DIRECTION

ART & DESIGN

絵画?それとも室内装飾? 英芸術家の遊び心に溢れた作品

Is it art or is it decor? A British artist's playful work

SCROLL DOWN

Jason Mandella / The Jewish Museum via AP

ロンドンに拠点を置く芸術家、カミーユ・シャモウィッツ氏の家具、カーテン、壁紙、陶磁器、布地を始めとする作品は、個性的であると同時に、様々な分野を盛り込んでいる。同氏の作品は、住居から得たインスピレーションをもとに製作されているが、インテリア雑貨というよりも彫刻作品や、パフォーマンスアートに近い。

淡いパステルピンク、ラベンダー色、緑色を多用したシャモウィッツ氏の作品は、アメリカより欧州で有名だった。この展示会が開かれるまでは。

Jason Mandella / The Jewish Museum via AP

『マーク=カミーユ・シャモウィッツ:あなたの、または私の場所(Your Place or Mine)』と題されたアメリカ初開催となる展覧会は、シャモウィッツ氏の作品のみを扱う。ニューヨークのユダヤ博物館で2018年3月に始まり、8月5日まで公開される。

「作品の持つ遊び心と多義性という特徴と、この博物館自体がかつて住居だったという事実を踏まえて、遊び心に富み、曖昧なタイトルをつけた」と、5番街の博物館でシャモウィッツ展を企画した学芸員、ケリー・タクスター氏は言う。その博物館は、1980年に建設された邸宅の中にある。

タクスター氏によると、シャモウィッツ氏は、美術、工芸、デザインの線引きを明確にしていない。「彼の作品はとても抽象的であると同時に、極めて親しみやすい。誰もが椅子というものを知っているし、壁紙というものが何かわかる。そのため彼の作品はすぐに理解できる上、その裏側には何層ものメッセージがある」。

Jason Mandella / The Jewish Museum via AP

展覧会では、1978年から2018年の間に製作された作品が展示され、初公開のものや、新作も3点用意されている。

シャモウィッツ氏は戦後のパリで、ユダヤ系ポーランド人の父とカトリック系フランス人の母のもとに生まれた。一家がイギリスに移り住んだ時、シャモウィッツ氏は8歳だった。過去40年の間に、彼はロンドンにある3軒のアパートに暮らしながら制作活動に励み、彼の住んだアパートは作品の題材となり、土台ともなったとタクスター氏は言う。

Jason Mandella / The Jewish Museum via AP

シャモウィッツ展は、「エントランス」、「ライブラリー」、「ヒア・アンド・ゼア」、「サロン」、「パブリック・ガーデン」というテーマごとに、大きく5つのセクションに分かれている。

「エントランス」には、一本のコート掛けに、シャモウィッツ氏がシルクスクリーンで印刷した模様が描かれたジャケットと、ズボンが飾られている。その模様は、壁紙の模様に似ている。これは装飾を重視するという展示作品全体のヒントとなる一作だ。そしてもちろんこの作品も、誰もが住居の中で目にするものを使って表現している。

「ライブラリー」では、シャモウィッツ氏が装飾を施し制作した「アーティストブック」をテーマとしたギャラリー全体が、作品として扱われている。アーティストブックは、何らかの形で芸術、詩、政治の分野を混ぜ合わせたものだ。このセクションではまた、今回の展覧会のために制作された2点のランプシェイドも展示される。

This March 2018 photo shows an Installation view of the exhibition “Marc Camille Chaimowicz: Your Place or Mine…,” at the Jewish Museum in New York. The exhibit runs through Aug. 5. (Jason Mandella/The Jewish Museum via AP)

シャモウィッツ氏は1975年以降、主にインテリア雑貨から作品のインスピレーションを得て、それを作品の土台とするようになった。

タクスター氏は、「彼のアパートそのものが芸術作品だった」と言う。

「ヒア・アンド・ゼア」と題した小さなギャラリーには、自画像と、インテリアの一部を切り取った絵を組み合わせた作品が展示されている。絵の中のシャモウィッツ氏は、常にどこかよそを見ている。

Jason Mandella / The Jewish Museum via AP

ローラーブラシを用いて描いた模様に覆われた巨大なパネルは、可動式の一種の壁紙として立てかけてあり、気分次第で配置を変え、重ね合わせて置くこともできるようになっている。タクスター氏によると、「ポーランドの家庭では、このようにアパートを塗装していたのかもしれない」。

