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ART & DESIGN

パリ メンズコレクション: ヴァージル・アブロー、ルイ・ヴィトン 2019SSで華々しくデビュー

Abloh's historic debut at Vuitton is a big draw in Paris

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AP Photo / Francois Mori

ヨーロッパの有名ファッションブランドをリードする初のアフリカ系アメリカ人デザイナーである、ヴァージル・アブローが虹をテーマにしたルイ・ヴィトンのメンズウェアコレクションでデビューし、各界のスターがパリに集まった。

2016年10月に宝石強盗に銃で脅されて縛られるという災難に遭って以来のパリとなる、妻のキム・カーダシアンを伴ってカニエ・ウェストが現れた。モデルのベラ・ハディッドが日陰で連日の暑さをしのいでいると、このパリファッションウィークのビッグイベントの開始間際になってリアーナとナオミ・キャンベルが到着した。

それでは、去る6月21日に開催された2019年春夏メンズウェアコレクションのハイライトを紹介しよう。

AP Photo / Francois Mori

世界にかかるルイ・ヴィトンの虹

「記念すべき最高の日ね」  ールイ・ヴィトンの虹をモチーフにしたセットの黄色のエリアに座りながらベラ・ハディッドが言うと、 「うん、最高」と、ルイ・ヴィトンのホワイトのジャンプスーツを着こなしたリアーナが相槌を打った。

会場の空気からも、ヴィトンのアーティスティックディレクターに就任したアブローの初コレクションへの期待がとてつもなく高いことが明らかだった。そして、アブローはこのチャンスを無駄にしなかった。色とりどりの56体のルックは深く想像を喚起する象徴だった。

コレクションはホワイト一色のデザインでスタート。純粋さや新たな始まりを象徴するこの色は同時に、アブローが最初に手掛けたファッションブランドでミラノに拠点を置くオフホワイトを彷彿させた。Tシャツからタイトなジャケット、ルーズなプリーツパンツ、バッグからフロアに垂れ下がり引きずられる壊れたチェーンに至るまでホワイトで統一した衣装をまとっているモデルは、全員黒人だった。

続いて、さまざまな色が溢れ出した。

胸当てのついた蛍光イエローのトップスに始まり、オレンジのリブベストや蛍光色のサイドビブなど、ケージのような衣装のライトモチーフが見られた。

コレクションのベストルックのモチーフは『オズの魔法使』だったが、アブローは文字どおり虹の彼方へ踏み出した。ブラックとホワイトのジャカード織のダブルテーラードジャケットの背中には、ジュディ・ガーランドの姿があしらわれていた。

歴史的瞬間を称賛するビクター・クルーズ

アブローのルイ・ヴィトンコレクションデビューは、ファッション界における歴史的な出来事として注目されていた。

アフリカ系アメリカ人の父とプエルトリコ人の母を持つアメリカンフットボールプレイヤーのビクター・クルーズ(31)は、「このコレクションを観に来られて本当によかったです。世紀の大イベントですから」とAP通信に語った。

ベラ・ハディッドを伴って現れたクルーズは、アフリカ系アメリカ人のデザイナーがヨーロッパの伝統的なファッションブランドのアーティスティックディレクターに初めて選ばれたことで「扉が開きました。これで人々はマイノリティと私たちが独自に形成している文化に目を向けざるを得なくなりました」と語った。

「このコレクションは人々の目を私たちに向けさせました。彼らのファッションショーに私たちを招待するだけでなく、本当の意味で私たちに配慮するきっかけになるでしょう。今、私たちの前にはさらなるチャンスが広がっています」

AP Photo / Francois Mori

リック・オウエンスが表現するバベル(混乱)

バベルの塔をテーマにしたリック・オウエンスの春夏コレクションのスタイルを支配したのは、「混乱」と古い時代の演劇だった。

パリのパレ・ド・トーキョーのアールデコ調の柱に野外セットを組んだ彼のコレクションには、ジオメトリックなステージにムードを盛り上げるスモークを吐き出すマシンが装備されていた。洗練されたデザインが今回の建築的なテーマを表している。

破れたベストのシルエットやグラフィックプリントに見られるような十字模様が90年代風の大きなブラックパンツを覆うルックに多用されていた。

オウエンスが40ルックの基準として用いたバベルの塔と同様、視覚的に胴体から頑丈な足へとシルエットの重心が下がっている印象だ。スタッドで飾られたジオメトリック柄のパネルの下に隠れるパンツが、バランスの遊びという点でとても芸術的だった。

聖職者とSFの融合のような空気を醸し出すボリュームのあるマルチレイヤーのホワイトのコートと同様、胴体を飾る3Dテント構造がエキセントリックなエッジを加えていた。

AP Photo / Christophe Ena

招待状のテクニック

Eメールの時代は、招待状の発送に関するファッション業界の古めかしい制度に影響を及ぼしていないらしい。シーズンがやって来るたび、ガソリンを食うクーリエがパリの街を縦横に走り回り、手の込んだ招待状をファッション業界の関係者の手に届ける。

最高におかしな招待状を作るのはどこか、はたまた最高に独創的な招待状を作るのはどこか、トップブランドがしのぎを削っている。

今回のリック・オウエンスのメンズウェアコレクションの招待状は、耳にかけるタイプの黒いコットンマスクの形をしていた。ヨシオクボの『Bank Robbery』(銀行強盗)コレクションの招待状は、偽50万ドル札の分厚い束だった。

