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ART & DESIGN

思想の新時代「フランス植民地時代に奪われた美術品をアフリカに返還すべき」専門家らが提言

Time for France to give back looted African art, experts say

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AP Photo / Ahmed Yempabou Ouoba, File

見事な彫刻が施された王座、宮殿につながる扉、スピリチュアルな意味合いを持つ木製の彫像ーーこれらはすべて、フランスの美術館が所有する、アフリカの美術品だ。これらの文化財が、ようやくアフリカに返還される可能性が出てきた。

フランスの植民地統治時代を見直す姿勢を見せるエマニュエル・マクロン大統領に、アフリカ諸国から略取された美術品の返還を促す報告書が提出された。この報告書はマクロン大統領勅命のもと、フランスの美術史研究家のベネディクト・サヴォイとセネガルの経済学者であるフェルウィン・サールが作成したもの。セネガルからエチオピアまでのアフリカ諸国では、芸術家や政府、そして美術館がその完成を待ち焦がれていた。

AP Photo / Ahmed Yempabou Ouoba, File

報告書では、フランスの美術館に対し、同意なしに奪われた作品については、アフリカ諸国の要求に応じて返還するよう勧告しており、今後、ヨーロッパ各国の美術館にも同様の措置を求める圧力が高まる可能性もある。専門家らの推計によると、彫像や王座、写本といった美術品の90%がアフリカ大陸から持ち出されているという。数千に及ぶ作品はすべて、フランス、パリのケ・ブランリ美術館に収められている。2006年に開業したこの美術館では、ヨーロッパ製以外の美術品を展示しており、その多くが旧フランス植民地のものだという。同美術館では、今のところ報告書に関するコメントを発表する予定はないという。

ケ・ブランリ美術館にある問題の文化財の中には、ダホメ王国(現・西アフリカのベナン)の作品も数多く、19世紀に当時のゲゾ王のために作られた金属と木で作られた王座や、ゲレ王の宮殿へと続く扉、そして木製の彫像などが収蔵されている。エチオピアの文化遺産調査および保護機関のリーダーを務めるヨナス・デスタは、今回の報告書がヨーロッパにおける対アフリカ関係の「思想の新時代」を表していると話す。

セネガルの文化大臣であるアブドゥ・ラティフ・クーリバリもまた、「アフリカ人に芸術作品が返還されることは、完全に合理的だ」と語っている。「これらの作品の持ち出しは、当時は合法的だったかもしれないが、現在では違法だ」

この報告書は最初の一歩にすぎず、今後、報告書の内容を実行していくにはいくつもの壁がある。特に、美術館側が返還を拒否した場合の対応や、美術品が持ち込まれた経緯や返還先を特定しなければならないなど、課題は多い。

AP Photo / Francois Mori, File

フランスとアフリカの関係には問題も多く、マクロン大統領はこれを見直すと公言している。この報告書も広範な公約の一部だ。昨年、マクロン大統領は、西アフリカのブルキナファソの学生と対談するという画期的な試みの中で、「ヨーロッパの植民地統治は紛れもない犯罪」と強調し、アフリカの文化遺産の「一時的、あるいは完全な」返還を希望すると話している。また、「アフリカの遺産の大部分がフランスにあることは、受け入れられない」と述べた。

フランスの報告書の影響力は、さらに広範に及ぶ可能性がある。カメルーンでは、ヤウンデ第一大学の歴史家、ヴェルキジカ・ファンソ教授は「フランスが感じている熱を、他の国々でも感じることになる。美術品を我々に返還する、というフランスの決定により、他の国々が動いてくれれば良いが」と話している。

ドイツでは、ナチスが奪取した美術品の返還に尽力している。今年5月、その活動をまとめるドイツ・ロスト・アート財団は、植民地統治時代に収集した文化財の出所に関する調査プログラムを開始すると発表した。

イギリスもまた、旧植民地から奪われた美術品返還の圧力にさらされている。ヨナスによると過去数ヶ月間、エチオピア政府当局者は美術館や個人の収集品、また政府機関から略奪された美術品や写本の返還に力を入れている。その中には、1860年代に北部エチオピアで起きた戦闘後に奪われた貴重な品々も含まれているという。

ナイジェリアでは、ブロンズ製品の鋳造職人グループが、1897年にベナンのオバ宮殿からイギリスに奪取された美術品の返還を強く要求した。彼らは今もなお、数百年前の祖先の技術を引き継ぎ、イグン・ストリートでブロンズ製品を製作している。イグン・ストリートはベナンのブロンズ鋳造職人やショップが集まる歴史的な一画で、ユネスコの世界遺産にも登録されている。

