DIRECTION

ART & DESIGN

少数派の人々がパリで政治的な姿勢を示すのに合わせ、ヴォーギングが復活

Voguing revives as Paris minorities strike a political pose

SCROLL DOWN

AP Photo / Michel Euler

パリのナイトクラブには大音響で音楽が流れていた。派手な化粧を施し、危険なほど踵が鋭く尖ったハイヒールを履いた黒人の男性ダンサーがリズムに合わせて空気を切り裂かんばかりに素早く腕を伸ばした。その後突然、彼は「死んだ」ようにフロアに倒れ込んだ。

ヴォーグとは、1990年に歌手のマドンナがリリースした楽曲名にも使われたことで一躍有名になった80年代のダンススタイルである。このヴォーグがフランスで再び復活の兆しがある。それは、ただ単なる派手な娯楽、というわけではない。同性愛結婚反対主義者や移民排斥国民戦線との対立で生じる緊張が原因となり、疎外感を抱く多数のフランス国内少数派の人たちにとって、ヴォーグは反逆の声明の意味を持つ。

ゲイ、黒人、アラブの若者たち、なかでも宗教面で保守的な貧しいパリ郊外の地域出身者は、一切の報復を恐れる必要が無く、自らの人種や性的アイデンティティを存分に表現できる安全な場所としてヴォーグダンスのイベントをとらえている。

「気づいている人はあまり多くないが、ヴォーギングは政治的なものだ。怒った同性愛結婚反対主義者が突きつける主張に気圧されて、少数派の人たちがフランスの路上に立たされた時、その路上でヴォーグを踊り、自分たちなりの主張をしていた人たちがいる」とダンサーのマリオン・タイガー・メロディ氏は言った。そして、

「(極右の)国民戦線(党派)の人気の高まりも何らかの影響を与えたに違いない」と付け加えた。

現在、フランスはニューヨーク以外で世界最大のヴォーグ流行の拠点となっている。才気あふれる若いダンサーや、風変りなコスチュームを身にまとったドラァグ・クイーンたちはダンス大会で対決し、ヴォーグ誌のグラビアページに載っているファッションモデルのポーズに触発された動作を次々と披露する。

ヴォーグダンスが初めてメインストリームで有名になったのは、マドンナが1990年にリリースした「ヴォーグ」という楽曲と動画だ。この曲の中で、マリリン・モンロー、ジェームズ・ディーン、グレース・ケリー、ベティ・デイヴィスなどハリウッドの象徴となった白人を列挙し、人々にヴォーグのように「ポーズを決め」るように呼び掛けたことがきっかけとなっている。

しかし、ヴォーグ流行の最初のきっかけは、白人主義や多数派とは無関係であり、常にアイデンティティの力強い主張と深く結びついたものだった。マドンナの楽曲ヴォーグの歌詞は、白人礼賛の気運を助長するとして批判の対象となった。(動画には黒人ダンサーも出演したにも関わらず、だ。)

ヴォーグ流行の動きは、1980年代にニューヨークで黒人やラテン系のLGBT達のコミュニティの隠れ家として機能したヴォーグ・ボールにおいて熱狂的に広まった。都市におけるエイズの流行が同性愛嫌悪の風潮を助長し、人種差別主義が広まった時に、ヴォーグのコンテストが少数派コミュニティを受け入れてくれることに気付いた人々が少なからずいた。

この流行を生み出した創始者の1人、ウィリー・ニンジャは、数々の受賞歴を持つ1990年のドキュメンタリー映画、「パリ、夜は眠らない。」に出演して一躍有名になったが、2006年にエイズが原因の感染症で亡くなるまで、ヴォーグをフランスの首都、パリで流行させたい、と熱望していた。

このヴォーグ流行の勢いは、数万人に及ぶ人々が同性婚を合法化する計画に反対し、同性愛嫌悪者の行動が活発になった2012年にパリへと伝わった。

昨年のフランス大統領決戦投票で3位に入ったマリーヌ・ル・ペン氏が率いる右翼団体であり、移民排斥を掲げる党派である国民戦線の台頭は、既に疎外感に苛まれていた多くの若い黒人ヴォーガーたちに追い打ちをかけた。