Jason Mandella / The Jewish Museum via AP

「この巨大パネルの美しさは、彼がいちいち壁を塗装し直さなくても、アパート内でパネルを様々にアレンジできるようにしたところにある」とタクスター氏は言う。「これにより、高度な柔軟性が実現した」。

シャモウィッツ氏の作品は、場所に特化したものであるため、展覧会は建物の豪華な内装と、セントラル・パークの景観を活用している。

『KTのための新たなカーテン』(2018年)という作品は、高いところにあるギャラリーの、セントラル・パークを見渡せる窓の近くに、薄い繊維に刺繍を施した、淡い緑とピンクのカーテン生地を飾ったものだ。『エンド・ゲーム』は、こちらも今年発表の作品だが、2枚のガラス鏡のパネルを用いた作品だ。パネルはどちらもドアほどの大きさのひし形で、壁に埋め込まれており、ちょうどドアノブがありそうな位置にクロムメッキのノブを取り付けてある。パネルが開くことはないが、どうしても開けてみたい気にさせる。その上、本物のドアとそっくりだ。そのため間違ってそのパネルから外へ出ようとした訪問者もいたそうだ。


By KATHERINE ROTH, Associated Press
NEW YORK (AP)

The furniture, drapes, wall coverings, ceramics, textiles and other works by London-based artist Marc Camille Chaimowicz are as cross-disciplinary as they are distinct. They reflect and draw inspiration from the home, but are closer to sculpture or performance art than home goods.

Tending toward muted pastel pinks, lavenders and greens, Chaimowicz’ pieces are better known in Europe than in the United States. Until now, that is.

“Marc Camille Chaimowicz: Your Place or Mine.,” billed as the first exhibit in the U.S. devoted solely to him, opened at The Jewish Museum in New York in March and remains on view through Aug. 5.

“We gave the show a playful and ambiguous title to reflect the playfulness and ambiguous nature of the work, and as a nod to the fact that this museum itself was once a home,” says associate curator Kelly Taxter, who organized the exhibit at the Fifth Avenue museum, in a mansion built in 1908.

Chaimowicz doesn’t delineate between fine arts, crafts and design, she says.

“His work is very abstract and, at the same time, it’s utterly approachable. Everyone recognizes a chair and understands wallpaper. So there’s an immediate understanding, and there are also multiple layers of poetry behind it.”

The show includes works made between 1978 and 2018, including some never-before-exhibited pieces and three new commissions.

Born in post-war Paris to a Polish Jewish father and a French Catholic mother, Chaimowicz was 8 when his family moved to Britain. He has lived and created in three London apartments over the past 40 years, and these apartments served as both subjects and sources of his work, says Taxter.

The show is arranged thematically into five main sections: The Entrance, The Library, Here and There., The Salon and The Public Garden.

In The Entrance, a row of coat hooks display jackets and trousers decorated with Chaimowicz’ silk-screened patterns, which resemble wallpaper patterns. It’s a hint of the work throughout the exhibit that emphasizes decoration. And it’s of course an image of something one might see in a home.

The Library features an entire gallery devoted to decorative “artist’s books” made by Chaimowicz. The books somehow straddle the artistic, poetic and political realms. This section also features two lampshades designed for this exhibit.

Starting in 1975, Chamowicz shifted his focus primarily toward home interiors as an inspiration and starting point for his pieces.

“His apartment itself was a work of art,” says Taxter.

The small gallery called Here and There features a combination of self-portraiture and staged images showing partial views of interiors, in which Chaimowicz is always looking elsewhere.

Enormous panels covered in patterns made using a roller brush — “much like families in Poland might have painted an apartment,” says Taxter — are propped up as sort of movable wall coverings, to be rearranged and overlapped on a whim.

“The beauty of these large panels is that he could arrange them differently in his apartment without having to repaint the walls each time,” she says. “They allow for a great deal of flexibility.”

Because his work is so site-specific, the exhibit draws on the building’s ornate interior and views onto Central Park.

One piece, “A New Curtain for KT” (2018), features sheer woven and embroidered curtain fabric in pale greens and pinks near a soaring gallery window overlooking the park. “End Game,” also from this year, has a pair of panels of mirrored glass, each about the size of a door, inset with diamond shapes and featuring chrome knobs where one might place door knobs. The work is set against a wall at the end of the exhibit and is not meant to be opened, but the panels are so inviting — and so resemble real doors — that some visitors have mistakenly tried to go through them, Taxter says.

By KATHERINE ROTH, Associated Press
NEW YORK (AP)

RECOMMENDS