イッセイ・ミヤケの夏

野外で開催されたイッセイ・ミヤケのコレクションは、そよぐ風の中でゆったりとした夏の気配に包まれていた。

Tシャツとシャツが融合したトップスのコットンジャージーのゆるやかなシルエットが、太陽の光にインスパイアされたプリントバギーパンツに目を向けさせた。

太陽のテーマはジャカード織のジャケットにも取り入れられた。夏の日差しを想起させるジグザグ模様はコンピュータージャカード素材を用いて作られていた。

イッセイ・ミヤケがテクノ素材のブランドとして知られる所以を思い出させるルックだった。

コレクションの会場となったパリのソルボンヌ大学にふさわしい、ビジネスライクやプレッピーなジャケットも見受けられた。

Japanese fashion designer Yusuke Takahashi runs on the catewalk after Issey Miyake men’s Spring Summer 2019 fashion collection presented in Paris . (AP Photo/Francois Mori)

「仕事、レジャー、プライバシーの境界は曖昧になりつつあります。公園、カフェ、図書館、そして自宅。あらゆる場所が仕事場になるのです」とコレクションの解説に記されていた。

コレクションが終わると、こぞってコーヒーを飲みながら締め切りに間に合うよう仕事に励む数多のファッションライターには、その意味が痛いほどよく分かった。


By THOMAS ADAMSON, Associated Press

PARIS (AP)

The debut Louis Vuitton collection by Virgil Abloh, the first African-American to head a major European fashion house, drew stars of all stripes to Paris for his rainbow-themed menswear show.

Kanye West was there with his wife, Kim Kardashian West, who had returned to Paris for the first time since she was tied up and robbed at gunpoint during an October 2016 jewelry heist. Model Bella Hadid weathered a prevailing hot spell behind shades, while Rihanna and Naomi Campbell arrived for the big event of Paris Fashion Week at the last minute.

Here are some highlights from Thursday’s spring-summer menswear shows:

LOUIS VUITTON’S INCLUSIVE RAINBOW

“It is a big, big day,” Bella Hadid said as she took her seat in the yellow section of Louis Vuitton’s multicolored set.

“It’s great,” chimed in Rihanna, who rocked a hip, white LV jumpsuit.

It was clear by the mood at the show that expectations for artistic director Abloh’s debut were at stratospheric levels.

And Abloh did not squander his moment. There was deep and thoughtful symbolism throughout the 56 multicolored looks.

White dominated the first designs. The hue, which signifies purity or new beginnings, also inspired Abloh’s first main fashion venture, the Milan-based house Off-White.

On Thursday, it was the base color for sheer T-shirts, LV fitted jackets and loose pleated pants that were accessorized with broken white chains that hung from bags and dragged on the floor. All of the models displaying the garments were black.

Colors then flourished.

A fluorescent yellow breast-plate top began a leitmotif of cage-like garments, such as orange ribbed vests and fluorescent side bibs.

Abloh literally went over the rainbow for the show’s best looks, which channeled “The Wizard of Oz.” A black and white jacquard double-breasted tailored jacket had an image of Judy Garland on the back.

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VICTOR CRUZ IS PROUD OF HISTORIC MOMENT

Abloh’s Louis Vuitton debut was recognized as a history-making moment for fashion.

American football player Victor Cruz, 31, who has African-American and Puerto Rican roots, told The Associated Press: “I’m happy to be alive and be part of this, because this hasn’t happened before in my generation.”

Cruz, who arrived with Hadid, said having an African-American designer leading a European heritage house for the first time was “opening the door. People now have to pay attention to minorities and the culture that we are shaping for ourselves.”

“This forces them to pay attention to us now,” he continued. “Pay attention in a real way, and not just inviting us to their shows. There are more doors opening to us now.”

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RICK OWENS’ BABEL

“Confusion” and age-old drama reigned in the styles of Rick Owens’ spring-summer ode to the Tower of Babel.

Set outside against the art deco columns of Paris’ Palais de Tokyo, his show featured machines spitting mood-setting smoke out across the constructed geometric stage. The accomplished designs themselves followed this architectural theme.

Crisscross patterns — as seen in a torn vest silhouette or in a graphic print — were ubiquitous on looks that often capped gargantuan, 90s-era black pants.

Much like the Biblical tower that Owens’ used as a touchstone for the 40 looks, the weight of the silhouette seemed visually to carry down from the torso to solid legs.

The pants, which were sometimes adorned with studs or imagined in geometric panels, were highly artistic in their play on proportion.

Three-dimensional tent structures adorning torsos added an eccentric edge, as did billowing white coats in multiple layers that carried an ecclesiastical-meets-sci-fi air.

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THE ART OF THE INVITATION

The age of email doesn’t seem to have left a mark on the fashion industry’s antiquated system for extending invitations.

Season after season, gasoline-guzzling couriers crisscross Paris to hand-deliver elaborate invites to fashion insiders.

Top houses vie to see which will come up the funniest or most imaginative one.

The invitation to Rick Owens’ menswear show on Thursday arrived in the shape of a black cotton mouth mask that fastened around the ears.

The Yoshiokubo label sent out an invite to its “Bank Robbery” show that was fashioned as a thick wad of pretend $500,000 bills.

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ISSEY MIYAKE’S SUMMER

Loose summer vibes were in the breeze at the open-air Issey Miyake presentation.

Flowing silhouettes of cotton jersey — hybrids between T-shirts and shirts — led the eye to baggy printed pants inspired by sunlight.

The sun theme continued in woven jackets. The zigzag patterns that evoked summer rays were made using a computerized jacquard fabric.

It was a reminder why Issey Miyake is known as the house of techno-fabrics.

Some jackets looked businesslike or preppy — a fitting reference for the show venue, Paris’ Sorbonne university.

“The boundaries between work, leisure, privacy have become blurred. One can work everywhere. A park, a cafe, a library or at home,” the show notes pointed out.

This fact was certainly not lost on the myriad fashion writers, bunched up after the show with coffees, working to meet deadlines.

By THOMAS ADAMSON, Associated Press

PARIS (AP)

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