フランス生まれの黒人ドラァグ・クイーンであるラッセンドラ・ニンジャ氏は、フランスにおけるヴォーグシーンを創設するまではニューヨークに在住していたが、80年代のニューヨークでのダンス流行に貢献した破滅的な状況、つまり、無数の少数派グループ、人種差別主義者、および同性愛嫌悪主義者が入り乱れる混沌とした存在が今日のパリの状況に酷似している、と感じている。

AP Photo / Michel Euler

「人種差別主義がまだここでも健在だ。言うまでもなく、誰もが宗教的で、いつも聖書を手にしてその教え通りに暮らしているため、(フランスの)黒人コミュニティにおいて同性愛者でいることは、なお一層困難が伴う」とニンジャ氏は言い、きらびやかなガウンを着て見せた。

ステフィー・ミズラヒ氏はニューヨークの有名な「スタジオ54」への解答と言えるフランスのダンスホール「ル・パラス」で1980年代にダンサーとして活躍したが、ヴォーグシーンがパリで盛んになっているのを見てとても嬉しかった、と話した。ミズラヒ氏は、「そこはLGBTの人々が自分自身をさらけ出し、日常生活の厳しさを表現できる安全な避難所である」と言った。

ヴォーギングの参加者の多くは家族に知られることを好まないため、報復を恐れてイベントの撮影を厳しく制限している。

現実の厳しさと内に秘めた攻撃性は、ヴォーグの様々な表現の根底に流れるテーマである。「デスドロップ」という動作は、ダンサーがフロアに倒れ込むと同時に再び跳ね起きる動作のことだ。そして、ぎくしゃくして何かを切り裂くようなヴォーグの腕の動きは、ブルース・リーのカンフー映画に触発されたものだ、と言われている。

ファション性に富むか、もしくは、著名であるかどうか、も試金石だ。

ヴォーグのコミュニティは、ハウス・オブ・ゴルティエ、ハウス・オブ・シャネルおよびハウス・オブ・ランバンといった互いにダンスで対峙し合う世界的なファッションをテーマに掲げるハウスもしくはチームに分類される。

そして、ビヨンセ、リアーナ、アジーリア・バンクスおよびウィロー・スミスらのアーティストが全員、ヴォーグのダンススタイルに影響を受けていることからも、ヴォーグの大衆性が健在なのは明白である。

マドンナの衣装を手がけたことのあるファッションデザイナーのジャンポール・ゴルチエ氏は、パリで行われたヴォーグのコンテストにゲスト審査員として招待された。同氏は、1990年にニューヨークでスター達と共にヴォーギングに本腰を入れた時の追想に耽った

AP Photo / Michel Euler

「1990年当時、私はその場にいたことを誇りに思う。当時はブルックリンとニューヨークの小さな家族のような存在だったが、今や世界的に有名になった」とゴルチエ氏はAP通信に語った。そして、「私は、ヴォーグが近代化し、進化を遂げて復活している様子を見て激しい興奮を隠し切れない」と言った。

ゴルチエ氏は、持ち前のユーモアを交え、フランス国家主義の台頭に思いを馳せた。

「誰かがマリーヌ・ル・ペン氏にヴォーグの踊り方を教えてあげるべきだ」とゴルチエ氏は言い、「それが効果的な解決策だろう。違うかい?」と微笑んだ。

By THOMAS ADAMSON, Associated Press

PARIS, France (AP)

 

In garish makeup and dangerously high heels, a black male dancer’s outstretched arms aggressively slice the air in time to the Paris nightclub music until suddenly, he drops “dead” on the floor.

Vogue, the ’80s dance movement Madonna popularized in her hit 1990 song of the same name, is experiencing a revival in France. It’s not just a flamboyant pastime. For many minority French communities who feel alienated over tensions arising from divisive anti-gay marriage protests and the anti-immigration National Front, it’s a statement of defiance.

