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ART & DESIGN

アイスランドの孤立感と無常観について語る:アーティスト、クロエ・コールズ インタビュー

Iceland’s Isolation, and Impermanence, a Discussion with Artist Chloe Coles

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All photos by Lucy Dayman

オーストラリア出身のアーティスト、クロエ・コールズを言葉で表すのは非常にむずかしい。彼女は少々謎めいているが、自然体で大らかで、あたたかく優しい女性であると同時に、非常に思慮深い芸術家であり、思想家だ。彼女の興味や情熱の対象は日々変化する。それが何であれ、その瞬間彼女の心を引き付けるものがあったなら、クロエはそこに完全に没頭する。それは、彼女の特徴として作品にはっきり表れている。奇妙なものと世俗的なものの両方に、毎日惹かれ続けている。

Photo by Lucy Dayman

先日、彼女はアイスランド東部にある山間の谷、セイジスフィヨルズルにあるシェアハウスに3ヵ月間滞在し、見知らぬ人々に囲まれながら過ごした。セイジスフィヨルズルは小規模で結びつきが強く、それでいて多様なアーティストが集まるコミュニティだ。人口約700人のセイジスフィヨルズルでは、定期的にアーティスト向けに住宅を提供しており、世界中から集まった創作家が、3ヵ月間にわたって地元住民と交流しながら創作活動を行う。

あちこちに滝が流れる山々に囲まれ、白夜で24時間絶えず夏の日差しが届き、周囲には雪をかぶった月のような奇妙な景色が広がる。この町の景観は、非常に美しい。しかし、一見ポストカードのような表のベニヤを1枚はがせば、孤独感や孤立感といったものがざわめいており、ここを訪れた者はみずから国を亡命したような、世界のすべてから切り離されたような気分を味わい、地球上でもっとも孤立した場所にいるような感覚に陥る。表面に見えるものよりも、中身の方がはるかに複雑で深い。実際、クロエ自身とよく似ている。

我々はセイジスフィヨルズルにあるクロエのホームスタジオを訪ね、またオーストラリア帰国後にも彼女が創作した世界について話を聞いた。そこで彼女のアイスランドに対する考え方を学び、またアイスランドの田舎町が彼女にどのような影響を与えたかを知った。

Photo by Lucy Dayman

クロエさん、よろしくお願いします。まずはご自身について簡単に紹介していただけますか?
私はオーストラリアのニューサウスウェールズ州スタンウェル・パーク出身の24歳です(インタビュー当時)。私は日々、さまざまなことに心惹かれています。今日は、ピクルスを漬けることに興味があります。母の冷蔵庫を瓶詰めでいっぱいにしてしまいました。明日はきっと、絵を描いているんじゃないかと思います。

主に独学で絵を学び、正式にどこかで習ったことはないと伺いました。絵の世界に入ったきっかけを教えてください。
私は、絵以外のことは苦手で、10代半ばに心理学の先生に何か熱中するものを作りなさい、と勧められました。その時に絵を始めました。私にとっては瞑想なんです。その点は、非常に感謝しています。

作品で探求するテーマとして、どんなものを好まれますか?
私にとって既知のものをテーマにしています。

いつもどんな場所で作品を制作していますか?また、どんな道具を使っていますか?
実家の裏にあるスタジオで作業しています。正確に言えば、父が建ててくれた、ただの小さなあずまやです。床で作業するときもあれば、立って描く時もあります。たいていはキャンバスに油絵具で描いています。

“ここからインスピレーションを受ける”という、何か特定の場所や人、物はありますか?もしあれば、どんなものですか?
私自身が感じたことをそのまま記憶しておきたい、という抵抗できない思いや、人生における戸惑い、そして愛する人がごく普通のことをしている様子を見ているときに感じるメランコリアにインスピレーションを受けます。

Photo by Lucy Dayman

先日、アイスランド東部にある、セイジスフィヨルズルの町に3ヵ月滞在したということですが、その時の話を聞かせてください。
セイジスフィヨルズルはクレイジーな場所なので、うまく説明できるか自信がありません。最初の数日間は信じられないほど解放感があり、リラックスした気分でした。でも、その後の3ヵ月はかなりハードでしたね。とても美しく、非常に不気味でした。苦行のようでしたね。

