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ART & DESIGN

新生ケイト・スペード、ファッション・アイコンの創始者に敬意を表したコレクション:Kate Spade

Kate Spade, the company, honors Kate Spade, the fashion icon

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Kate Spade collection |AP Photo / Bebeto Matthews

ニューヨーク公共図書館の一室が、淡いローズカラー一色に染まった。鮮やかなピンクやグリーン、ブルーをまとったモデルが、ピンクのカーペット上に煌めく銀色のラインに沿って闊歩する。ニューヨークファッションウィークのショーを飾るキラキラと輝くラインは、先代デザイナーのケイト・スペードに対する敬意の表れだ。

Kate Spade collection |AP Photo / Bebeto Matthews

象徴的なハンドバッグのデザインで知られるケイト・スペードは、その明るく、遊び心のあるスタイルで人気を博した。しかし、ここ数年はうつ病と不安神経症に苦しみ、今年6月に自ら命を絶った。ケイトと夫であるアンディ・スペードが共同設立した会社は売却されたが、社名は「ケイト・スペード」のまま変わらず、7日に発表された2019春夏コレクションはアイコンである彼女の栄誉を称えた。

「彼女はどこに行っても、小さな煌めきを残してきました。1962年から2018年の愛すべき記憶」と記されたカードが、ゲスト席には置かれていた。

Kate Spade collection |AP Photo / Bebeto Matthews

今年で55歳を迎えたケイトは、2007年に同社を離れた。新たにオーナーとなったタペストリー(旧・コーチ)社はニコラ・グラスをクリエイティブディレクターに指名した。グラスにとって初のコレクションとなる今回は、ケイトのクラシックなデザインを継承しつつ、明るいハートや花柄、そしてもちろんスペード柄を使い、モダンな要素も取り入れている。ラベンダーや明るいサニーイエローなど、意外な色合いを用いたニーハイブーツには、シルクのドレスやハイネックのブラウスを合わせている。

「今回のインスピレーションは、まずはブランドの核となるDNAに回帰するところから始まりました。私にとって、それはデザインアプローチの純粋さ、色の使い方だけでなく、楽しさや喜びといった非常に楽観的なものです。そのエッセンスを取り入れたうえで、新たな手法で解釈するよう努めました」。

Kate Spade collection |AP Photo / Bebeto Matthews

アクセサリーで知られる同ブランドは、大ぶりのサングラスとグラマラスなシルクのヘッドスカーフを組み合わせて、往年のジャッキー・ケネディ・オナシスを彷彿とさせた。真っ赤なハートが施されたピンクやパープルのクラッチバッグ、ギンガム柄のスラウチートートに、イエローやグリーンのカットアウトレザーによるバケットバッグなど、シグネチャーバッグもデザイン豊富だ。トレンチコートは、シアーピンクや花柄といった、型にはまらないスタイル。プラットフォームシューズは履き心地だけでなく、ファッション性も重視している。

Kate Spade collection |AP Photo / Bebeto Matthews

女優のエリザベス・オルセンやスキ・ウォーターハウス、ケイト・ボスワースなどのセレブもまた、このブランドの愛好家だ。「ケイト・スペードはとてもハッピーなブランドで、ニコラはその文化を大切にしながら、新たに美しい命を吹き込んでいます。楽しくて、ハッピーで、遊び心があって、気まぐれで。しかもハイエンドで、心がこもっています」と、同社のデザインを心から愛しているというケイト・ボスワースは語った。

(左から)Elizabeth Olsen, Priyanka Chopra | Photo by Brent N. Clarke / Invision / AP

ファッション通で知られる女優のプリヤンカー・チョープラーは、ショーの醸し出す春の気分や、ケイトへの感謝や尊敬を表す煌めく装飾がとても気に入ったという。

「モデルがキラキラとした床の上を歩くのが、とても素敵で楽しかったです。妖精の粉みたいで、素晴らしかった」と彼女は言った。

Kate Spade collection |AP Photo / Bebeto Matthews


By BROOKE LEFFERTS, Associated Press

NEW YORK (AP)

A rosy hue washed over a room at the New York Public Library as models wearing vibrant pinks, greens and blues followed a winding silver line of glitter on a pink carpet. The shimmering line was an homage to late designer Kate Spade at the New York Fashion Week show of her former brand.

Spade, the creator of iconic handbags that became popular for their bright, playful style, killed herself in June after suffering from depression and anxiety for years. Though she and her husband, Andy Spade, had sold the company they co-founded, it still carries her name and wanted to honor its icon Friday as it presented its spring collection.

When guests arrived, there was a note on their seats saying “she left a little sparkle everywhere she went. in loving memory 1962-2018.”

Spade, 55, walked away from the company in 2007 and its new owners — Coach, now known as Tapestry — tapped Nicola Glass as its new creative director. Glass’ first collection is a modern twist on Spade classics with cheerful patterns of hearts, flowers and, of course, spades. Knee-high boots in unexpected colors that included lavender and sunny yellow popped against silk dresses and high collared blouses.

“So the inspiration really started by going back to looking at the core DNA of the brand. … To me there was a purity of their design approach, the use of color but also there was always this kind of fun and fun joyfulness, very optimistic. … I was trying to get the essence of that and interpret it in a new way,” Glass said.

The brand known for accessories paired oversized sunglasses with glamorous silk headscarves that channeled Jackie Kennedy Onassis. Signature handbags included pink and purple clutches with bright red hearts, slouchy gingham totes, and yellow and green bucket bags with cutout leather shapes. Unconventional trench coats were sheer pink and flower-spotted. Platform shoes were aimed at style as well as comfort.

Several celebrities came out in support, including actresses Elizabeth Olsen, Suki Waterhouse and Kate Bosworth. Bosworth said she “absolutely loved” the designs.

“This is such a happy brand and she has breathed such beautiful life into the brand while respecting the heritage of it. It’s fun, it’s happy, it’s playful, it’s whimsical, and yet also it’s high-end and thoughtful,” Bosworth said.

Actress and fashion maven Priyanka Chopra said she loved the “spring vibe” of the show and the glittery tribute to Spade.

“I loved that the models were walking on the sparkle. It was so much fun. It was like fairy dust. Amazing,” she said.

By BROOKE LEFFERTS, Associated Press

NEW YORK (AP)