「エキシビジョニズム」をオープンした。今回は考案者のスチール氏自らが膨大な常設コレクションと半世紀分のアーカイブの中から厳選し、ニューヨークファッションウィークと同時期に特別展を開催することとなった。

50年分の展示品のうち、スチール氏が選んだ品はおよそ200点あまり。それらすべてを展示するスペースはなかったため、さらに33点にまで絞り込み、それぞれがエピソードを添えて並べられている。

その中には、有名な童話15作品を描いた「フェアリーテイル・ファッション(2016年開催)」の、象徴的な赤い頭巾やガラスの靴といった衣服やアクセサリーなども展示されている。18世紀のイギリスで作られた本物の赤いフード付きケープの横には、コムデギャルソンの川久保玲氏が手掛けた、現代的な光沢のあるキルティングのパテントレザーでできたフードが並んでいる。

AP Photo / Jocelyn Noveck

不気味な様相を呈しているのは、2009年の「ゴシック:グラマー」の作品。棺桶から飛び出したマネキンが身に着けているのは、シエリー・マグラー氏による吸血鬼風の黒いミニドレス。過去、最も人気の高かった展示会の1つ、「ファッション・アンド・シュールレアリスム(1987年)」で登場したラリー・ショックス氏の巨大な眼球模様のスーツにも、文字通り目を奪われる。

コルセットが好きな方は、同美術館が「ファッション史上で最も物議をかもした衣服」と呼ぶ、腰を締めつける品々(2000年の「ザ・コルセット」より)をご覧いただきたい。

今回の回顧展では、社会的なテーマにも触れている。2013年の「奇妙なファッションの歴史:クローゼットからキャットウォークまで」の目玉となった作品もその1つだ。「これは、LGBTQの人々がファッションに与えた影響力を伝える、初の大きな展示会でした」とスチール氏は言う。「ゲイやレズビアンは20世紀半ばになってクローズアップされたと思われていますが、じつは18世紀という早い時期に、すでに彼らは流行の仕掛け人として、ファッションに大きな影響を与えていたのです」

また、世代を超えた60名以上の黒人デザイナーの作品を展示して人気を博した「ブラック・ファッション・デザイナーズ(2017年)」からは、ナイジェリア出身のデザイナー、デュロ・オロウ氏の色鮮やかな幅広ケープとスコット・バリー氏による赤と黒のラップドレスがコーディネートされている。

50年に及ぶ展覧会を経て、ファッションに対する見方が変わったとスチール氏は語る。ただ「着るための服」ではなく、社会のバロメーターになったのだという。

「昔は、なんというか男性優位主義的な見方が多く、ファッションというのは軽薄で女性的なものだと思っていました。ただスカートの丈の問題だろう、という感じで」と彼女は言う。「時が経つにつれ、若い世代がファッションを重要なものとして受け入れるようになったのです」

「ファッションは数十億ドル規模のビジネスです」とスチール氏は付け加える。「時には環境に悪影響を与えることもありますが、個人が自分自身を表現することのできる手段でもあるのです」

回顧展に向け、数十年分の展示物を絞り込むにあたり、FITのキュレーターらは上階にある常設コレクションにある衣服にもこだわったのだという。

これらのコレクションは2つの大部屋(非公開)に保管され、中にはスチール氏いわく「寝かせておかなければならない」という繊細な衣服も含まれており、中性紙に包んでしっかりとした棚に収納されている。

先日、2つの部屋のうちの1つに入ることのできる簡単なツアーがあったが、素手やジャーナリストのカメラが衣服に触れていないかどうか、スタッフが注意深くチェックしていた。スチール氏は、最近の展示会「ピンク:パンクで可愛い、パワフルカラーの歴史」に出された有名なドレスの数々を紹介した。その中には、イヴ・サン・ローランがクリスチャン・ディオールに送ったという、ウエスト部分にバラのついたピンクのカクテルドレスもあった。

AP Photo / Jocelyn Noveck

特別仕様のマネキンが身に着けているのは、20世紀半ばのデザイナー、チャールズ・ジェームズ氏によるピンクと赤のツートンカラーのドレスだ。彼は、複雑なドレープ技法を駆使し、見事なスカルプチャードレスを生み出すスペシャリストだ。スチール氏は「これは寝かせることも、ハンガーから吊り下げることもできません」と繊細な夜会服について説明した。

そして、冒頭に登場した、輝くグリーンのサテンドレス。これもまた、ジェームズ氏の作品だ。FIT美術館にはジェームズ氏のドレスコレクションが数多く保管されており、その数はメトロポリタン美術館に次いで世界第二位の規模を誇る。

「素晴らしいです」とスチール氏は言う。「彼はまさに、形を作り出す設計士なのです」

AP Photo / Jocelyn Noveck


By JOCELYN NOVECK, AP National Writer

NEW YORK (AP)

A brilliant green gown in sculptured silk satin by Charles James, the late American master couturier, gleams like a just-polished emerald as you enter the archives of the Museum at the Fashion Institute of Technology — a huge, climate-controlled space that houses more than 50,000 garments and accessories.

