DIRECTION

ART & DESIGN

Interview:シャーリーズ・セロンとマッケンジー・デイヴィスが『Tully』の裏側、映画業界の展望について語る

Q&A: Theron, Davis on kinship, Netflix and supportive actors

SCROLL DOWN

(l to r.) Mackenzie Davis as Tully and Charlize Theron as Marlo star in Jason Reitman's TULLY, a Focus Features release.

アルコール中毒で、あらゆる面で大人になりきれず、意地が悪くておバカなダメ人間を映画『ヤング≒アダルト』で演じて以来、脚本のディアブロ・コーディと監督のジェイソン・ライトマンとまた仕事がしたいと、シャーリーズ・セロンは考えていた。

そんなわけで、つらく厄介な、時に笑いを誘う母親の現実を曖昧な視点で描く『Tully』(タリー)のアイデアをコーディが思いついたとき、セロンは脚本を読むまでもなく3人の子どもの母親役を引き受けた。育児に疲れ果てた彼女が意を決して迎え入れるナイトナニー(夜だけの子守)が、マッケンジー・デイヴィス演じるタリーだ。

主演のふたりが先ごろ、この型破りな映画(詳細は観てのお楽しみ)、テレビドラマに対抗するためには映画が進歩しなければならない理由、女性映画の脇役を喜んで演じてくれる男優に出会うというめったにない喜びについてAP通信に語った。

(明瞭かつ簡潔にするため発言は編集済み。)

Photo by Chris Pizzello / Invision / AP

___

AP通信(以下AP):デイヴィスさんにお伺いします。この映画への出演が決まった経緯は?

シャーリーズ・セロン(以下セロン):最初にオファーした女優のスケジュールが合わなかったんですが、私のエージェントが彼女をよく知っていて……

マッケンジー・デイヴィス(以下デイヴィス):それで、コネで入ったんです。いえ、ライトマン監督からお話をいただきましたよ。私、『ヤング≒アダルト』がものすごく好きなんです。タリーは、これまで演じたことのない、とても素敵な役でした。彼女はマーロ(セロン)というひとりの女性を成長させる。友だちってそういうものですよね。私の人生の糧になる大切な役でシャーリーズと共演できてよかったです。

AP:タリーはマニック・ピクシー・ドリーム・ガール(映画で描かれる、男性を惹きつける明るくてかわいい典型的な理想の女の子像)的な役柄なのではと最初はちょっと心配だったのですが、まったくそんなことはなかったですね。

セロン:そう思いますよね。ずっとそういう女性像を見せられてきたから、女性が女性を支えるなんて絶対にないだろうと思い込んでしまう。それで、どうにかして私から夫を奪おうとするような展開を想像する。そんな幻想を笑い飛ばすのがこの映画です。

デイヴィス:トレイラーからはそういう要素が読み取れますよね。「ああ、やっぱり彼女は旦那を……」ってみなさん思うでしょう。私を含め、みなさんの想像を裏切る映画ではないでしょうか。

Charlize Theron stars as Marlo in Jason Reitman’s TULLY, a Focus Features release.

AP:この映画では男性が脇役ですよね。

セロン:こういうことがあると、すごくうれしいです。女性映画の脇役をやりたがらない男優が多いので。『アトミック・ブロンド』で共演したジェームズ・マカヴォイのように、「僕の役目は君のサポート。それで満足だ」と言ってくれる男優がいると本当にうれしいです。

デイヴィス:キャリアがあって喜んで脇役を演じてくれるいい男優って、めったにいないんです。

セロン:そう、そしてそれは決していいことではありません。ロン(夫役のロン・リビングストン)は毎日欠かさずやって来て、作品全体に貢献してくれました。男優がそんな風にしてくれるのは、本当にうれしいことです。

デイヴィス:口先だけじゃなく、行動で示さなきゃダメってことですね。

AP:セロンさんにお伺いします。マーロの外見的な役作りはどのように決められたのですか?

