DIRECTION

ART & DESIGN

ドラム缶アート:ロンドンの湖に浮かぶクリスト氏の作品

Roll out the barrels: Christo artwork floats on London lake

SCROLL DOWN

AC Manley / Shutterstock.com

ロンドンのHyde Park(ハイド・パーク)では、アヒルやガチョウなどが泳ぐ冷たい湖に、見慣れないものが浮かんでいる。赤、薄紫、青色に塗られた色鮮やかな7,560個のドラム缶を、きれいに積み重ねて作られた巨大な作品だ。

今月18日にお披露目となった『ロンドン・マスタバ』(*マスタバとは、ベンチを意味するアラビア語で、ピラミッド以前の古代エジプトの墓のことを指す)は、クリスト氏の最新作。同氏はこれまでにも、ベルリンの国会議事堂を銀色の布で覆ったり、ニューヨークではセントラル・パークにサフラン色の布で作ったゲートを並べたりと、驚きのアート作品を生み出してきた巨匠だ。

83歳のアーティストがロンドンに初めて制作した巨大な作品は、ハイド・パークにあるサーペンタイン・レイクの水面から65フィート(20メートル)の高さを誇る。側面に傾斜をつけ、台形状にしたのは、古代メソポタミアのベンチと、エジプトの墳墓に着想を得たためだ。ドラム缶の色は、青々とした草木と、灰色がかった青空というロンドンの夏の風景を引き立たせるものを選んだ。

Dominic Lipinski / PA via AP

『ロンドン・マスタバ』は、湖の近くに建つサーペンタイン・ギャラリーで開催されている展覧会の一部として、9月23日まで浮かべられる予定。展覧会では、1950年以降、主にドラム缶を用いて制作されたクリスト作品の軌跡をたどる。展示作品の中には、クリスト氏の妻であり、創作活動のパートナーでもある、ジャンヌ=クロード氏との共作も多く見られる。彼女は2009年に他界した。

クリスト氏とジャンヌ=クロード氏は、最初は空き缶をペイントして作品に用いていたが、さらに大きな石油用のドラム缶を使うようになり、壁や丘のように積み重ねるなどして、作品を生み出した。2人の作品はいずれも巨大で、いずれ取り壊すことを前提としている。

2人はさらに巨大な作品の構想も練っていたが、その多くが建設には至らなかった。そうでなくても、建設までには何十年もの歳月を要した。

クリスト氏、ジャンヌ=クロード氏が、水面に浮かぶマスタバ(ベンチを意味するアラビア語)の実現を目指すようになったのは、1967年のことだ。当初、マスタバはミシガン湖の水面に浮かべる計画だった。最終的には着想から50年後、ロンドンでその姿を披露することとなった。

クリスト氏は、1977年以降はさらに大規模なマスタバを制作する計画を進めてきた。アブダビの砂漠に410,000個のドラム缶を使用し、高さ500フィート(150メートル)のマスタバを建設するという構想で、完成すれば世界最大の彫刻作品となるはずだった。

Dominic Lipinski / PA via AP

『ロンドン・マスタバ』は、他のクリスト作品と同様、期間限定の作品だ。クリスト氏には「軌跡を残さない」という哲学があるため、マスタバは夏の終わりには取り壊され、ドラム缶はリサイクルされる。

現在、マスタバは穏やかな様子で湖に浮かび、近くを通りかかった人々や、ジョギング中、サイクリング中の人々など、公園の利用者から様々な注目を集めている。

ハイド・パークに2カ月かけてマスタバが組み立てられる様子を目撃したという地元住民のルーシア・ハルパーン氏は、「マスタバのおかげでアヒルが寄り付かず、水の中で遊べるようになったから」愛犬コッカプーのココが喜んでいると語った。しかし彼女自身は、その作品に「少しがっかりしています」。

「唯一美しいと思える点は、水面への反射です」とハルパーン氏は言う。「おそらく、これがこの作品のポイントなのでしょう。マスタバが光を浴びて、赤紫やピンク色を水面に映し出す様子は、とてもきれいです」。

ブルガリアに生まれ、ニューヨークで育ったクリスト氏は、批判的な意見を寄せられても意に介さない。

「批判であろうと称賛であろうと、どのような解釈も間違っていない」とクリスト氏は言う。「私たちは何かを見れば、何かを考えます。私たちは人間であり、考える生き物だからです」。


By JILL LAWLESS, Associated Press

LONDON (AP)

The ducks, geese and hardy cold-water swimmers in London’s Hyde Park have a new neighbor: a monumental floating structure made from 7,506 stacked barrels colored bright red, mauve and blue.

“The London Mastaba,” unveiled Monday, is the latest installation by Christo, a master of supersized artworks who has previously wrapped Berlin’s Reichstag in silver fabric and festooned New York’s Central Park with thousands of saffron-colored cloth gates.

The 83-year-old artist’s first major creation in London rises 65 feet (20 meters) above the surface of the park’s Serpentine Lake. Its slope-sided trapezoid was inspired by ancient Mesopotamian benches and Egyptian tombs. The colors have been chosen to complement the lush greenery and gray-blue skies of a London summer.

The sculpture, which will float on the lake until Sept. 23, is accompanied by an exhibition at the nearby Serpentine Gallery tracing the barrel-based artworks Christo has created since the 1950s — often with his wife and artistic partner, Jeanne-Claude, who died in 2009.

The pair started experimenting with paint cans and upsized to oil drums, using them to create walls, mounds and other structures both monumental and temporary.

Many of their grander schemes have never been built. Others took decades.

Christo and Jeanne-Claude first dreamed of a floating mastaba — Arabic for bench — in 1967. Initially it was to be built on Lake Michigan. Five decades later, it has finally arisen in London.

Since 1977, Christo has been planning an even bigger version: a mastaba set in the Abu Dhabi desert that would be made from 410,000 barrels, rise 500 feet (150 meters) and constitute the largest sculpture in the world.

Like Christo’s other works, “The London Mastaba” is temporary. At summer’s end it will be dismantled and the barrels recycled, in keeping with Christo’s “leave no trace” philosophy.

For now, it floats serenely, drawing a mixed reaction from the walkers, joggers and cyclists who use the park each day.

Local Lucia Halpern, who watched the work being constructed in the park over two months, said her cockapoo Coco was a fan, “because it keeps the ducks away and she can go in the water.”

But she declared herself “a bit disappointed” by the structure.

“The only thing I find beautiful about it is the reflection in the water,” she said. “Maybe that’s the point. It’s quite pretty when it gets the light and puts these magenta and pink colors on the water.”

The Bulgaria-born, New York-based Christo is unconcerned about getting divergent reviews.

“Any interpretation is legitimate — critical or positive,” he said. “All make you think. This is why we are human — to think.”


By JILL LAWLESS, Associated Press

LONDON (AP)

RECOMMENDS