DIRECTION

ART & DESIGN

プラダ:サイケデリックなスタイルで新たなエレガンスを提案

Prada redefines youthful elegance with psychedelic flair

SCROLL DOWN

Prada men's Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno

ミラノ・コレクションの3日目、今月17日に開催された2019年春夏メンズ・コレクションで、若手デザイナーの力作が披露された。

今回のコレクションでは、ミラノの大手有名ファッションブランドが、新たな世代、新たな独創性をテーマに盛り込んだ例がいくつか見られた。その一方で、新進ブランドはそれぞれが独自の方法で、独自の成長を予感させた。

今回は17日のショーに登場したブランドの中から、ミラノの主力ブランドであるプラダ(PRADA)の他、若年層向けブランドのパームエンジェルス(Palm Angels)、MSGM、スンネイ(SUNNEI)、そして韓国発の新ブランド、ベスファック(BESFXXK)のステージを紹介する。

PRADA (プラダ):ベーシックへの回帰

ミウッチャ・プラダ氏は、今回のメンズ・コレクションにおいて「新しく、若々しい発想で、エレガンスを提案しようと試みた」と言う。

プラダはスニーカーも披露したが、スニーカーであっても若者向けだからといってストリートファッションを提案することはない。プラダは、二つ折りのタートルネックを始めとするほぼすべての衣装に、新たに作成したプラスチック製の四角いロゴを配した。これには、主流のトレンドに対する厳しい皮肉が込められている。

Prada men’s Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno

プラダは今回、これまでの意向を覆し、セクシーという形でそのエレガンスを表現すべく、メンズ用のショートパンツを披露した。また、大きく膨らんだパイロット帽には、プラダのトレードマークである黒のビニールを多く使い、夏用であるにも関わらず、明らかに冬用の耳当てがついているという少しの遊び心を混ぜ込んだ。

ミウッチャ・プラダ氏は、「これまで決して、セクシーという表現を使ったことはなかった。プラダには絶対に、セクシー路線のブランドになってほしくない」と言いながらも、他のファッションブランドがボクシーなストリートスタイルを好んで、セクシーなデザインは却下しているようだったため、セクシーというコンセプトを積極的に取り入れたと語った。

「ご存知の通り、私にはあまのじゃくなところがあるから」と彼女は言う。

Prada men’s Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno

プラダの衣装は、レイヤードするものもしないものもあったが、いずれもベーシックな組み合わせとなった。披露されたのは、ストレートパンツ、タートルネック、シャツとジャケット、そしてプラダがメンズ用「ミニスカート」として提案したショートパンツだ。素材にはデニムやスエードを用い、中間色を多用した。

デイジーの花柄シャツや、ビートルズ『イエローサブマリン』のアニメ版映画を思わせるファンタジックな衣装には、かすかにサイケデリックな趣も見られた。

プラダはショールームをあえて装飾せず、プラスチック製のシートで壁を多い、ゲスト用の椅子には、空気で膨らませた透明なキューブを用意することで、ブランドのメッセージを強調した。

ミウッチャ・プラダ氏は、「時にはシンプルなものに立ち返ってみるのもいいことだ」と言う。

Palm Angels (パームエンジェルス):イタリア発のストリートファッション

フランチェスコ・ラガッツィ氏が、アメリカからインスピレーションを得て創設したストリートファッションブランド、パームエンジェルスは、ネオンカラー、厚底スニーカー、ショート丈のジムパンツ、カーゴパンツといった最新トレンドを網羅したコレクションを披露した。

しかし32歳のデザイナーは、ディテールにこだわった高級感を、パームエンジェルスの大きな魅力としてアピールした。ジムパンツにはスエードを用い、オレンジ色のトリムを配した。パンツと、袖の膨らんだ淡い青色のトップスには、ドローストリングが付けられている。

フットウェアは、星条旗模様のカウボーイブーツなどを披露。アメリカの国旗に白頭ワシをプリントしたジャンプスーツと見事にマッチしていた。

モデルの胸に巻き付けられたストライプ柄のストラップは、一見すると二の腕を縛っているように見える。上半身裸のモデルが身に着けて現れた時、それが衣装の一部ではなく、アクセサリーのひとつであることがわかった。パームエンジェルスは、ブランドの印として衣装にタグを配しており、ネオンカラーのタグがポケットからぶら下がっている。カラーレンズの入った細身のゴーグルは、都会的な印象を与えた。