セロン:仲のいい友だちが妊娠したときは、いつも一番近くで見守っていました。話し合ったわけではないですが、考えるまでもないことですよね。脚本の10ページ目で3人目の子どもを産む女性を演じるなんて想像もできなかったし、出産後の影響がどんなものか考えられませんでしたが、できるだけ近づきたいと思ったんです。「真似すればいいや」という演技は私には無理でしょうね。そういうのがヘタなんです。私にはできない。私がメソッド俳優だからではなく、身体的な部分では、ダンスをしていた頃の影響が大きいのかもしれません。私にとって、外見で語ることは言葉で語るよりも重要だと言っても過言ではありません。

AP:15年ほど前から製作を手掛けておられますが、製作の魅力とは何ですか?

セロン:元はと言えば、自分を守りたい一心で始めました。初めて製作した『モンスター』は、パティ・ジェンキンス監督の初監督作品でした。怖かったんです。全身全霊をささげた映画がまったく納得できない代物になってしまう、そんな目にそれまでさんざん遭ってきたので。あるとき、「自分で製作したら自分でコントロールできるようになるじゃない」と思い付いたんです。そして、そんな考えが変わって、製作を楽しむようになりました。映画製作の計画を立てるのが楽しかったんです。製作できないかもしれない作品を製作したり、雇われないかもしれない人たちを雇ったりできる立場でいられるのが魅力ですね。

AP:この映画は、並み居る超大作と同時期に、そして、映画ビジネスが流動的な時期に公開予定です。映画業界についていささかの懸念はありますか?

デイヴィス:爆発シーンばかり見せられて退屈だっていうのが映画離れの理由のひとつじゃないかな。ほかのものが見たいし、映画館に映画を観に来る理由がほしいですよね。

セロン:映画業界に不安があるとは言いませんが、ストリーミングやテレビで行われていることは、映画のそれと同じだと思う。私たちはもう少し頑張らないといけませんね。テレビには魅力的なキャラクターやストーリーが映画の中以上にあふれてる。特に女性に関しては。

デイヴィス:それに、テレビだと冒険できるし。『アトランタ』って観たことある?

セロン:あるある。あれはすごいわよね。

デイヴィス:ジャズみたい。実験的なドラマよね。

セロン:『このサイテーな世界の終わり』は? 勇敢で実験的な、ストーリーを語るうえで最高の形――あのストーリーテリングには映画ではもうお目にかかれない。(映画では)大抵、やれ観客層だ、やれ動員数だって調子で大事なことを見失ってますよね。テレビはそんな風に機能しない。テレビはストーリーテリングのうまさだけで勝負する。テレビドラマを売り込もうとしたら、局のお偉方に「もっと踏み込んでもらえないか」って言われたんです。その後、映画業界で作品を売り込もうとしたら、「それはちょっとやりすぎだ」って言われました。素晴らしいテレビドラマが次々と製作されてハードルがどんどん上がっているので、私たちも本気を出さないといけないですね。

Photo by Chris Pizzello / Invision / AP


By LINDSEY BAHR, AP Film Writer

LOS ANGELES (AP)

Q&A: Theron, Davis on kinship, Netflix and supportive actors

By LINDSEY BAHR, AP Film Writer

LOS ANGELES (AP) — Charlize Theron had wanted to work again with screenwriter Diablo Cody and director Jason Reitman since the movie “Young Adult,” in which Theron got to play a true mess of a character — alcoholic, all-around stunted and viciously hilarious.

So when Cody dreamed up the idea for “Tully,” a somewhat undefinable look at the harsh, messy and often funny realities of motherhood, Theron didn’t even have to read the script before saying yes to playing the mother of three, who finally decides to let someone into her life to help in the form of a night nanny, Tully, played by Mackenzie Davis.

The two actresses spoke recently to The Associated Press about this unconventional movie (the less you know, the better), why film needs to step it up to compete with what’s on television and the rare joy of finding an actor willing to play a secondary role to a woman.

Remarks have been edited for clarity and brevity.

___

AP: Mackenzie, how did you join this team?

