DIRECTION

ART & DESIGN

Michael Jackson: On the Wall - アーティストを触発するマイケル・ジャクソンの存在

Exhibition explores Michael Jackson as artists' inspiration

SCROLL DOWN

AP Photo / Kirsty Wigglesworth

6月28日(木)よりロンドンの国立肖像画美術館で開かれている展示会では、マイケル・ジャクソンが救世主、聖人、エンターテイナー、象徴、君主、仮面、そして時には謎の人物として描かれている。

現代アーティストたちが表現するキング・オブ・ポップの姿は、アートのインスピレーション、悲劇の人物、そして魅惑に満ちた謎の存在に至るまで、実にさまざまだ。

世界中から集められた48人のアーティストによる作品には、マイケルに触発された絵画、写真、動画、生地、陶磁器が存在する。中にはアンディ・ウォーホル氏とキース・ヘリング氏による1980年代のポップな肖像画から、デビッド・ラシャペル氏が描くキリスト風のマイケル、馬にまたがる王としてエンターテイナーの彼を描いたケヒンデ・ワイリー氏による一連の肖像画も含まれている。

キース・ヘリングによる作品 | AP Photo / Kirsty Wigglesworth

国立肖像画美術館の館長であるニコラス・カリナン氏は、マイケルの没後9年が経った今、この展示は「彼の存在がどれだけたくさんの人に多くの意味をもたらしたか」を示すものだと話している。

1983年にリリースされたベストセラーアルバムの一つ、「スリラー」で国際的なアイコンとなったとき、マイケルはすでに子役スターだった。彼の音楽、モーション、スタイル、そして革新的なステージやムービーは、ポップカルチャーに多大な影響を与えた。スポットライトを浴びながらも苦悩を重ね、2009年に処方薬の過剰摂取によって50歳という若さで亡くなった。

展示会には、ファンにとってマイケルが意味するもの、アフリカ系アメリカ人カルチャーの中に占める存在意義、名声をほしいままにした手法、そして名声が彼をほしいままにした様について振り返った作品がある。

AP Photo / Kirsty Wigglesworth

1970~80年代にフォトグラファーとしてマイケルと仕事をしていたアメリカ人アーティストのトッド・グレイ氏は、「蟻を踏もうものなら、わめき騒ぐ」ほど気立ての優しい若者だったマイケルのことを思い起こした。また同時に、自身のイメージを激しく気にする人物でもあった。撮影の際、「皆が話題にしてくれる。それが楽しみ」と言いながら、マイケルがミスマッチな靴下を履き替えるのを頑として断ったことを今でも覚えている。

グレイ氏は、マイケルの顔の上に別の写真を重ね合わせ、古い写真を用いた作品にした。そこにはマイケルの自宅があったガーナの写真もある。

「アフリカン・ディアスポラの中にマイケルを配置するのが僕のやり方」とグレイ氏は語る。

この展示会はマイケルの家族からの支援を受けている。とはいえ、全ての作品がそうではない。アメリカ人アーティストのジョーダン・ウォルフソン氏による作品では、1993年のTVインタビューの際に撮られたマイケルのそわそわとした目のまばたきを使っている。子どもへの性的虐待疑惑を否定した時のものだ。

マスクをしているマイケルの画もいくつかある。最も有名なマーク・ライデン氏の作品ではアルバム「デンジャラス」をカバーしている。イサック・リスゴー氏は、アイマスクをしたマイケルのイメージを豪華なヘッドボードに変えた。

トッド・グレイ氏の作品 | AP Photo / Kirsty Wigglesworth

英雄的イメージの作品もある。ドイツ人アーティストのイザ・ゲンツケン氏は、ミケランジェロのダビデ像の脇にマイケルを配置した。バラク・オバマ元大統領の公式画を手がけたこともあるワイリー氏の作品では、ピーテル・パウル・ルーベンスが描くスペインのフェリペ2世をモデルとして、武装姿で馬にまたがるマイケルを描いている。この作品はマイケルが最後に依頼したもので、生前には完成しなかった。

部屋全体を埋めるほど大きな作品は、マイケルではなく、そのファンが中心となっている。南アフリカのアーティスト、キャンディス・ブレイツ氏は、ドイツ語を話す年齢や人種のさまざまな16人が「スリラー」を歌っている様子をフィルムに収めた。マイケルの音楽を愛する人にとって、彼がいかに大きな存在だったかを示す感動的な作品である。

