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ロンドン・ヴィクトリア&アルバート博物館でDIOR展 開幕:ロングドレスを多数展示

Ball gowns galore: London's V&A Museum stages new Dior show

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AP Photo / Alastair Grant

ロンドンのVictoria and Albert Museum(ヴィクトリア&アルバート博物館)では、大盛況に終わったアレキサンダー・マックイーン展に引き続き、多くの注目を集めるべく、ファッションの大規模展覧会を開催している。今回特集するのは、クリスチャン・ディオールだ。

フランスの超人気高級ファッションブランドを特集し、イギリスの博物館で開催された中では“最も多彩で最も大規模な展示会”との呼び名も高い、ヴィクトリア&アルバート博物館の展覧会。70年間にわたるディオールの歴史を辿りながら、華やかで美しいオートクチュールのドレスを多数展示する。

AP Photo / Alastair Grant

2月2日に開幕した今回の展覧会ではまず、1947年に作られたクリーム色と黒のジャケットとスカートが飾られている。19インチと極端にくびれたウエストに、ゆったりとしたプリーツスカートが特徴的だ。現実離れした砂時計のようなシルエットは、戦後流行したボクシースタイルに逆らい、瞬く間にファッション史に名を残したディオールの新たなフェミニンスタイル、“ニュールック”として広く知られる。

AP Photo / Alastair Grant

学芸員のオリオール・カレンは、「クリスチャン・ディオールの斬新で実験的なデザインは世界中に影響を及ぼし、一時代を築くきっかけとなりました」と話す。

きらびやかな作品を多数見ることができる展覧会でも特に、フィナーレを飾る『ザ・ボールルーム』では、デザイナーのクリスチャン・ディオールが愛した、豪華な装飾の中にも落ち着きのあるイブニングウェアを展示している。豪華なシルクの生地にフェザーとクリスタルを飾り付けたハンドメイドのドレスの数々が、光り輝く星座と砂金を模した照明のもと、鏡張りの部屋に飾られている。

18世紀の豪華な宮廷服を愛したディオールは、「ロングドレスは人々の夢であり、人々を夢のような存在にするものでなければならない」と語っている。

AP Photo / Alastair Grant

今回の展覧会は、2017年にパリで開催されたディオールのショーを土台としているが、ディオールが好んだイギリスの王室・貴族を特集したセクションが追加されている。

特に注目すべきは、1951年にマーガレット王女の21歳の誕生日を祝ってデザインしたボリューミーなチュールドレスだ。王女はこのドレスを、誕生日の公式記念ポートレートで着用している。おしゃれな王女は、長年にわたりディオールの衣装を愛用してきた。クリスチャン・ディオールは1957年に他界している。

今回展示されているのは500作品。そのうち200作品はオートクチュールだ。これらの作品を見ながら、様々なアーティスティック・ディレクターのもとで進化を遂げたディオールの歴史を辿ることができる。例えばジョン・ガリアーノのエキセントリックなデザインの数々や、同ブランド初の女性クリエイティブ・ディレクターとなった現職のマリア・グラツィア・キウリのフェミニストな思想を反映した作品などがある。

AP Photo / Alastair Grant

学芸員のカレンは、肥料ビジネスを手がける家の息子からファッション業界に身を投じたクリスチャン・ディオールの珍しい経歴を語ってくれた。両親は彼に対し、商売人ではなく外交官になるべく勉強を積んで欲しいと強く望んでいた。しかし外交官になることは叶わなかった。

「彼はその時30代で、財産も職もなく、もう一度勉強をやり直す気もありませんでした。彼がファッションイラストレーターになろうと決意するまで、そしてファッション業界で名を馳せるまでの経緯は、実に興味深いものです」とカレンは話す。

Victoria and Albert Museum(ヴィクトリア&アルバート博物館)での『クリスチャン・ディオール:夢のクチュリエ』は、2月2日から7月14日まで開催中だ。


By SYLVIA HUI, Associated Press

LONDON (AP)

After the smashing success of its Alexander McQueen show, London’s V&A Museum is looking to draw big crowds with another major fashion exhibition — this time focusing on Christian Dior.

Billed as the largest and most comprehensive museum display ever staged in Britain on the revered French fashion house, the V&A exhibit traces the influence of Dior over seven decades and showcases dozens of spectacular couture gowns.

First to greet visitors at the exhibit, which opens Saturday, is a sculpted cream-and-black jacket and skirt outfit from 1947 that features a dramatically nipped-in 19-inch waist offset with full, pleated skirts. The romantic, exaggerated hourglass silhouette is now recognized as Dior’s famous “New Look,” a redefinition of the feminine shape that defied the boxy styles of the postwar years and immediately made its mark in fashion history.

“The influence of Christian Dior’s innovative and experimental design was all-pervasive and helped to define an era,” curator Oriole Cullen said.

There’s much here to dazzle, especially in the exhibition finale, “The Ballroom,” which celebrates the designer’s love for extravagant evening wear with aplomb. Dozens of handmade gowns in sumptuous silks, feathers and crystals are displayed in a mirrored room with lighting that simulates sparkling constellations and showers of gold dust.

“A ballgown is your dream, and it must make you a dream,” Dior, a fan of lavish 18th-century court dress, once said.

The exhibition is based on a 2017 Dior show in Paris, but was expanded with a section devoted to Dior’s fascination with British royalty and aristocracy. Among the highlights: a voluminous tulle gown designed for Princess Margaret for her 21st birthday celebrations in 1951 and which she wore for her official birthday portrait. The stylish royal remained a Dior client for many years. The designer died in 1957.

Visitors get to see over 500 objects, including over 200 couture garments, and follow the House of Dior as it evolved under various artistic directors, from the wildly eccentric designs of John Galliano to the feminist vision of present-day director Maria Grazia Chiuri, the first woman to helm the brand.

Cullen, the curator, mused about Christian Dior’s unlikely beginnings in fashion as the son of a man in the fertilizer business. His parents didn’t want him to be in trade, and had aspirations for him to train as a diplomat — but it wasn’t to be.

“There he was in his 30s with no money, no profession and needing to train again. It’s really interesting how he decided to become a fashion illustrator — and that’s how he came to fashion,” she said.

“Christian Dior: Designer of Dreams” opens to the public Saturday and runs until July 14.


By SYLVIA HUI, Associated Press

LONDON (AP)

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