DIRECTION

ART & DESIGN

パリから凱旋したプロエンザスクーラー、ニューヨークを拠点に原点回帰へ

Proenza Schouler gets back to basics in NY after Paris stint

SCROLL DOWN

AP Photo / Mary Altaffer

アメリカの人気ファッションブランド、Proenza Schouler(プロエンザスクーラー)のデザイナーといえば、ブランドの創設者でもあるジャック・マッコローとラザロ・ヘルナンデスのコンビだ。パリに発表の場を移していた彼らは過去数シーズン、最も革新的な最先端技術を駆使し、これまでにない新しい素材を使った作品を世に送り出してきた。

そして彼らは、昨シーズンから再びニューヨークのファッションウィークへと帰ってきた。今シーズン、同ブランドは画期的なテクノロジーの使用は控え、原点回帰して伝統的な素材にフォーカスするという。ラザロは、時としてテクノロジーが「杖」のような存在になることがある、と語る。

AP Photo / Mary Altaffer

2月11日のショー終了後、ラザロはハドソン川を見下ろす塗装のないロフトスペースで、今回のコレクションについて語ってくれた。「私たちは長い間、これまでにないクレイジーな素材とそのテクノロジーに頼っていました。ただ、そちらに力を入れすぎると、どうも女性らしさを失ってしまうことがあります。私たちは本当に素朴な素材を使って新しい形を作り出せるよう努力を重ねました。テクノロジーのトリックに頼らず伝統的な手法で織られた、素朴でクラシックな昔ながらの素材から、斬新なファッションを生み出すために尽力しました」。

だからといって、ランウェイに登場した作品が平凡だったというわけではない。ジャックとラザロのコンビは、特定のアーティストをミューズとしてフューチャーすることも多いが、今回彼らがインスパイアされたのは、故ソル・ルウィットのアート作品だ。格子状の立方体を積み上げた、いわゆる「不完全」なオープンキューブに触発されたのだという。

AP Photo / Mary Altaffer

彼らは、衣服の一部(袖や袖口、襟など)を切り取って思いがけない場所に付け替えるなど、ソル・ルウィットのアイデアをデザインに取り込むことに挑戦した。

「私たちはこのような、引き算のプロセスを楽しみました。ジャケットやブレザーからいくつもの要素を外して、それを別の衣服に付け替えていくような感じです」とジャックは話す。

最新のコレクションでは、袖口のないロングニットドレスや、ジーンズジャケットの胴部分が付けられたトレンチコート、ドレスとドッキングしてセーターらしさをほとんど残さないセーターなど、風変わりな作品が並んだ。

装飾や刺繍などはほとんど見られなかったものの、デザイナー2人は背中に羽がいくつも並んだロングTシャツで、遊び心を見せた。「羽毛をほんの少し、正面ではなく側面に。すれ違った時にちょっとした驚き、という感じです」とジャックは言う。

AP Photo / Mary Altaffer

同社はあらためてニューヨークに拠点を置くことになり、2人のデザイナーは、「当社の歴史の新たなチャプターが始まる」と話す。そして、彼らの言う「私たちが作るニューヨーク女性」の定義を追及するのだという。それは「完全な統制と不完全さ」の二重性を持つものだ、とジャックは語る。

彼らは、ジャケットやブレザーに新鮮さを取り入れるのはむずかしく、苦労することもある、と認めた。

「どうやってまったく新しいジャケットを作るのか、パンツを再発明するにはどうしたらいいのか――ポケットを少し大きくするのか、少しゆったりさせるのか。我々はクラシックなワードローブで遊び、新鮮さを注入していますが、あらゆることが出尽くしているので難しいことですが。ですから、これが今シーズンのマニフェストです。私たちはただ、洋服作りに向き合っているのです」とラザロは語った。


By JOCELYN NOVECK, AP National Writer

NEW YORK (AP)

In seasons past, you could count on Proenza Schouler’s designers, Jack McCollough and Lazaro Hernandez, to come up with the most innovative and cutting-edge technologies to create new fabrics for their creations.

Now, the designing duo, in their second Fashion Week back in New York following a stint in Paris, says they’re going back to basics by eschewing groundbreaking technology to focus on traditional fabrics this season. Technology, says Hernandez, can sometimes be “a crutch.”

“I think for a long time we relied on these crazy fabrics that had never been done before and the technology of that,” Hernandez said after Monday’s show in an unfinished loft space overlooking the Hudson River.

“But somehow when you work too hard on that, you sort of lose the woman sometimes. So we really challenged ourselves to create new forms out of really honest fabrics, honest classic heritage fabrics from traditional looms, and to create fresh new fashion without the tricks of all that technology.”

That’s not to say that the clothes on the runway looked ordinary. The designers, who often cite specific artists as muses, said they were inspired this season by the so-called “incomplete,” open cubes of the late artist Sol LeWitt.

Transplanting LeWitt’s idea onto clothing, the designers experimented with removing pieces of garments — sleeves or armholes or lapels, for example — and moving them to unexpected places.

“We were playing with this kind of subtractive process,” said McCollough. “Taking a jacket or blazer, and removing bits of it, and kind of building it on to another kind of garment.”

The results included long knit dresses with only the armholes missing, or a trench coat with the torso of a jean jacket planted over it, or a sweater topping a dress — but only a fraction of said sweater.

There was hardly any embellishment or embroidery, but the designers did indulge in a long T-shirt with a line of feathers on the back.

“Just a little bit of feathers,” noted McCollough, “but only on the profile, not in front, so it’s kind of a surprise when she walks by.”

The Proenza designers said this was a new chapter in the history of their company, as they re-establish themselves in New York. And they’re seeking to define what they called “our version of the New York woman.” That woman, they said, has a duality to her: “a mix of total control, and being undone,” in McCollough’s words.

The designers acknowledged that it’s sometimes a struggle to come up with a fresh take on, say, a jacket or a blazer.

“How do you reinvent a jacket, how do you reinvent the trouser?” asked Hernandez. “You make the pockets a little bigger, a little slouchier. We’re playing with codes of classic wardrobes, and injecting them with freshness, which is a challenge, because everything has been done. So that was sort of our manifesto for the season. Just working on clothes.”


By JOCELYN NOVECK, AP National Writer

NEW YORK (AP)

RECOMMENDS