MSGM (エムエスジーエム):鮮やかなビタミンカラー

マッシモ・ジョルジェッティ氏が設立したMSGMの2019年春夏コレクションは、同氏が若い頃、1980年代に、故郷であるリミニというアドリア海沿岸の町で過ごした夏の様子から着想を得たものであり、当時はビーチで過ごす人々が、常にファッションに敏感だったと言う。

ジョルジェッティ氏はまた、養子先となったミラノの家のクラシックな雰囲気に、オマージュを示した。ミラノは同氏が8年前に、自身のブランドであるMSGMを立ち上げた地だ。

ジョルジェッティ氏は、自身のイタリア人としてのルーツを重視しながら、1980年代のエネルギーを作品に反映しようと試みたと言う。バックステージでは、「見る人が元気を取り戻せるショーだ」と語った。

41歳のデザイナーは、細身のボタンダウンシャツに着けたMSGMミラノのロゴで、イタリアの有名サプリメントブランドのロゴを模倣するという、極めてわかりやすい表現を用いた。色は1980年代を思わせるネオンカラーをふんだんに使用し、模様には鮮やかな花柄や、漫画に登場するバレーボール選手、観光客を撮影したロジャー・ミニックの写真といった様々なプリントを用いた。

故郷のリミニについては、丈の長いボクサーパンツの上にデニムのショートパンツを重ね着するというスタイルに合わせた、ゆったりとしたニットウェアに、虹色の文字で町の名前を入れ、大きく目立たせた。さらにタンジェリン色のショートパンツや、ライムグリーンの水着も、リミニの夏を反映したものだ。

ミラノ・コレクションでは、太腿を大きく露出したショートパンツにタイダイ染めのニット、ジーンズにカラーブロックのパーカーといったスタイルや、細いストライプにヤシの木の影をプリントし、背中にはバンドのロゴを配したスーツなどを披露した。

SUNNEI (スンネイ)

デザイナーのシモーネ・リッツォ氏、ロリス・メッシーナ氏は、ジオ・ポンティ氏の作品として有名なピレリタワーの31階から一望できるミラノの風景を、ショーの背景として採用した。多くの人が憧れるこの地の風景は、招待状にも使用されている。タワーを下から見た景色を、スマートフォンで撮った写真のように加工して掲載した。これはスンネイのデザイナーが、スタジオから見ることができる景色だ。

しかしスンネイの洗練された、建築にも通じるデザインは、ジオ・ポンティ氏が設計したアーチ状の天井や、幾何学模様のタイルを貼った床とよく合い、デザイナーが確かな自信を持ってその会場を選んだということがわかる。今回、スンネイはメンズ・コレクションに、初めて女性用の衣装を導入した。デザイナーらは、女性用衣装も自然に馴染んでいたと評価している。

Sunnei men’s Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno

「彼らは皆、共通の言語を話す。私たちは、男性と女性にほとんど違いはないと思っている。残念ながら、性別というカテゴリーが存在しているが、私たちにとっては男性も女性も同じものだ」とリッツォ氏は言う。

スンネイの衣装は、鮮やかで、スタイリッシュな印象だが、柔らかさ、着心地の良さを重視している。ペールブルー、シーグリーン、クリーム色、そしてオレンジ色や赤色を混ぜて柔らかく仕上げたグレーなど、穏やかな色を中心に使用した。

パラシュートパンツは男女兼用のデザインで、女性モデルはニットのショート丈のトップスと、男性モデルはオーバーサイズのトレーナーと合わせた。

Sunnei men’s Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno

女性モデルが着て登場した、オレンジ色のドローストリングを付けた透明なアノラックは、オレンジ色の、裾をアシンメトリーにしたテリー織のドレスに、スポーティーな印象を与えた。男性用のアノラックには、スーツのジャケットのようなダブルボタンのノッチドカラーを採用。幅広のクロップドパンツと合わせた。