Care for a little Chanel? How about hundreds of delectable vintage suits, hanging closely together in the fantasy closet of a fashionista’s dreams, with tweed jackets in plaids, pastels, or florals?

Nearby are the historical garments, which range from the 18th century onward, including dresses from the Civil War era, “just like ones you’d see in an Impressionist painting,” says Valerie Steele, the museum’s director and chief curator.

It was Steele who had to cull through this huge permanent collection, and a half-century worth of FIT exhibits, to come up with “Exhibitionism,” a new show that opens Friday and celebrates the museum’s 50th anniversary — just in time for New York Fashion Week.

There wasn’t room enough in the museum to spotlight all of the favorite exhibits from 50 years — there have been more than 200 — so Steele whittled it down to 33, each of which are represented with a vignette.

They include “Fairy Tale Fashion,” a 2016 show that illustrated 15 well-known fairy tales using both clothes — like the iconic red riding hood — or accessories, like the glass slipper. A real red hooded cape from 18th-century England stands next to a more modern one by Rei Kawakubo of Comme des Garcons, featuring a shiny, quilted patent-leather hood.

An eerie sight is Thierry Mugler’s short black vampire dress, worn by a mannequin stepping out of a coffin, from the 2009 show “Gothic: Dark Glamour.” Also featured is “Fashion and Surrealism,” a 1987 show that was one of the museum’s most popular; an eye-catching (literally) suit by Larry Shox features a pattern of huge, disembodied eyeballs.

And if you like corsets, look no further than the waist-cinching examples from the 2000 show aptly named “The Corset,” exploring what the museum calls “the most controversial garment in fashion history.”

The retrospective also touches on social themes, with highlights from “A Queer History of Fashion: From the Closet to the Catwalk,” from 2013. “It was really the first significant exhibition of LGBTQ influence on fashion,” Steele says. “We thought we would just begin with the mid-20th century, but it turns out that gays and lesbians had a big impact on fashion as early as the 18th century, as trendsetters.”

Also represented is “Black Fashion Designers,” a very popular 2017 show that displayed work by more than 60 black designers of different generations. A wide, brilliantly colored cape by Duro Olowu, the Nigerian-born designer, is paired here with a red-and-black wrap-style gown by Scott Barrie.

Over the 50 years of exhibitions, fashion came to be viewed differently, Steele says — as a social barometer rather than just, well, clothes.

“I think in the past there was much more of a kind of male chauvinist view that fashion was something frivolous and feminine … just about hemlines,” she says. “Increasingly over time, younger generations came to accept that fashion is significant.

“It’s a multi-billion dollar business,” Steele adds. “It sometimes has a really bad impact on the environment. But it’s also a way that individuals can express themselves.”

In order to whittle down decades of exhibits for the retrospective, FIT curators say they stuck with those for which garments were available in the permanent collection upstairs.

That collection, housed in two huge rooms closed to the public, includes garments that are so fragile that “they have to lie down,” in Steele’s words, lying on neat shelves and protected by acid-free paper.

On a brief tour through one of the two rooms last week, staffers watched carefully to make sure no garment was accidentally touched by a bare hand — or a journalist’s camera. Steele pointed out famous dresses like a pink cocktail number with a rose at the waist by Yves Saint Laurent for Dior, featured in the recent exhibit “Pink: The History of a Punk, Pretty, Powerful Color.”

Draped over a specially made artificial body was a two-tone pink-and-red gown by James, the mid-20th century designer who specialized in spectacular, sculptured dresses constructed with intricate draping techniques. “This one can neither lie down nor hang from a hanger,” Steele explained of the fragile ballgown.

Then there was that gleaming green satin dress, also by James. The Museum at FIT has the second biggest collection of James gowns, after the Metropolitan Museum of Art.

“Fabulous,” Steele pronounced. “He was a real architect of shape.”

___

“Exhibitionism: 50 Years of the Museum at FIT” opens Friday and runs through April 20.

By JOCELYN NOVECK, AP National Writer

NEW YORK (AP)

RECOMMENDS