Many gay black and Arab youths — especially those from Paris’ less affluent and religiously conservative suburbs — see Vogue dance events as safe places in which their racial and sexual identities can be fully expressed without fear of reprisals.

“Not many people realize but voguing, it’s political. When they were lining the streets in France with angry anti-gay marriage signs, the others were expressing themselves with dance on the Vogue runway,” said dancer Marion Tiger Melody.

“The increased popularity of the (far-right) National Front (party) must also have had an impact,” she added.

France is now the world’s biggest voguing hub outside of New York. Talented young dancers and drag queens in outlandish costumes face off in competitions, showing off moves inspired by the poses of fashion models in the pages of Vogue magazine.

The dance first hit the mainstream with Madonna’s 1990 song and video “Vogue,” in which the singer lists a roll call of all-white Hollywood icons — Marilyn Monroe, James Dean, Grace Kelly, and Bette Davis — while calling on people to “strike a pose.”

But the original movement was neither white nor mainstream and always closely linked with bold identity politics. Madonna was criticized for her lyrics, which some said appropriated the movement for the white population (even though black dancers featured in the video.)

The moves were first popularized in 1980s New York during exuberant Vogue Balls that served as a refuge for the black and Latino LGBT community. At a time when the AIDS epidemic in the city fueled homophobia and racism was rife, many found an accepting community in the contests.

One of the movement’s founders, Willi Ninja, who starred in the award-winning 1990 documentary about New York voguing, “Paris is Burning,” had wanted to bring the dance to the French capital before he died in 2006 of an AIDS-related illness.

The movement pirouetted to Paris in 2012, the year tens of thousands of people protested across France against plans to legalize same-sex marriage and there was an uptick in homophobic behavior.

The rise of the National Front, Marine Le Pen’s right-wing anti-immigrant party that won a third of votes in France’s presidential runoff last year, aggravated many young black Voguers who already felt ostracized.

French-born black drag queen Lasseindre Ninja, who had lived in New York before founding the French Vogue scene, feels that the perfect storm contributing to the dance’s emergence in ’80s New York — myriad minority groups, racism, homophobia — is present in today’s Paris.

“Racism is still here … Of course, it’s even harder being gay in the (French) black community as everyone’s religious and everyone takes the bible by the book,” said Ninja, who sported a sparkling gown.

Stephie Mizrahi — a dancer in the 1980s at “Le Palace,” France’s answer to Studio 54 — said he was delighted to see the voguing scene in Paris flourish. It’s “a safe-haven for LGBT people to express themselves and the harshness of daily life,” he said.

Because many of the voguing participants are not out to their families, filming access to their events is strictly limited for fear of reprisals.

Harshness and aggression are running themes in the Vogue lexicon. There’s the “death drop,” a move that sees the dancer collapse on the floor before quickly bouncing up again. And the jerky, slicing style of Vogue arm movements were reportedly inspired by Bruce Lee’s kung fu films.

Fashion and celebrity are also touchstones.

The Vogue community is divided into global fashion-themed houses, or teams, that dance off against each other, such as the House of Gaultier, House of Chanel and the House of Lanvin.

And for proof that its popular appeal lives on, look no further than Beyoncé, Rihanna, Azealia Banks and Willow Smith, who have all been influenced by the vogue style of dance.

Designer Jean Paul Gaultier, who has dressed Madonna, was invited as a guest jury member at one Paris Vogue contest. He reminisced about going voguing with the star in New York in 1990.

“To have been there at that moment, I’m really proud … it was a small family in Brooklyn and New York and then it became global,” Gaultier told The AP. “I’m excited to see this revival that’s modernized and evolved.”

With his trademark humor, Gaultier mused about the rise of French nationalism.

“I think they should give voguing lessons to Marine Le Pen,” he said. “That would be a good solution, no?”

___

Thomas Adamson is at Twitter.com/ThomasAdamsonAP

 

RECOMMENDS