THERON: Well the actress that we wanted wasn’t available, but she was a close friend of my agent…

DAVIS: And so I snuck through the grapevine. No, Jason told me about it. I was a die-hard fan of “Young Adult.” And the role is so lovely. It’s something I hadn’t played before. I found it really nurturing to be in that role to another woman. That’s so much of how you are with your friends. And it’s such an important part of my life and a nourishing part of my life that it was nice to perform that on film and with Charlize.

AP: I was a little worried she might be a sort of manic pixie dream night nanny at the beginning, but that’s not the case at all.

THERON: You go there because we’ve been fed that for so long, this misconception that women could never be supportive of one another. Like, you would definitely just try to steal my husband from me. And we make fun of that in the movie.

DAVIS: I’ve seen some of that stuff already from the trailer. People being like, “Well of course she (expletives) the husband.” And I’m like well it might be different than what you think.

AP: And the men are almost a side-show here.

THERON: Sometimes you’re super grateful when you get that. A lot of men won’t do that for women. I’m just grateful whenever a man will walk on, and I had this with James McAvoy on “Atomic Blonde,” when you have a guy who is like, “yeah, I’m here to support you, and I’m OK with that.”

DAVIS: It is so hard to find a good actor who has some career trajectory who is willing to play a secondary part.

THERON: And that’s wrong. Ron (Livingston) showed up every single day so invested in the whole thing. When a man does that it means a lot to me.

DAVIS: It’s putting your money where your mouth is.

AP: Charlize, how did you decide on the physicality of your character?

THERON: I’ve had a lot of very, very close friends of mine go through pregnancies and I’ve had a front seat to it all, and it’s not even that we had a conversation about it, I think it was a no-brainer. It was just impossible for me to even imagine playing a woman who is giving birth to her third child on page 10 and not thinking what the aftermath would be. I wanted to get as close as I possibly could do that. It would be hard for me to be like, “oh, I’ll just pretend.” I’m just not that good. I can’t do it. Not that I’m method, but the physical part, maybe it goes back to being a dancer most of my life. That physical storytelling is almost more important to me than the verbal storytelling.

AP: You’ve been producing now for 15-some years, what do you like about it?

THERON: Initially it started as just trying to protect myself. The first thing I produced was “Monster” and it really just came out of fear. I was working with a first-time director and up until that point in my career had just been really let down. You put yourself out there and the film ends up being something that was never agreed on. And I had a moment there that was like, ok, if I do this I just want to be able to have that control. And then it changed. Producing became something I liked. I liked the logistics of making a film. I love that we’re in a position where we can make things that might not be able to get made and also, you know, hire people who might not get hired.

AP: This is coming out alongside some pretty big blockbusters and at a time when the movie business is in flux. Are you worried at all about the film industry?

DAVIS: I think part of the reason people stopped going to the movies is it’s (expletive) boring to just watch explosions all the time. You want something else and some reason to have a communal experience.

THERON: I wouldn’t say I’m worried about the film industry, but I think that what’s happening in streaming and on television is something that we in film, well we have to step it up a little bit. There are way more conflicting characters on television and story lines, especially for women, than there is in film.

DAVIS: And playing with form in TV. Like have you watched “Atlanta”?

THERON: Yeah, it’s amazing.

DAVIS: It’s like jazz. It’s this experimental thing.

THERON: Or “The End of the F***ing World”? The way they go about telling that story, you don’t see that on film anymore — being brave and experimental and going about the best way to tell the story, when I think a lot of the time (in film) we’re putting the cart before the horse like “this audience, this audience.” Television doesn’t’ function like that. It’s just good storytelling. I remember going in and pitching TV shows and having TV execs say, “Can you go further with that” and then finding myself in film pitching something and hearing, “That’s a little too much.” I think we have to step up to the plate because the bar has been set really, really high by a lot of great shows in television.

___

Follow AP Film Writer Lindsey Bahr on Twitter:www.twitter.com/ldbahr


By LINDSEY BAHR, AP Film Writer

LOS ANGELES (AP)

RECOMMENDS