使い込んだレザーのベストには、機能的なポケットが付けられており、男性モデルの場合にはルーズジーンズと、柔らかそうなブリムハットと合わせた。女性モデルの場合には、カーゴポケットの付いたタイトスカートと合わせた。男性は大きな旅行バッグを手に、女性は四角いハンドバッグを持って登場。他にも底がウェーブ状になっている厚底靴や、シンプルなスニーカー、サングラスにヘッドバンドなど、アクセサリーも各種披露した。

「私たちが提案し続けてきた作品が進化した結果、自然とこうなった」とリッツォ氏は言う。「私たちが目指しているのは、シーズン毎に違ったモードのスタイルを生み出すことではなく、各カテゴリーを充実させ、広げることだ。」

Sunnei men’s Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno

BESFXXK (ベスファック):韓国の新進ブランドがミラノ・コレクション初登場

ミラノ・コレクション初登場となったのは、韓国のジェイ・ヒョク・リム氏、ボナ・キム氏が立ち上げたブランド、ベスファックだ。日本風のファッションに、1980年代アメリカのストリートスタイルと、イギリスの技巧を混ぜ合わせた衣装を披露した。

ベスファック(BESFXXK)という珍しい名前は、オーダーメイドを意味する「bespoke」に、より大胆なストリートファッションという概念を組み合わせたものだ。

BSFXXK, men’s Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno

33歳のデザイナーは、トレーナーやトレンチコートといった日常的な衣装を一度壊した上で、作り直すという手法を積極的に用い、男女兼用の衣装を生み出している。

男性用のトップスは、Tシャツとデニムジャケットを縫い合わせた。女性用のトップスは、片方が男性用のカラーシャツ、もう片方が女性用の清楚なシャツでできている。トレンチコートの裾はアシンメトリーになっている。このコートは、袖をベルトのようにしてウエストに巻き付けると、女性用のスカートにもなる。

「この衣装は2つの異なる要素を組み合わせただけではない。文化を融合したものです」とリム氏は言う。

BSFXXK, men’s Spring-Summer 2019 collection: AP Photo / Luca Bruno


By COLLEEN BARRY, AP Fashion Writer

MILAN (AP)

Youthful designers injected energy into the third day Sunday of Milan Fashion Week menswear previews for next spring and summer.

While the topics of generational and creative change at some of the most-established Milan fashion houses were running in the background, young brands carved out their own space to grow by their own rules.

Some highlights from Sunday’s shows, including Milan mainstay Prada alongside younger brands Palm Angels, MSGM, Sunnei and Korean newcomers BESFXXK.

___

PRADA BASICS

Miuccia Prada says she was “trying to do elegant in a new young way” with her latest menswear collection.

At Prada, young does not translate to streetwear, even if there were sneakers. The new plastic square logo on nearly every garment, including the folded turtle neck, was strictly an ironic answer to prevailing trends.

Against previous intentions, elegant at Prada translated into sexy — i.e. short shorts for men — and at times playful — big stuffed aviator hats made for summer despite the decidedly wintery earflaps, mostly in Prada’s trademark black vinyl.

“I never pronounced sexy in my life. I never wanted Prada to be sexy,” but willingly embraced the notion as the rest of the fashion world seemed to resist sexiness in favor of boxy street looks, the designer said.

“You know I am a bit of a contrarian,” she said.

The looks amounted to basic mix and match, layer or not: Straight trousers, turtle necks, shirts and jackets, and the short-shorts, which Prada called “a miniskirt” for men. Materials included denim and suede. The colors were mostly neutrals.

There was a slightly psychedelic feel to daisy print shirts and fantastic scenes that conjured the animated film version of the Beatles’ “Yellow Submarine.”

Underlining the message, Prada stripped the showroom bare, put clear plastic sheets on the wall and sat guests on inflatable clear cubes.

“Sometimes, it is good to go back to simple things,” she said.

____

PALM ANGELS: ITALIAN STREET WEAR

Francesco Ragazzi’s America-inspired street fashion brand, Palm Angels, had all the codes of the latest trends: neon flashes, thick-soled sneakers, short gym shorts, technical cargo pants.

But the 32-year-old designer underlined the luxury in the brand with details. The gym shorts were suede and had orange trim. Shorts and a baby blue top with puffy sleeves came with draw sting.