AP Photo / Michel Euler

ベナン市のイグン・ブロンズ鋳造工組合のエリック・オサムディアメン・オグベムディア事務局長は次のように述べている。「先祖にとっても、イギリスに作品をとられるのはまったく不本意だ。彼らが残してくれたものを知るためにも、作品を取り戻すことが重要だ」

オグベムディアは、今回のフランスの報告書が単に「アフリカ人の気持ちをなだめるための勧告」で終わってはいけない、と警告した。

「実際の行動で示してもらおう」

AP Photo / Michel Euler


アンジェラ・チャールトン著、AP通信

レポート執筆協力:
エチオピア・アディスアベバのエリアス・メセレト氏、セネガル・ダカールのババカール・ディオン氏、ナイジェリア・ラゴスのサム・オルコヤ氏、マリ・バマコのババ・アハメド氏、カメルーン・ヤウンデのエドウィン・キンデゼカ・モキ氏、ドイツ・ベルリンのデヴィッド・ライジング氏。

アフリカ関連ニュースは https://twitter.com/AP_Africaをご覧ください。

African artworks held in French museums — richly carved thrones, doors to a royal kingdom, wooden statues imbued with spiritual meaning — may be heading back home to Africa at last.

French President Emmanuel Macron, trying to turn the page on France’s colonial past , received a report Friday on returning art looted from African lands.

From Senegal to Ethiopia, artists, governments and museums eagerly awaited the report by French art historian Benedicte Savoy and Senegalese economist Felwine Sarr, and commissioned by Macron himself.

It recommends that French museums give back works that were taken without consent, if African countries request them — and could increase pressure on museums elsewhere in Europe to follow suit.

The experts estimate that up to 90 percent of African art is outside the continent, including statues, thrones and manuscripts. Thousands of works are held by just one museum, the Quai Branly Museum in Paris, opened in 2006 to showcase non-European art — much of it from former French colonies. The museum wouldn’t immediately comment on the report.

Among disputed treasures in the Quai Branly are several works from the Dahomey kingdom, in today’s West African country of Benin: the metal-and-wood throne of 19th-century King Ghezo, the doors to the palace of Kign Gele, and imposing, wooden statues.

The head of Ethiopia’s Authority for Research and Conservation of Cultural Heritage, Yonas Desta, said the report shows “a new era of thought” in Europe’s relations with Africa.

Senegal’s culture minister, Abdou Latif Coulibaly, told The Associated Press: “It’s entirely logical that Africans should get back their artworks. … These works were taken in conditions that were perhaps legitimate at the time, but illegitimate today.”

The report is just a first step. Challenges ahead include enforcing the report’s recommendations, especially if museums resist, and determining how objects were obtained and whom to give them to.

The report is part of broader promises by Macron to turn the page on France’s troubled relationship with Africa. In a groundbreaking meeting with students in Burkina Faso last year, Macron stressed the “undeniable crimes of European colonization” and said he wants pieces of African cultural heritage to return to Africa “temporarily or definitively.”

“I cannot accept that a large part of African heritage is in France,” he said at the time.

The French report could have broader repercussions. In Cameroon, professor Verkijika Fanso, historian at the University of Yaounde One, said: “France is feeling the heat of what others will face. Let their decision to bring back what is ours motivate others.”

Germany has worked to return art seized by the Nazis, and in May the organization that coordinates that effort, the German Lost Art Foundation, said it was starting a program to research the provenance of cultural objects collected during the country’s colonial past.

Britain is also under pressure to return art taken from its former colonies. In recent months, Ethiopian officials have increased efforts to secure the return of looted artifacts and manuscripts from museums, personal collections and government institutions across Britain, including valuable items taken in the 1860s after battles in northern Ethiopia, Yonas said.

In Nigeria, a group of bronze casters over the years has strongly supported calls for the return of artifacts taken from the Palace of the Oba of Benin in 1897 when the British raided it. The group still uses their forefathers’ centuries-old skills to produce bronze works in Igun Street, a UNESCO World Heritage Site.

Eric Osamudiamen Ogbemudia, secretary of the Igun Bronze Casters Union in Benin City, said: “It was never the intention of our fathers to give these works to the British. It is important that we get them back so as to see what our ancestors left behind.”

Ogbemudia warned the new French report should not remain just a “recommendation merely to make Africans to calm down.

“Let us see the action.”


By ANGELA CHARLTON, Associated Press

PARIS (AP)

Elias Meseret in Addis Ababa, Ethiopia; Babacar Dione in Dakar, Senegal; Sam Olukoya in Lagos, Nigeria; Baba Ahmed in Bamako, Mali; Edwin Kindzeka Moki in Yaounde, Cameroon, and David Rising in Berlin contributed to this report.

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