今回の展示用にアルファベットとイラストでマイケルを描いたスコットランドのアーティスト、ドナルド・アーカート氏は、彼が名声をほしいままにしたことが多くのアーティストを触発したと考えている。しかし、ジャンルを超える音楽を作ったことで、多くの人の記憶に残るだろうと話している。

「スマトラ島にある小さな村に行ったとき、人々はマイケル・ジャクソンを一日中歌っていた。彼らは英語を話さないが、マイケルの歌には言葉を超えたものがあるのだろう」。

ロンドンで開催中の展示会「Michael Jackson: On the Wall」は10月21日(日)まで。11月から来年2月にかけてパリのグラン・パレに移動したのち、ドイツのボンとフィンランドのエスポーでも展示される。

AP Photo / Kirsty Wigglesworth


By JILL LAWLESS, Associated Press

LONDON (AP)

A new art exhibition in London depicts Michael Jackson as a savior, a saint, an entertainer, an icon, a monarch, a mask and a mystery.

The National Portrait Gallery show, opening Thursday, reveals the extent to which contemporary artists have been drawn to the late King of Pop, as an artistic inspiration, a tragic figure and a fascinating enigma.

Gathering work by 48 artists from around the world, the show includes Jackson-inspired paintings, photographs, videos, textiles and ceramics. It ranges from 1980s pop portraits by Andy Warhol and Keith Haring to David LaChapelle’s depictions of a Christ-like Jackson and Kehinde Wiley’s vast portrait of the entertainer as a king on horseback.

Curator Nicholas Cullinan said Wednesday that, nine years after Jackson’s death, the show explores “how he could mean so many different things to so many people.”

Jackson had already been a child star when he became an international icon in 1983 with the release of “Thriller,” one of the best-selling albums of all time. His music, moves, style and innovations in staging and video had a huge impact on popular culture. He also struggled with the limelight, and died in 2009 of a prescription drug overdose at age 50.

The exhibition includes works that reflect on what Jackson meant to his fans, his place in African-American culture, the way he manipulated fame — and the way fame manipulated him.

U.S. artist Todd Gray, who worked for Jackson as a photographer in the 1970s and 80s, recalled him as a sweet-natured youth — “If he stepped on an ant, he would cry” — but also someone keenly aware of his image. He remembered Jackson refusing to change his mismatched socks for a photo shoot, saying: “‘People will talk. That’s what I want.”

Gray has reworked his old photos by layering other pictures over Jackson’s face, including images from Ghana, where the artist has a home.

“It’s my way to place Michael in the African diaspora,” he said.

The show has the support of Jackson’s family, though not all the works are flattering. American artist Jordan Wolfson shows nothing but Jackson’s darting, blinking eyes, taken from a 1993 TV interview in which the star denied child molestation allegations.

Several works depict Jackson in a mask, most famously Mark Ryden’s cover art for the “Dangerous” album. Isaac Lythgoe has turned that image of Jackson’s masked eyes into a plush headboard.

Other images are heroic. German artist Isa Genzken juxtaposes Jackson and Michelangelo’s David. Wiley — who has also painted Barack Obama’s official portrait — depicts Jackson in armor on horseback, in a painting modeled on Peter Paul Rubens’ portrait of King Philip II of Spain. The portrait was the last one Jackson commissioned, and was completed after his death.

One work, filling a whole room, focuses not on Jackson but on his fans. South African artist Candice Breitz filmed 16 German-speaking Jackson fans of myriad ages and races, singing “Thriller.” It’s an engaging and moving work that shows just how much Jackson means to those who love his music.

Scottish artist Donald Urquhart, who created an illustrated Michael Jackson alphabet for the exhibition, thinks Jackson’s “manipulation of fame” has inspired many artists. But he says Jackson will be most widely remembered for his boundary-crossing music.

“I’ve been to tiny villages in Sumatra where they just play Michael Jackson all day long,” Urquhart said. “They don’t speak English, but there’s something in his music that is beyond language.”

“Michael Jackson: On the Wall” runs in London from Thursday until Oct. 21. It moves to the Grand Palais in Paris from November to February, then travels to the Bonn, Germany and Espoo, Finland.

Follow Jill Lawless on Twitter at http://Twitter.com/JillLawless


By JILL LAWLESS, Associated Press

LONDON (AP)

RECOMMENDS