The footwear included cowboy boots painted with the Stars and Stripes, the perfect accompaniment to a jumpsuit in a bald eagle-American flag print.

A striped strap worn across the chest, apparently binding the upper arms, was an accessory, not part of the garment, as was made clear when a model sported one bare- chested. The looks were tagged as much as branded, with neon tags hanging from pockets. Tiny goggles with colored lenses added an urban edge.

___

VITAMIN INJECTION AT MSGM

Massimo Giorgetti’s MSGM collection for next spring and summer recalls his youthful 1980s summers in his native Adriatic coastal city of Rimini, a time, the designer said, when the beach crowds never abandoned their fashion sense.

And Giorgetti paid homage to classic looks of his adopted home in Milan, where he launched his MSGM brand eight years ago.

Giorgetti said he wanted to emphasize his Italian roots while also injecting a dose of 1980s energy. “It’s a show that recharges you,”Giorgetti said backstage.

The 41-year-old designer made the point quite literally, imitating colorful graphic logos from well-known Italian vitamin brands with the MSGM Milano logo on silky button-down shirts. There was a plethora of 1980s neon colors, bright florals and prints —from Manga volley-ball playing characters to Roger Minick photographs of tourists.

Rimini is celebrated in slouchy knitwear with the city’s name in rainbow colors, worn with striped denim shorts layered over longer boxers. But also in the tangerine shorts and lime green swimming briefs.

For Milan, there were tie-dye knits over colorful print thigh-baring short, jeans and color-block hoodies, and pin-striped suits with palm tree shadows and the band logo on the back.

____

SUNNEI

Designers Simone Rizzo and Loris Messina showed their Sunnei label against the backdrop of the Milan skyline as seen from the 31st floor of Gio Ponti’s famed Pirelli Tower. It was an aspirational location, reflected in the invitation that showed the tower from below in a faux smart-phone snap — the view the designers have from their studio.

But the sophisticated, architectural designs were a natural fit for Gio Ponte’s arched ceilings and geometrically tiled floors, and showed the designers have definitely arrived. The collection included for the first time women’s looks alongside the menswear, and the designers said they found a natural interplay.

“They speak the same language. For us, men and women change little. Unfortunately, we have to categorize it. But for us it is the same thing,” Rizzo said.

The looks were clean and sharp, with a focus on soft comfort. The color palate was soothing, from pale blue, sea green, cream and gray offset by orange and red.

Parachute pants worked for him and for her, paired with knit cropped tops for her or an oversized jersey hoodie for him.

Her transparent anorak with orange draw strings gave a sporty touch to an orange terry cloth dress with an asymmetrical hemline. His anorak features a notched collar and doubles as a suit jacket with wide-legged cropped pants.

He wore a worn leather vest with utility pockets with loose jeans and a floppy brim hat, while she wore it with slim skirt with cargo pockets. He carried a large travel bag, hers was a rectangular purse, as the designers also presented a full range of accessories including wavy platform shoes and simple sneakers, sunglasses and headbands.

“It is the natural extension of the brand that we have always presented,” Rizzo said. “Our goal is not to change the mood for style from season to season, but to grow, expand the categories.”

___

SOUTH KOREAN NEWCOMERS UNVEIL BESFXXK BRAND

South Korean newcomers to Milan, Jae Hyuk Lim and Bona Kim, unveiled their BESFXXK brand that mixes Japanese textiles with American street-styling from the 1980s and British tailoring.

The unusual name combines the notion of bespoke designs with a more irreverent street looks.

The 33-year-old designers aggressively deconstruct and recompose everyday garments for their combined menswear and womenswear collection, like sweatshirts and trench coats.

So a top for him is composed of a T-shirt and a jean jacket sewn together, while hers is a man’s collared shirt on one side and an angelic white woman’s shirt on the other. Trench coats feature asymmetrical hems. Or can be transformed into a skirt for her, the arms of it wrapped around the waist as a natural belt.

“It is not just a mix of two different elements, it is a mix of cultures,” Lim said.

___

By COLLEEN BARRY, AP Fashion Writer

MILAN (AP)

RECOMMENDS