DIRECTION

ART & DESIGN

ヴェネチア・ビエンナーレ:国際建築展に広がる現実世界の議論

Real-world debates permeate Venice Biennale on architecture

SCROLL DOWN

AP Photo / Antonio Calanni

かつてアメリカの奴隷貿易の一部だった場所の再現から聖地の宗教的な場所におけるデリケートな状態の維持にいたるまで、現実世界の議論が今年のヴェネチア・ビエンナーレ国際建築展に広がっている。

5月26日から6カ月にわたり開催される壮大な建築展は、建築物の政治的な意味合いだけでなく、その中の空間をも映し出している。

「自分たちにできる形で世界中の人々の立場を守る建築物を造るために、私たちは政治的課題を認識しなければなりません」と、イヴォンヌ・ファレル氏とともに、メイン展示『フリースペース(Free Space)』のキュレーターを務めるシェリー・マクナマラ氏は話す。「私たちは、人々の生活の質を脅かす状況を深く認識しています」。

AP Photo / Antonio Calanni

イスラエル館の展示は、『交渉の構造(structures of negotiation)』をテーマに、崇拝されている神聖な場所の多重権利の結果と日常的な使用が遺跡をどのように定義するかを要約したものだ。イスラエル館は、トランプ政権が先ごろアメリカ大使館をテルアビブからエルサレムへ移転したことで中東紛争に及ぶであろう影響については言及していない。しかし、推測は容易であるとキュレーターは認める。

「私たちに言えるのは、政治的な出来事が時に聖地の現状に非常に重大な影響を与えるということです。その逆もまた然りで、仮に聖地の現状の均衡が何らかの理由で侵害された場合も、政治情勢に影響が及びます」と、同館共同キュレーターのタニア・コーエン・ウジエッリ氏は話す。

イスラエル館が行った5件の事例研究のひとつで、キリストが磔刑に処され埋葬された場所として崇拝されている、エルサレムにある聖墳墓教会を見てみよう。この展示の目玉は、どの宗派がどの地域を支配していたかを明確にする目的でオスマン帝国時代の高官のために作られた、色分けされた教会の立体模型だ。

20世紀初頭、教会中庭の隆起した石を除去する権利を誰が有しているかについて争いが起きたと、同館共同キュレーターのデボラ・ピント・フディーダ氏は話す。

「数十名が命を落としました。時代の推移とともに、場所の利用を巡ってこれらの地域が権力を得たり失ったりします」。しかし、現状では発展が見られ、「現在、ローマカトリック教会と正教会はその石の除去に合意しています。他者のことは意に介さず」。

アメリカ館は、政府によってその帰属が決定される市民権の意味について言及している。

AP Photo / Antonio Calanni

アマンダ・ウィリアムズ氏とアンドレス・ヘルナンデス氏は、シャニ・クロウ氏とのコラボレーションで、黒のブレイド(黒人女性の髪形によく見られる細かい三つ編み)でできたに覆われた『避難場所(a pocket of retreat)』を中庭に制作した。レールの上に作られたその避難所は、黒人奴隷に自由をもたらすために尽力した組織『地下鉄道』を象徴していおり、空に向かって伸びる線路が、よりよい未来への希望を表している。

「この作品は、市民権を得るために戦って生き残り、繁栄するまでの軌跡を具現化しています」とウィリアムズ氏は話す。

館内には、建築事務所『スタジオギャング(Studio Gang)』が、奴隷貿易とかかわりが深いメンフィスから19世紀の荷揚げ場の石800個を持ち込んだ。このプロジェクトの目的は、「こういう場所についてしばし考えてもらう」ことだが、何を感じるかは観る者次第だと、共同キュレーターのアン・ルイ氏。

サウジアラビアをはじめとする6カ国が今回ビエンナーレ国際建築展に初出展した。サウジアラビアの展示は、政治上の首都リヤド、宗教上の首都メッカ、石油の街ダンマーム、港町ジッダという国内四大拠点におけるスプロール現象に焦点を当てている。「スプロール現象は石油ブームの産物ですが、スプロール現象が生んだのは、実際のところ社会的孤立なのです」と、キュレーターのスマヤ・アルソレイマン氏は話す。

ビエンナーレへの出展は、近年の開かれたサウジアラビアの表れでもあり、サウジアラビア国民が彼らの経験を世界へ直接発信する貴重な機会となっている。

「芸術文化に関連するイベントに参加することは、ますます今日的な意義を持つようになっていると思います」と、建築家のアブドゥルラーマン・ガザズ氏は話す。「私たちにとって、国の原動力の見事な転換に関われるのは、本当に素晴らしいことです」。