滞在を決めた理由は?
1人になりたかったからです。

アイスランド滞在中に参加された居住プログラムについて、少し教えていただけますか?
私が参加したのは「Heima」と呼ばれるプログラムで、3階建ての家に私を含め6人で同居していました。日本のパフォーマンスアーティストが1人とアメリカ人アーティストが2人、オランダの映画監督、韓国のジャズミュージシャンがいました。常に、不思議な活力がありましたね。私は屋根裏部屋で生活し、一番下の階にある大きなスタジオを皆で共用していました。

遠く離れたアイスランドの町での日常生活はどんなものでしたか?決まったスケジュールはありましたか?
スケジュールはありませんでした。夏季の3ヵ月、ということは24時間、日が沈まないということです。私はほとんど眠れませんでした。非常に混乱していましたね。夜中の2時にハイキングに行ったこともあります。

Photo by Lucy Dayman

今回の経験で一番大変だったことと、「これはよかった!」と思うことを教えてください。
大変だったのは、作品を家に持ち帰ることでした。大きな絵を17点まとめて長さ3メートルの箱に詰め、スウェーデンまでは無事に行ったのですが、そこで次のフライトに再チェックインしようと思ったら、止められてしまったのです。2000米ドル(約20万円)払えば飛行機に乗せてもらえると言われたのですが、手持ちがなかったので、空港の真ん中に置いてくるしかなかったのです。何か方法はないかと探して、危なく飛行機に乗り遅れるところでした。

3ヵ月間かけて作った作品に、もう2度と会えないと思いました。多くの時間やエネルギーを費やしたものを、そのような形で手放すのは非常に屈辱的です。最も良かったことは、誇りに思えるものを作ったことです。自分で自分に、とても驚きました。

Photo by Lucy Dayman

滞在中に本も制作したと伺いました。コラボ作品だったと記憶しているのですが、その作品について教えていただけますか?
私自身が現像したフィルム写真をもとに、フォトブックを作りました。初めて作ったので、出来上がりは少々お粗末でしたが、楽しんで作れました。被写体の多くは、私が現地で出会った人たちです。そこで、自分が写っている写真にコメントを書いてもらうことにしたのです。私は、人々が物事をどう考えているか、ということに夢中なんです。

滞在中、ご自身のことについて知ったことはありますか?
自分がとても脆いことを知りました。認めたくありませんが。自分が周りにどう思われているのだろう、という考えに取りつかれているのです。

オーストラリアに帰ってきた今、どうですか?今年は今後何か予定や楽しみにしていることはありますか?
帰国してから、完全に抜け殻状態でした。本当に枯渇してしまったのです。私の理解を超えた理由から、非常に偏執的になっていました。帰国から2ヵ月たった今、ようやく元通りに落ち着いてきました。


セイジスフィヨルズルの詳しい情報は、www.visitseydisfjordur.comまで。

Photo by Lucy Dayman


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Lucy Dayman | ルーシー・デイマン

オーストラリア生まれ。2016年、オーストラリア・メルボルンでのカルチャー・音楽雑誌の編集の仕事を辞め、日本で旅をしながら仕事を始める。フリーランスライターとしての仕事と旅の傍ら、フィルム写真を撮影している。
Instagram: @lucy.dayman.
HP: lucydayman.com

To describe Australian born artist Chole Coles is a close to impossible, she’s a bit of an enigma, in person she’s effortlessly laidback, warm and gentle, but a seriously considered artist and thinker. Her fascinations and passions change daily, but she’s wholly and completely focussed on whatever it is that captures her attention at that given moment, it’s a trait you can see clearly in her work. She’s endlessly fascinated by both the strange and the mundanely everyday.

She recently spent three months holed up in a sharehouse filled with strangers in Seyðisfjörður, a small, tight-knit but eclectic artist community nestled in a valley deep in the mountains of eastern Iceland. Home to a population of around 700 people Seyðisfjörður regularly hosts artists residencies, inviting creatives from across the world to come together, mingle with the locals and create over a three month period.

Enclosed by mountain walls dotted with waterfalls, 24 hour summer sunlight and bizzare, snow capped moon like neighbouring landscapes, the town is visually stunning, but buzzing beneath the surface of this postcard perfect veneer is something else, a sense of isolation, inaccessibility and some who visit find themselves in a self-imposed position of exile, cut off from the rest of the world in what feels like the most isolated corner of the globe. There’s much more to the place than what’s on the surface, in fact it’s quite like Coles herself.

We visited Coles in her home studio in Seyðisfjörður, then spoke to her upon her return to find out about the world she created, learn about her reflections on Iceland and discover just how profound an effect the countryside of Iceland had on her.

Heya Chloe, just to begin can you please tell us a little about yourself?

I am from a place called Stanwell Park, in NSW Australia and I’m 24 years old (as of yesterday). Everyday I like something different, today I am interested in pickling things. I have filled my mother’s fridge with jars upon jars. Tomorrow I think that I will paint.

You’re mainly a painter by practice, but you’re not formally trained, how did you get into the world of painting?

I had learning difficulties amongst other things and in my mid teens a psychologist suggested that I find something to focus on. I started painting at that time. For me it is meditation and I am really grateful for it.

What are your favourite themes to explore in your work?

Things that I know.

Where do you typically work and what mediums do you use?

I work in a studio I have out the back of my parents house. It is actually just a small gazebo that my dad built. Sometimes I paint on the floor sometimes I paint standing up. I generally use oil paint on canvas.

Do you have any specific place/ person/ thing you draw from in terms of inspiration? What is it?

I find inspiration in the overwhelming feeling of wanting to remember something exactly as it was for me, confusions in my life, the melancholia of watching somebody that you love do ordinary things.

You recently spent three months in the town of Seyðisfjörður, in eastern Iceland, can you tell us a bit about it?

Seyðisfjörður is a crazy place, I’m not sure I can describe. The first few days were incredibly liberating and relaxing. The three months that followed that were all quite intense. It is really beautiful and quite eerie. It felt like purgatory.

Why did you decide to go there?

I wanted to be alone.

Can you tell us a little about the residency program you were part of while you were there?

The program is called ‘Heima’. There were six of us who lived together in a three story house. There was a Japanese performance artist, two American artists, a Dutch film director and a Korean jazz musician. It was a strange dynamic always. I lived in the attic. A large studio is attached to the bottom and you all share the space.

What did daily life look like in a remote Icelandic town? Did you have a regular schedule?

There was no schedule. Three months in the Summer meant 24 hour daylight. I barely slept. It was very disorientating. Sometimes I would go hiking at 2am.

What was the biggest challenge and the most rewarding aspects of the experience?

The biggest challenge was getting my artworks home. I had 17 large scale paintings rolled into a three meter long tube. They made it to Sweden where I tried to re-check them onto my next flight but they were stopped and I was advised that I would have to pay $2000 USD (200,000 yen) to get them on. Which I didn’t have. I had to leave them in the middle of the airport. I nearly missed my flight trying to figure out another way.

Three months of work I thought that I would never see again. It is humbling putting so much time and energy into something and having it taken out of your hands like that. The most rewarding part for me was making things that I was proud of. I surprised myself so much.

You also created a book while you were there, from what I remember it was a little bit of collaborative effort, can you tell us about it?

I made the photobook out of film photos that I had developed myself. It was my first time developing so they came out pretty shabby but I had fun doing it. A lot of the photos were of the people I met over there. I decided I wanted them to write something over the photo of themselves. I am obsessed with the way people think about things.

Do you think you learnt anything about yourself while there?

I learnt that I am quite fragile. Which I hate to admit. I am consumed by how I make people feel.

What’s it like now being back in Australia? What are your plans for the rest of the year and looking forward?

I arrived back home and felt completely empty. It really drained me. I was very paranoid for reasons that are beyond me. I have been back for almost two months now and things are beginning to make sense again.


For more information on Seyðisfjörður you can visit the website: www.visitseydisfjordur.com


All photos by Lucy Dayman

Lucy Dayman

Originally from Australia, in 2016 Lucy left her job as an editor of a culture and music magazine in Melbourne to live, work and travel in Japan. Between freelance writing and traveling, she’s been dabbling in film some very amateur film photography, which you can check out on her Instagram: @lucy.dayman. Check out her other writing work and photos at lucydayman.com

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