2013年と2015年にコンテンポラリーアートフェアに参加したバチカンも、今回ビエンナーレ国際建築展初出展した。聖座は、ノーマン・フォスター氏をはじめとする世界的に有名な建築家にヴェネチアの潟に浮かぶ島の森の中に教会の建築を委ねた。

森は「人生で迷う場面」のメタファーで、教会は「経験と志向に合致する、昔から出会いの場なのです」と、キュレーターのフランチェスコ・ダル・コ氏は話す。教会は、11月25日のビエンナーレ閉幕後、サン・ジョルジョ島に恒久的に残される予定だ。


By COLLEEN BARRY, Associated Press

VENICE, Italy (AP)

Real-world debates permeate this year’s Venice Biennale on architecture, from commemorating spaces once part of the U.S. slave trade to maintaining the delicate status quo at religious sites in the Holy Land.

The sprawling exhibition, which opens Saturday for a six-month run, reflects not only on the political implications of what gets built but also on the empty spaces in between.

“We have to be aware of the political issues in order to make buildings which protect, in so far as we can, the status of the human being in the world,'” said Shelley McNamara, co-curator with Yvonne Farrell of the main exhibition, “Free Space.” “‘We are acutely aware of the things that are threatening the quality of life of human beings.'”

The Israeli Pavilion, subtitled “structures of negotiation,” outlines the consequences of multiple claims on revered religious places and how daily use defines monuments.

It doesn’t comment on how the Trump administration’s recent decision to move the U.S. Embassy to Jerusalem from Tel Aviv might impact the Middle East conflict. But the curators agreed it is easy to draw inferences.

“What we know is that sometimes political events have a very heavy impact on the status quo of the holy places and vice versa, and even if the equilibrium of the status quo in the holy places is for some reason violated it has an influence on the political situation,” said the pavilion’s co-curator Tania Coen Uzzielli.

Take the Church of the Holy Sepulchre in Jerusalem, revered as the place of Jesus’ crucifixion and burial and one of the pavilion’s five case studies. The exhibit features a color-coded, three-dimensional model of the church made for an Ottoman-era pasha to make clear which denomination controlled which area.

In the early part of the last century, a conflict over who had the right to clean a raised stone in the church courtyard led to violence, said pavilion co-curator Deborah Pinto Fdeda.

“Tens of people died,” she said. “It is through the usage of places over time that these communities gain or lose power.” Yet even there the status quo evolved: “Today the Latins and Orthodox agree to clean it as if the other doesn’t exist.”

The U.S. pavilion comments on the meaning of citizenship as governments dictate who belongs and who doesn’t.

Amanda Williams and Andres Hernandez created, in collaboration with Shani Crowe, “a pocket of retreat” in the courtyard behind a protective veil of black braids. The refuge is built on a rail, symbolizing the underground railroad that helped bring slaves to freedom. It projects upward, toward a better future.

“The piece tries to embody that trajectory from fighting and surviving for your citizenship to thriving,” Williams said.

Inside, a group called Studio Gang brought 800 stones from a 19th century landing in Memphis linked to the slave trade. Co-curator Ann Lui said the project was about “taking a moment to think about these fraught sites” without proposing, yet, how to remember them.

Saudi Arabia is one of six countries participating for the first time in the architectural Biennale, with a project that focuses on urban sprawl in the kingdom’s four major centers: political capital Riyadh, religious capital Mecca, the oil city of Dammam and the port city of Jeddah.

“The sprawl is the result of the oil boom but the result of the sprawl is actually social isolation,” said curator Sumayah Al-Solaiman.

Participation in the Biennale is yet another sign of recent opening in Saudi Arabia, giving Saudis an important chance to communicate their experiences directly to the world.

“I think it is becoming more and more relevant to be involved in things that relate in art and culture,” said architect Abdulrahman Gazzaz. “I think it is truly fascinating to us to be present at such a wonderful shift in the dynamic of the country.”

The Vatican also is participating for the first time in the Biennale of architecture after joining the contemporary art fair in 2013 and 2015. The Holy See entrusted world-renowned architects including Norman Foster to create chapels in a wooded area on an island in the Venetian lagoon.

Curator Francesco Dal Co said the woods provided a metaphor “of where you get lost in life” and the chapels “are always a place of encounter, meeting experience and orientation.”

The chapels may stay on as a permanent presence on San Giorgio island after the Biennale closes on Nov. 25.


By COLLEEN BARRY, Associated Press

VENICE, Italy (AP)

RECOMMENDS